• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184018
+
-

کلیات لایحه بودجه سال1402 شهر

یادداشت
کلیات لایحه بودجه سال1402 شهر

مجید باقری*

لایحه بودجه سال1402 شهرداری‌تهران با مبلغ 78475میلیارد تومان روز سه‌شنبه در مهلت قانونی مقرر توسط شهردار تهران به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد. این لایحه به‌عنوان برشی از برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران در راستای حل مسائل کلیدی شهر تهران در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، اجتماعی و فرهنگی و هوشمندسازی و بهبود مدیریت تدوین شده است. همچنین برای اولین‌بار در تدوین لایحه بودجه شهرداری از نظرات و پیشنهادات شهروندان تهرانی در قالب طرح «من شهردارم» استفاده شده است.
نگاهی به کلیات لایحه ارائه شده به شورای اسلامی شهر تهران نشان می‌دهد درآمدها با 81درصد مهم‌ترین بخش منابع بودجه پیشنهادی را به‌خود اختصاص داده است که 25درصد از مجموعه درآمدهای شهرداری تهران در سال آینده از محل درآمدهای پایدار محقق خواهد شد. همچنین واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی به‌ترتیب 12 و 7 درصد بخش منابع مالی مورد نیاز اداره کلانشهر تهران در سال1402 را تأمین خواهد کرد.
میزان افزایش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به خوبی نمایانگر عزم و اراده مدیریت شهری در دوره جدید برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای- عمرانی موردنیاز شهر، توسعه زیرساخت‌ها و سرانه‌ها و حل مسائل و موضوعات کلیدی کلانشهر تهران است. مصارف لایحه بودجه به تفکیک حوزه‌های اصلی نشان می‌دهد که حمل‌ونقل و ترافیک و بهبود عبور و مرور با 25هزارو553میلیارد تومان بیشترین سهم را در بخش مصارف به‌خود اختصاص داده است. در حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست نیز که مرتبط با امور نگهداشت، ارائه خدمات ضرورتی و اجتناب‌ناپذیر، رفت‌وروب و فضای سبز و... می‌شود، نیز 12هزارو918میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
حل معضلات اجتماعی و فرهنگی شامل پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران از طریق توجه به اقشار آسیب دیده اجتماعی و در معرض آسیب و توانمندسازی و آموزش شهروندی، استقرار قرارگاه‌های جهادی، توجه به اوقات فراغت، گردشگری، ورزش و نشاط اجتماعی و... از دیگر موضوعاتی است که با اعتبار 9103میلیارد تومان در کانون توجه لایحه بودجه قرار گرفته است. در بخش ایمنی شهری و بافت فرسوده نیز با تأکید بر ساماندهی ایمن‌سازی‌ و کاهش خطرپذیری شهر و نوسازی بافت فرسوده و تاریخی اعتباری بالغ بر 7622میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

* معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید