• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 30 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192214
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zmx9y
+
-

تب فرنگی!

سهمیه بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران برای هر تیم افزایش پیدا می‌کند

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگوی تازه‌ای اعلام کرده که قرار است سهمیه بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران برای هر تیم افزایش پیدا کند. آیا این تصمیم اساسا در تضاد با سیاست‌های قبلی فدراسیون مهدی تاج نیست؟ آیا واقعا چنین تصمیمی در نهایت به کنترل قیمت بازیکنان داخلی در بازار نقل و انتقالات می‌انجامد؟ آیا این نگرانی به‌وجود نخواهد آمد که این طرح در نهایت تعداد پرونده‌های بین‌المللی شکایت از باشگاه‌های ایرانی را به اوج می‌رساند؟ آیا واقعا فدراسیون فوتبال همه جوانب لازم برای اجرای چنین طرحی را سنجیده یا مثل همیشه اول ‌طرح اجرا می‌شود و سپس کارشناسی لازم در مورد آن صورت خواهد گرفت؟

  خارجی ممنوع، خارجی آزاد!
مشخص نیست فدراسیون تحت مدیریت مهدی تاج، دقیقا چه سیاستی درخصوص بازیکنان و مربیان خارجی دارد؟ همین فدراسیون چند سال قبل با یک طرح عجیب، فرمان ممنوعیت استفاده از مربیان خارجی در فوتبال ایران را صادر کرد. دلیل این تصمیم چه بود؟ بدهی انباشته‌ و پرونده‌های باز فوتبال ایران در فیفا؟ آیا این پرونده‌ها حالا دیگر تهدیدی برای فوتبال ایران نیستند؟ اجرای طرح جدید فدراسیون برای اختصاص 7‌بازیکن خارجی به هر تیم در لیگ برتر، دقیقا مصداق بارز افتادن از طرف دیگر بام است. طرحی که می‌تواند موجی از بدهی‌ها و شکایت‌های جدید را در فوتبال باشگاهی ایران راه بیندازد.

  به سود کدام تیم؟
در نهایت کدام تیم‌های لیگ برتر از چنین قانونی سود خواهند برد؟ به‌نظر می‌رسد تراکتور که چند بازیکن خارجی باکیفیت در اختیار دارد و از لحاظ مالی نیز در وضعیت خوبی است، به‌دنبال این قانون بوده است. حتی قبل از این هم گفته می‌شد که تراکتور برای اجرای این قانون مشغول فشار آوردن به فدراسیون بوده است. در فوتبال ایران تقریبا نیمی از تیم‌ها، اصلا توان خرید 7 بازیکن خارجی را ندارند. همین حالا باشگاهی مثل نساجی بازیکنی مثل آداما نیان را در اختیار دارد که در این فصل حتی یک‌گل به ثمر نرسانده است. نفت آبادان نیز ۴‌بازیکن خارجی دارد که روی هم در این فصل فقط یک گل زده‌اند. جالب اینکه حتی خارجی‌های سپاهان، پرسپولیس و استقلال نیز در این فصل اصلا کیفیت خوبی نداشته‌اند. در نتیجه به‌نظر می‌رسد چنین قانونی، فقط به سود تراکتور خواهد بود. فدراسیون فوتبال ایران بیشتر از آنکه به‌دنبال فیرپلی مالی و نزدیک‌کردن فاصله تیم‌ها باشد، ‌بیشتر در حال زیاد کردن فاصله تیم‌های مختلف است.

  جیب خالی، لیست عالی
همین حالا باشگاه استقلال با شکایت آمانوف روبه‌رو شده، پرسپولیس پرونده لوکادیا را نبسته و باشگاهی مثل استقلال به‌خاطر یک پرونده بدهی به یک مربی خارجی، در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار دارد. در چنین شرایطی، افزایش سهمیه خارجی‌ها آن‌هم برای باشگاه‌هایی که متخصص پرداخت پول زیاد به بازیکنانی با کیفیت کم هستند، نه‌تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه به شمار مشکلات هم می‌افزاید. اگر عربستانی‌ها این کار را انجام می‌دهند، دلیلش پول زیاد توی جیب باشگاه‌های عربستانی است. تقلید از چنین طرحی در وضعیت اقتصادی فعلی فوتبال ایران، در نهایت محکوم به شکست خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید