• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 15 فروردین 1402
کد مطلب : 188385
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8qoWl
+
-

فریب خلوتی خیابان‌ها را نخورید

معابر شهر تهران در نخستین روز کاری 1402 ترافیک روانی داشتند اما امکان افزایش حجم ترافیک به‌ویژه در ساعات نزدیک به افطار، طی روزهای آینده وجود دارد

نوشین نثاری-روزنامه‌نگار

ترافیک پایتخت، موضوعی حساس و مهم برای تمام شهروندان و درواقع گره‌ای کور است که هر سال باز کردن آن برای مدیران و مسئولان مربوطه سخت‌تر می‌شود. ترافیک قصه امروز و فردا نیست و این معضل همیشه با مردم همراه بوده و در ساعاتی از شبانه‌روز دست و پنجه نرم کردن با آن دشوار‌تر هم می‌شود.
در این بین، دیروز معابر شهر تهران در نخستین روز کاری سال جدید، اغلب ترافیک روانی داشتند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که ترافیک طی روزهای آینده با توجه به بازگشایی مدارس از یکسو و بازگشت مسافران نوروزی به شهر از سوی دیگر، اوج پیدا کند؛ به‌ویژه در ساعات نزدیک به افطار که خیلی از شهروندان می‌خواهند در خانه روزه خود را باز کنند. بنابراین پلیس راهور و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران توصیه‌هایی را برای شهروندان دارند.

ترافیک و حمل‌ونقل؛ اولویت نخست مدیریت شهری
از مهم‌ترین راهکارهای تجربه شده در دنیا، توسعه و تقویت زیرساخت‌های شهر هوشمند و ارائه خدمات برخط، توسعه حمل‌ونقل عمومی با رویکرد سریع، پاک، ارزان و در دسترس، همچنین مطمئن، ایمن و یکپارچه با محوریت خطوط مترو و اتوبوسرانی است. تغییر رویکرد از شهر خودرو‌محور به شهر انسان‌محور، توسعه حمل‌ونقل پاک و ترویج پیاده‌روی، نظم‌بخشی و انضباط در تردد خودروها، اصلاح فرهنگ رانندگی و اعمال قوانین سختگیرانه در برخورد با قانون‌شکنان هم از راهکار‌های دیگر در این زمینه است.
موضوع قابل توجه این است که در سال1401 مدیران شهری اعلام کردند که تمام هم و غم‌شان متوجه ترافیک و رفع یا کاهش آن بود. علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم اعلام کرد که قرار است در سال1402 کمر ترافیک پایتخت شکسته شود! و به همین دلیل در جریان صدوبیست‌وششمین جلسه علنی شورای شهر تهران، اعضای شورای شهر تصمیم به جهش در افزایش اعتبار حوزه حمل‌ونقل گرفتند و مقرر شد تا شهرداری تهران مبلغ ۱۰هزار میلیارد تومان علاوه‌بر ردیف‌های اعتباری موردنظر برای بخش حمل‌ونقل عمومی نیز درنظر بگیرد. سخنگوی شهرداری تهران هم بر این موضوع تأکید کرد که رویکرد اصلی شهرداری در سال جدید، توجه ویژه به گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت جهت کاهش ترافیک در تمام مدل‌های آن شامل مترو، اتوبوس، تراموا، ون و تاکسی خواهد بود.
با این حال، از روز اول فروردین تا سیزدهم، پلیس راهور، ترافیک در معابر شهری و بزرگراهی پایتخت را «روان» اعلام کرد و در روز چهاردهم فروردین هم با توجه به اینکه مدارس، ادارات و دانشگاه‌ها به‌صورت رسمی کار خود را شروع کردند، پایتخت شاهد ترافیک آنچنانی نبود.
در این راستا، سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران درباره کاهش ترافیک در تهران و راهکار حفظ این وضعیت گفت: «اگر می‌خواهیم جایی برای زندگی داشته باشیم و شاهد کاهش ترافیک در پایتخت باشیم باید سفرها از طریق خودروی شخصی کاهش پیدا کند و بالعکس استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش داشته باشد. اگر این روند همیشگی باشد شاهد کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهیم بود.» عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم گفت: «ظرفیت تولید خودرو 8برابر بیش از تعداد بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و معابر شهر تهران است و هر قدر هم بزرگراه و خیابان ایجاد کنیم، باز هم عقب هستیم» سیدمحمد آقامیری افزود: «نیازمند طرح‌های جدید و تصمیمات شجاعانه در مسئله ترافیک هستیم، پیشنهاد من برای کاهش ترافیک این است که طرح استفاده از خودروی سرویس مدارس از مسیرهای ویژه اتوبوس بررسی شود. به‌نظر می‌رسد اجرای این طرح با همکاری آموزش و پرورش و پلیس راهور در ساعات مشخص و براساس ضوابط و مقررات خاص این موضوع بتواند به تردد خودروهای سرویس مدارس کمک کند.»
شهردار تهران در اواخر سال1401 به شهروندان تهرانی «عیدی» داد؛ عیدی‌ای که موجب کاهش ترافیک و افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌شود. شاید این سؤال پیش بیاید که این عیدی چه بود؟ افزایش ۱۱.۵کیلومتر قطار شهری زیرزمینی و افتتاح ۵ایستگاه مترو بود که در کاهش و رفع حداقلی ترافیک پایتخت بسیار مؤثر بوده است، اما باید دید که مدیران شهری برای ترافیک که همچون بیماری بر بدنه شهر رخنه کرده چه برنامه‌های دیگری دارند و آیا تهرانی خلوت و فارغ از ترافیک سهم هر روز شهروندان است یا خیر؟ همچنین طبق نظر کارشناسان شهری مردم هم باید در این زمینه به مدیریت شهری کمک و تا جای ممکن از استفاده از وسایل شخصی برای رفت‌وآمد هر روزه دوری کنند؛ در این صورت با مشارکت مردم و تدبیر مسئولان، پایتخت ایران به فضایی خلوت با هوایی سالم تبدیل می‌شود.

توصیه‌های برای ‌ماه مبارک
سعی کنید دست‌کم یک‌ساعت قبل از افطار مسیر محل کار تا خانه را در پیش بگیرید. در غیر این صورت در محل کار افطار کرده و سپس راهی خانه شوید.
استفاده از حمل‌ونقل عمومی را مدیریت کنید. نرم‌افزارهایی مثل رایا یا نقشه تهران خیلی می‌توانند به شما در این زمینه از نظر انتخاب بهترین نوع وسیله(مترو یا اتوبوس)، نزدیک‌ترین ایستگاه، زمان سفر و... کمک کنند.
در صورت استفاده از خودروی شخصی تلاش کنید از نرم‌افزارهای مسیریاب برای پیدا کردن بهترین مسیر بهره ببرید.
اگر قصد شرکت در جشنواره‌ها و ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در بوستان‌های بزرگ پایتخت به مناسبت ‌ماه مبارک رمضان را دارید و با خودروی شخصی به برنامه می‌روید، خودروی خود در جای مناسب پارک کنید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید