• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185785
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8qEwg
+
-

ورود هیلی به انتخابات؛ آشفتگی در کمپ جمهوری‌خواهان

ورود نیکی هیلی به رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان، نشانه آشفتگی و چنددستگی در این حزب است

دریچه
ورود هیلی به انتخابات؛ آشفتگی در کمپ جمهوری‌خواهان

نیکی هیلی، نماینده سابق دولت آمریکا در سازمان ملل متحد به‌صورت رسمی از حضور خود در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال آینده خبر داده است. او که فرماندار سابق کارولینای‌جنوبی است، نامزدی خود در انتخابات را به‌صورت توییتری اعلام کرده است. بی‌بی سی گزارش داده که هیلی 51ساله نخستین جمهوری‌خواه است که به‌طور رسمی ترامپ را در رقابت‌های انتخاباتی به چالش می‌کشد. علاوه بر این، اکونومیست هم در گزارشی می‌نویسد که نامزدی نیکی هیلی نشان‌دهنده مشکلات روزافزون داخلی در میان جمهوری‌خواهان و ماهیت رقابت آینده میان نامزدهای این حزب است.
همچنین مایک پنس، معاون سابق ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ هم برخی فعالیت‌های انتخاباتی را از قبل آغاز کرده‌اند، اما هنوز هیچ‌کدام به‌صورت رسمی ورودشان به رقابت‌های انتخاباتی را اعلام نکرده‌اند. اکونومیست همچنین ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا را قدرتمندترین رقیب بالقوه ترامپ می‌داند. اگرچه او نیز هنوز به‌صورت رسمی ورودش به رقابت‌های انتخاباتی را اعلام نکرده است.
نیکی هیلی که دختر مهاجران هندی ساکن در آمریکاست، در گذشته به‌دلیل نزدیکی به ترامپ بدنام شده و از همین رو به‌صورت علنی با عقاید ضدمهاجرتی ترامپ و بی‌احترامی رئیس سابقش به زنان مخالفت می‌کند. او همچنین طرح ترامپ را برای ساختن دیوار در مرز جنوبی محکوم کرده است. هیلی در کتاب خود که 4‌ماه قبل منتشر شد، خود را با مارگارت تاچر، نخست‌وزیر انگلیس در دوران جنگ سرد تشبیه کرد، اما در آن زمان حزب محافظه کار انگلیس دارای یک انسجام داخلی بود، برخلاف شرایط فعلی جمهوری‌خواهان آمریکا که از انشقاق و پراکندگی رنج می‌برند.
با این حال به‌نظر نمی‌رسد که هیلی دارای پایگاه قدرتمندی در میان جمهوری‌خواهان باشد. آخرین نظرسنجی
 YouGov/Yahoo  نشان می‌دهد که او فقط 5درصد از آرای رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه برای نامزدی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را دارد. در مقابل، ترامپ و دیسانتیس به‌ترتیب با 37و 35درصد آرا بسیار جلوتر از هیلی و دیگر نامزدهای بالقوه حزب جمهوری‌خواه هستند. اکونومیست با اشاره به شرایط آشفته داخلی در میان جمهوری‌خواهان گزارش می‌دهد که حتی حامیان ثروتمند جمهوری‌خواهان بیشتر از رقبای سیاسی ترامپ مایل به کنار گذاشتن او از صحنه رقابت‌ها هستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید