• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 28 اسفند 1401
کد مطلب : 188206
+
-

بحران آب شیرین در کمین جهان

کارشناسان با اشاره به مصرف بیش از اندازه آب شیرین در کشورهای مختلف، نسبت به بروز بحران قریب‌الوقوع جهانی آب هشدار داده‌اند

 کارشناسان در آستانه مهم‌ترین اجلاس آب سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که جهان در آینده نزدیک با بحران آب مواجه خواهد شد؛ چراکه تقاضای آب شیرین تا پایان سال۲۰۳۰ میلادی، ۴۰درصد از عرضه آن بیشتر خواهد شد. در بسیاری از کشورها برداشت آب شیرین ده‌ها برابر بیشتر از منابع آبی است که به راحتی در دسترس است. به‌عنوان مثال، این رقم در کویت در سال2019 میلادی 38برابر و در عربستان سعودی 10برابر بوده است.
روزنامه گاردین با اشاره به هشدار کارشناسان نوشته: دولت‌ها باید فورا استخراج بیش از حد برای کشاورزی را متوقف کنند. همچنین صنایع، از معادن گرفته تا صنایع تولیدی، باید شیوه‌های خود برای کاهش هدررفت آب را اصلاح کنند.
کارشناسان هشدار داده‌اند که کشورها باید مدیریت آب را به‎عنوان یک کالای مشترک جهانی آغاز کنند؛ زیرا بسیاری از کشورها در تامین آب خود، به‌شدت به همسایگان‌شان وابسته هستند و استفاده افراطی از منابع آبی و آلودگی و بحران آب‌وهوایی، منابع این ماده حیاتی را در سطح جهان تهدید می‌کند.
یوهان راکستروم، مدیر مؤسسه تحقیقات تأثیرات آب‌وهوای پوتسدام و رئیس مشترک کمیسیون جهانی اقتصاد آب که همچنین از نویسندگان اصلی گزارش است، به گاردین می‌گوید: «بی‌توجهی جهان به منابع آب منجر به فاجعه می‌شود. شواهد علمی نشان می‌دهد که ما با بحران آب مواجه هستیم. ما به‌واسطه اقدامات خود در بحران آب‌وهوایی، از آب به‌طور نادرست استفاده کرده و آن را آلوده می‌کنیم و به این ترتیب کل چرخه هیدرولوژیکی جهانی را تغییر می‌دهیم. بحران امروز آب شیرین، بحرانی سه‌گانه است.»
بنا بر این گزارش، سالانه بیش از ۷۰۰میلیارد دلار یارانه در سطح جهان به بخش کشاورزی و آب اختصاص می‌یابد که اغلب باعث مصرف بیش از حد آب می‌شود. کارشناسان همچنین هشدار می‌دهند که نشت آب نیز باید فورا مورد توجه قرار گیرد و احیای سیستم‌های آب شیرین مانند تالاب‌ها باید در اولویت قرار گیرد. راکستروم می‌گوید: «آب نقش اساسی در بحران آب‌وهوایی و بحران جهانی غذا دارد. بدون رفع مشکلات آب انقلاب کشاورزی رخ نمی‌دهد. بحران آب فراتر از همه چالش‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم. این در حالی است که ما هرگز به‌طور جدی درباره آن صحبت نکرده‌ایم.»  اجلاس جهانی آب سازمان ملل که ریاست آن را دولت‌های هلند و تاجیکستان برعهده دارند، ۲۲مارس(دوم فروردین) در نیویورک برگزار می‌شود. رهبران جهان به این اجلاس دعوت شده‌اند اما انتظار می‌رود تعداد معدودی از آنها در این نشست شرکت کنند و بیشتر کشورها در سطح وزیر یا دیپلمات‌های ارشد در این اجلاس حاضر شوند. این نخستین‌بار در 4دهه گذشته است که سازمان ملل اجلاسی را برای بررسی مسائل جهانی مربوط به آب برگزار می‌کند. ابتکارهای گذشته به‌دلیل استقبال نشدن از سوی دولت‌هایی که به حمایت از حاکمیت بین‎المللی منابع آبی تمایلی نداشته‌اند، بی‌نتیجه مانده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید