• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184036
+
-

سوئد در بن‌بست عضویت ناتو

هتک حرمت اعتقادات اسلامی در سوئد باعث شده تا موضوع عضویت این کشور در ناتو با مخالفت جدی تری از سوی ترکیه مواجه شود

جهان‌نما
سوئد در بن‌بست عضویت ناتو

تبعات آتش زدن قرآن کریم در سوئد و هتک حرمت اعتقادات اسلامی از سوی یک فرد افراطی روبه روی سفارت ترکیه در استکهلم، اکنون به حوزه سیاسی و دیپلماتیک کشیده شده است. کمتر از یک هفته پس از این رویداد، ترکیه اعلام کرد که نشست سه جانبه خود را با سوئد و فنلاند در ارتباط با عضویت این دو کشور در ناتو فعلا به تعویق انداخته است.
تلویزیون دولتی تی‌آر‌تی ترکیه،  تعویق این نشست را مرتبط با اعتراض اخیر آنکارا به استکهلم در جریان آتش زدن قرآن کریم اعلام کرده و به نوعی پا پس کشیدن دولت اردوغان در برابر پذیرش درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو را مرتبط با هتک حرمت اعتقادات اسلامی در استکهلم عنوان کرده است. نشست مشترک ترکیه با سوئد و فنلاند قرار بود تا کمتر از یک ماه دیگر در ماه فوریه برگزار شود. پیش‌تر، ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان گفته بود که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در این نشست حضور خواهد داشت. سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، به رای همه اعضا از جمله ترکیه نیاز دارند.
با این حال دفتر ریاست جمهوری ترکیه از ارائه اظهارنظر در مورد تعویق نشست سه جانبه با سوئد و فنلاند خودداری کرده است. یک روز قبل از اعلام تعویق نشست سه جانبه یاد شده به زمان نامعلوم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به سوزاندن قرآن در استکهلم گفته بود که سوئد پس از این رویداد انتظار حمایت آنکارا برای عضویت در ناتو را نداشته باشد. اختلاف میان ترکیه با سوئد و فنلاند طی دو ماه گذشته درباره عضویت این دو کشور شمال اروپا در ناتو همواره جریان داشته است. سوئد و فنلاند که پس از جنگ اوکراین خواستار عضویت در ناتو شده بودند، با مخالفت دیگر عضو ناتو یعنی ترکیه مواجه هستند و ترکیه موافقت با عضویت این دو کشور را منوط به اقداماتی برای مقابله با فعالان کرد مرتبط با پ‌.ک‌.ک در این کشورها عنوان کرده است. تا پیش از آتش زدن قرآن کریم نیز بارها مقامات ترکیه اعلام کرده بودند که سوئد نتوانسته انتظارات آنکارا را برآورده کند. همزمان با بن بست در مذاکرات سوئد و ترکیه، وزیرخارجه فنلاند اعلام کرده که شاید ناگزیر باشد که مستقل از سوئد مسیر خود را برای عضویت در ناتو طی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید