• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192773
+
-

سلاجقه:حقابه هامون را باید بگیریم

هامون و چاه‌‌نیمه‌ها کم‌آب‌تر از همیشه اند. چاه‌نیمه‌ها که بخش عمده‌ای از آب شرب مردم استان سیستان و بلوچستان را تامین می‌کنند. براساس آمارهای وزارت نیرو در آخر اردیبهشت امسال، چاه‌نیمه‌ها 99میلیون مترمکعب آب بیشتر ندارند و این مقدار 7درصد از مخزن و درصد اختلافش با سال قبل منفی 60درصد است. تا اینجای سال آبی که از مهر پارسال شروع شده، افغانستان حقابه 820میلیون مترمکعبی ایران را نداده است.
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: افغانستان در قالب آیین‌نامه‌ها و پروتکل‌های بین‌المللی مکلف است این حقابه را به سمت کشور ما سرازیر کند. چون افغانستان کشور همسایه است سعی داریم در قالب رایزنی‌های طرفین، کار را به انجام برسانیم. ما حق حیات مردم خود را با هیچ‌چیزی عوض نمی‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران مدافع ملت خود است. قرار بود بنده با هیأتی یک نشست برگزار کنم، اما کار به وزارت نیرو سپرده شد در هر صورت در آینده نزدیک خبر‌های خوبی خواهیم شنید.
مسعود امیرزاده، کارشناس آب: در حال حاضر میلیون‌ها مهاجر افغانستانی در داخل کشور داریم دولت باید آب مجازی(آبی که هر انسان برای آشامیدن، پوشاک، نظافت و مواد غذایی مصرف می‌شود) که این عزیزان همسایه و مهمان مصرف می‌کنند را اندازه‌گیری کند که مطمئن هستم میزان آن ده‌ها برابر آن حقابه ناچیزی است که از هیرمند دریافت خواهیم کرد. برای نجات سیستان و بلوچستان و برای اینکه مردم در آنجا بمانند و از مرزهای ما حفاظت کنند و به مهاجران ازهم‌گسیخته در میان استان‌ها و کشورها و حاشیه استان‌ها تبدیل نشوند باید به سمت اصلاح این وضعیت حرکت کنیم. باید منابع آبی و حقابه‌ای را که حق مردم این منطقه و محدوده جغرافیایی آنها است را از هر طریقی که می‌توان اعم از شکایت بین‌المللی، ایجاد زیرساخت حقوقی جدی مبنی بر مطالبات حقوق آبی و پیگیری آن در مجامع بین‌المللی و اصلاح سیاست‌های خارجی دریافت کنیم. چندی پیش طرح رویین‌تن‌سازی‌ مطرح شد که براساس آن آب‌های ژرف بهره‌برداری و شیرین می‌شود اما با این خیالبافی‌ها به جای طلب حق خود از یک دولت به فکر فروش دارایی‌های خود برای رفع نیازها هستیم. دسترسی به منابع آب داخلی هیچ ربطی به حقابه قانونی‌مان ندارد که دیگر آن را مطالبه نکنیم. اگر این عزیزان بتوانند مشکل آب را از طریق دیگری حل کنند، دیگر مسئله دریافت حقابه از افغانستان را پشت‌گوش می‌اندازند.
 باید نگاه کرد که الگوهای جهانی برای حفاظت از منابع آبی فرامرزی خود چه کرده‌اند و سعی کنیم دولت افغانستان را از طریق دیپلماسی، استدلال‌های علمی و... مجاب کنیم که این رودخانه متعلق به هر دو کشور است و عوارض منفی، ریزگرد و فرونشست در هر دو کشور تأثیر خواهد گذاشت که بعید می‌دانم این مسائل بر حاکمان جدید افغانستان بتواند تأثیری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید