• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192777
+
-

روبات ایرانی که اندونزی‌ها را شگفت‌زده کرد

روباتیک
روبات ایرانی که اندونزی‌ها را شگفت‌زده کرد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای گسترش همکاری‌های ایران و اندونزی اعلام کرد که ۱۰۰جراح این کشور برای استفاده از روبات جراح ساخت ایران آموزش دیده‌اند.
زارع‌پور با اشاره به همکاری 2طرف در حوزه فناوری به‌ویژه در زمینه تجهیزات پزشکی گفت: یکی از جلوه‌های آن یک روبات بسیار پیشرفته جراحی ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی جمهوری اسلامی بود که در 2 شهر که ۵۰۰کیلومتر با یکدیگر فاصله داشتند با استفاده از آن جراحی صورت گرفت.
به‌گزارش همشهری، روباتی که وزیر ارتباطات در این رابطه به آن اشاره کرده است روبات جراحی از راه دور ساخت یک شرکت دانش‌بنیان کشور به نام «سینا» است. قرارداد صادرات این روبات جراح که نامش از نام حکیم ابوعلی‌سینا گرفته شده و همچنین ایجاد ۲مرکز مهارت‌های پیشرفته جراحی روباتیک از راه دور در ۲شهر «بندونگ» و «جوکجاکارتا» تابستان سال۱۴۰۰ منعقد شده بود. تولید این روبات جراح در ۲۰سال گذشته در اختیار آمریکا بوده و اندونزی در این مدت همانند سایر کشورها مشتری روبات جراحی داوینچی آمریکا بود اما اکنون روبات سینا به‌دلیل کیفیت بهتر، جای روبات داوینچی ساخت آمریکا را در اندونزی گرفته است.
روبات جراحی سینا، یک سامانه جراحی روباتیک از راه دور است که قابلیت انجام عمل‌های جراحی لاپاراسکوپی را دارد. این سامانه از 2بخش اصلی تشکیل شده است: بخش اول عبارت است از یک کنسول کنترل فرایند جراحی که در اختیار جراح قرار دارد و فرامین حرکتی دستان جراح و فرامین کنترلی از انگشتان و پاهای جراح را دریافت می‌کند و تصویر زمان حقیقی از موضع جراحی را در اختیار جراح قرار می‌دهد. بخش دوم مجموعه تخت جراحی و روبات‌های جراح و تصویربردار بر بالین بیمار است که حرکات دریافت شده از کنسول جراحی را به‌صورت زمان حقیقی روی بدن بیمار و در موضع عمل جراحی اعمال می‌کند. ارتباط بین 2بخش مذکور به‌صورت محلی یا از طریق اینترنت از راه دور میسر شده و جراح می‌تواند عمل جراحی را از فاصله دور با بیمار انجام دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید