• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 28 اسفند 1401
کد مطلب : 188199
+
-

مترو رکورد زد

5ایستگاه و 11کیلومتر در مسیر خطوط 6 و 7 مترو در آخرین پویش امید و افتخار امسال با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران به بهره‌برداری رسید

گزارش
مترو رکورد زد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

وعده شهرداری تهران برای افتتاح 5 ایستگاه و یک ورودی جدید در آخرین شنبه سال1401 محقق شد و از امروز مسافران می‌توانند از خدمات ایستگاه‌های کارگر، بوستان لاله، میدان حضرت ولیعصر(عج) و میدان شهدای هفت‌تیر در بخش میانی خط 6 مترو بهره‌مند شوند. به این ترتیب بخش شمالی و جنوبی این خط به‌هم متصل شدند تا شهروندان در قلب پایتخت به حمل‌ونقل زیرزمینی دسترسی راحت‌تری داشته باشند. افتتاح ایستگاه‌های جدید از 2جهت قابل توجه است؛ اول اینکه در تاریخ 24ساله مترو از ابتدا تاکنون، از نظر تعداد بهره‌برداری از ایستگاه‌ها در یک‌روز کم‌نظیر به‌حساب می‌آید. دوم اینکه ایستگاه‌ها در خطی (خط6) وارد مدار خدمت‌رسانی شده‌اند که از ایستگاه دولت‌آباد در جنوب شرق تهران تا ایستگاه شهدای کن در شمال غرب تهران امتداد دارد. با افتتاح‌ 4 ایستگاه‌ متوالی، از این پس این مسیر با 27کیلومتر مسیر پیوسته و 17ایستگاه‌ به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند. به این ترتیب خط6 متروی تهران 9منطقه شهر شامل 2، 5، 6، 7، 12، 13، 14، 15 و 20 را پوشش می‌دهد. همچنین افتتاح ایستگاه شهید دادمان در خط7 متروی تهران و ورودی سوم ایستگاه شهدای مدافعان سلامت بخش دیگری از افتتاح‌های همزمان در شبکه حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت است. با بهره‌برداری از ورودی سوم ایستگاه مدافعان سلامت، مراجعان بیمارستان امام‌خمینی(ره) و محدوده پر تردد ضلع شمالی میدان توحید به شبکه مترو دسترسی پیدا می‌کنند.
به گزارش همشهری، دیروز صبح، در آخرین پویش امید و افتخار سال1401، 5ایستگاه مترو و حدود 11کیلومتر مسیر مترو به همراه یک ورودی جدید در خطوط 6 و 7 با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، معاونان شهردار، مهدی چمران و پرویز سروری رئیس و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر، نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران، مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه و برخی دیگر مدیران شهری طی مراسمی به بهره‌برداری رسید و وارد مدار خدمت‌رسانی شد. این مراسم از ساعت 8 و 30 دقیقه روز شنبه از ایستگاه بوستان لاله واقع در بلوار کشاورز آغاز شد و پس از افتتاح ایستگاه، رئیس‌جمهور و شهردار تهران و هیأت همراه سوار بر قطار شهری به ایستگاه کارگر رفتند تا این ایستگاه هم رسما به بهره‌برداری برسد. در ادامه با افتتاح ایستگاه‌های شهدای هفت تیر، میدان حضرت ولیعصر(عج)، شهید دادمان و همچنین ورودی جدید ایستگاه مدافعان سلامت به‌صورت آنلاین، پس از حدود یک‌ساعت‌ونیم این مراسم به پایان رسید و این 5 ایستگاه و یک ورودی جدید در اختیار شهروندان قرار گرفت.

مدیریت شهر تهران کار آسانی نیست
رئیس‌جمهور صبح دیروز در آیین افتتاح ایستگاه‌های جدید متروی تهران، طی سخنانی ضمن تبریک ‌ماه مبارک رمضان و سال نو، با تأکید بر اینکه مدیریت شهر تهران با این جمعیت و وسعت کار آسانی نیست، گفت: «انگیزه بالا، اخلاص و مردمداری شورای شهر و شهرداری تهران زمینه را آماده کرده تا بتوانند کارهایی که به سهولت امکان‌پذیر نیست را انجام دهند.»
سیدابراهیم رئیسی با اشاره به حمایت دولت از خدمات خوبی که شهرداری به مردم ارائه می‌دهد، گفت: «نمونه یک کار بسیجی و جهادی این است که کار با دقت و سرعت و در عین حال در شرایط سختی انجام می‌پذیرد. افتتاح امروز(دیروز) که بهره‌برداری از 5 ایستگاه و 11کیلومتر است، مایه سهولت مردم در رفت‌وآمد خواهد شد. گفته شده که احداث خطوط 8، 9، 10 و 11مترو نیز در دستورکار است. این نوع گزارش که اقدامات انجام‌شده و برنامه‌ها بیان شود، امیدبخش است.» او اضافه کرد: «دولت وظیفه دارد در خدمات خوبی که شهرداری به مردم تهران می‌دهد مساعدت کند. کار خدمات شهری کار چندضلعی است؛ مردم اساس این کار هستند، ضلع دوم شهرداری است تا بتواند خدمات بهتری به مردم بدهد و ضلع دیگر، دولت است و همه در راستای خدمات‌رسانی به مردم هستند.»

افتتاح دیروز جلوه‌ای از همت و خودباوری است
رئیسی با تأکید بر اهمیت امید بخشی و ترسیم آینده‌ای روشن برای مردم و جامعه، پروژه‌هایی که دیروز در حوزه مترو افتتاح شد را جلوه و نمونه‌ای از «ما می‌توانیم» عنوان کرد و در این رابطه گفت: «مقام معظم رهبری از دولت، شهرداری‌ها و همه دستگاه‌ها خواسته‌اند برای مردم و جامعه امیدبخشی داشته باشند. دشمن به‌دنبال القای یأس «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» است ولی فرهنگ ما، باور به «ما می‌توانیم» است. با همین امکانات و اعتبارات می‌توان کارهای ماندگار انجام داد و نیاز به همت دارد و افتتاح امروز(دیروز) جلوه‌ای از همت و «ما می‌توانیم» است. در حوزه تولید، دانش‌بنیان و دیگر عرصه‌ها کارهای بزرگی در کشور انجام شده و امروز فضای کشور، فضای کار، تلاش و تولید است. این فضا موجب رضایت‌مندی مردم خواهد شد و قدرت کشور را افزایش می‌دهد.»

همکاری دولت و شهرداری تهران برای انجام کارهای بزرگ‌تر
در ادامه رئیس‌جمهور با بیان اینکه همچنان که توانمندی نظامی، تولید قدرت می‌کند، که حتما هم لازم است، کشور در سایر عرصه‌ها هم باید قوی شود، تصریح کرد: «دشمن نمی‌خواهد ما قوی شویم و گزارش‌های خوبی برای مردم عزیزمان داشته باشیم، بلکه می‌خواهد قوت‌ها را به ضعف و ناامیدی تبدیل کند و اگر ضعف‌هایی وجود دارد که حتما هم هست، آن‌را بزرگ‌نمایی کند. مردم دلداده به نظام و ولایت بدانند که به برکت انقلاب اسلامی کارهای مهمی در کشور انجام شده و کارهای بیشتری به‌دست جوانانی که این افتتاح جلوه‌ای از آن است، انجام خواهد گرفت. همکاری دولت، شهرداری و مردم کارهای بزرگ و بهتری را در شهر تهران رقم خواهد زد و کارها با امیدواری، پشتکار و پیگیری به‌سامان خواهد رسید.»

متروی تهران به 330 ایستگاه می‌رسد
شهردار تهران هم در ابتدای مراسم دیروز با تشکر از همراهی‌های دولت سیزدهم با شهرداری تهران، گفت: «رئیس‌جمهور همیشه مدافع مدیریت شهری بوده‌اند و در ماه‌های اخیر کمک‌های دولت ایشان به شهرداری‌ها بی‌نظیر بوده است.» علیرضا زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون کمک‌های دولت سیزدهم به توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت نیز گفت: «از سال۹۵ دولت موظف بود ۶۳۰واگن با فاینانس ۱۵درصد را در اختیار شهرداری قرار دهد اما در دولت‌های قبلی این مسئله به سرانجام نرسید و پس از ۶سال دولت سیزدهم این وعده بر زمین مانده را محقق کرد. علاوه بر این با تصمیم دولت ۷۷میلیون یورو نیز برای تولید واگن‌های ملی اختصاص داده شده است.»
او با تشریح وضعیت نامطلوب خط6، تا پیش از افتتاح 4ایستگاه و 9ونیم کیلومتر جدید، گفت: «در 3بخش ۵ ایستگاه به طول ۱۱کیلومتر افتتاح شده است؛ بخش نخست به ایستگاه شهید دادمان در خط۷ مترو مربوط می‌شود، بخش دوم بزرگ‌ترین افتتاح ماست و در آن 4 ایستگاه کارگر، لاله، ولیعصر(عج) و هفت‌تیر در خط۶ متروی تهران به طول ۹ونیم کیلومتر به بهره‌برداری رسید که با این افتتاح‌ها، خط۶ مترو به 2 خط یک و 3 متصل شد. پیش از این بخش جنوبی خط۶ با ایستگاه‌هایی چون دولت‌آباد و امام‌حسین(ع) روزانه ۲۵هزار مسافر و بخش شمالی آن روزانه ۵هزار مسافر را جابه‌جا می‌کرد. در مجموع این رقم شامل 2 درصد از کل مسافران مترو می‌شد. بنابراین خط۶ برای ما مطلوبیت نداشت.» زاکانی پیرامون بخش سوم افتتاحیه‌ها نیز گفت: «در این بخش با راه‌اندازی ورودی سوم ایستگاه مدافعان سلامت شرایط دسترسی مردم به بیمارستان مهدی(عج) به‌عنوان بزرگ‌ترین کلان بیمارستان ایران تسهیل می‌شود. درمجموع ۲۵۷کیلومتر مترو با 149ایستگاه در شهر تهران داریم و در آینده نزدیک باید این رقم به ۴۹۱کیلومتر و ۳۳۰ ایستگاه برسد. در برنامه‌ای ۷ساله بنا داریم پرونده متروی تهران را ببندیم و شرایط را برای جابه‌جایی ۱۰میلیون مسافر در روز فراهم کنیم.»

مکث
قطر 15/8متری خطوط جدید

زاکانی در بخش پایانی سخنان خود از برنامه‌های ویژه شهرداری تهران برای توسعه بیشتر حمل‌ونقل عمومی در سال آینده خبر داد و گفت:«در بهار سال آینده عملیات احداث خط۱۰ مترو اجرایی خواهد شد. همچنین قراردادهای لازم برای ساخت خط۹ مترو نیز منعقد می‌شود. بنا داریم قطر فضای کار تی.بی.ام خطوط جدید متروی تهران را به عدد ۱۵.۸متر افزایش دهیم تا با این کار در این خطوط علاوه بر مترو، خطوط اتوبوس و حمل‌ونقل زیر زمینی پاک نیز داشته باشیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید