• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184012
+
-

4میلیارد‌دلار برای نوسازی حمل‌ونقل

دولت به‌زودی 346هزار وسیله نقلیه فرسوده را از رده خارج و وسایل نقلیه جدید و پاک را جایگزین می‌کند

گزارش
4میلیارد‌دلار برای نوسازی حمل‌ونقل

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

شورای اقتصاد به تازگی پیشنهادات وزارت کشور و وزارت نفت را برای خروج خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تصویب کرده است. طبق این مصوبه 346هزار وسیله نقلیه فرسوده حمل‌ونقل عمومی از رده خارج می‌شود.
فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بالغ بر 15سال است که شهرهای بزرگ کشور را تهدید می‌کند و چرخه ترددهای عمومی شهرها را بسیار محدود کرده است. دولت قرار است برای تحقق این هدف 4میلیاردو65میلیون دلار هزینه کند.
به گزارش همشهری، سود سالانه این طرح در ازای خروج 346هزار وسیله نقلیه فرسوده و جایگزینی با وسایل نو، 515میلیون دلار است. همچنین در پایان دوره بازپرداخت این طرح که در اقساط 17ساله انجام می‌شود، سرمایه اولیه 4میلیارد دلاری در پایان دوره اقساط، 8.7میلیارد دلار تنها از محل صرفه‌جویی سوخت سود برجا می‌گذارد و سودهای دیگر آن ازجمله هوای پاک و ارتقای کیفیت ترددها ازجمله سودهای ارزشمند آن است.
آنگونه که شورای اقتصاد تصویب کرده، هدف اصلی از اجرای این طرح، کاهش مصرف سوخت از طریق نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی فرسوده و جایگزینی با ناوگان برقی پایه گازسوز و گازوئیل‌سوز، توسعه به‌کارگیری شیوه‌های حمل‌ونقل اشتراکی دوست‌دار محیط‌زیست ازجمله موتورسیکلت‌برقی و دوچرخه و اسکوتر و کاهش انتشار آلاینده‌های محیط‌زیست و بهبود کیفیت هوای شهرهای کشور به‌ویژه کلانشهرهاست. عامل صرفه‌جویی طرح شامل اشخاص حقوقی ازجمله بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری شرکت‌های خودرو‌ساز شرکت‌های دولتی و سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات عمومی و غیردولتی هستند که اگر اقدام به نوسازی توسعه ناوگان کنند، از تسهیلات یارانه صرفه‌جویی سوخت بهره‌مند می‌شوند. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به‌عنوان تنظیم‌گر طرح مسئولیت اولویت‌بندی نیازمندی‌های شهرداری‌ها را برعهده دارد.
همچنین بازپرداخت منابع حاصل از صرفه‌جویی سقف تعهد دولت برای کل طرح معادل 4میلیارد دلار است که تا سقف مبلغ سرمایه‌گذاری شده شرکت ملی نفت ایران معادل ارزش مقادیر صرفه‌جویی محقق شده را از محل حواله نفت خام معادل فرآورده‌های نفتی صرفه‌جویی شده بنزین و گازوئیل در زمان تأیید کاربرگ صرفه‌جویی در سررسیدها سازمان شهرداری‌ها به سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی بازپرداخت می‌کند. همچنین مشخصات ناوگان این مصوبه مطابق مصوبات شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور است.
از سویی سازمان شهرداری‌های وزارت کشور از طریق شهرداری‌ها سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی و با همکاری وزارت نیرو مکلف است امکانات و تجهیزات شارژ را در پایانه‌های مربوطه و نیز جایگاه‌های توزیع برق مترو به‌منظور استفاده موتورسیکلت‌های برقی ایجاد کند. در قدم بعدی ‌وزارت نیرو مکلف است نسبت به تأمین برق جایگاه‌های شارژ ایجاد شده به شیوه مقتضی اقدام کند. توان پیمایش خودرو، اتوبوس و تاکسی‌برقی با یک‌بار شارژ حداقل ۲۰۰کیلومتر است. شارژ اتوبوس‌های برقی این مصوبه حتی‌المقدور در ساعات غیرپیک انجام می‌شود. حداکثر توان مصرفی اتوبوس‌برقی باید به ۱۷۰کیلووات ساعت در هر 100کیلومتر در حالت استفاده از سیستم تهویه مطبوع در اتوبوس‌های ۱۲متری و ۲۵کیلووات ساعت در هر 100کیلومتر درخصوص تاکسی‌های برقی محدود شود. موتورسیکلت‌های برقی مشمول این طرح لازم است توان پیمایش حداقل ۸۰کیلومتر با هر بار شارژ و نیز قابلیت سوآپ یا شارژ سریع را داشته باشند. مشخصات باتری به‌صورت سوآپ ایستگاه‌های شارژ و سایر ملزومات موتورسیکلت‌ها به‌صورت یک نوع و متحدالشکل مطابق مصوبات شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور است. موتورسیکلت‌های این طرح در توان‌های ۲، ۳ و ۵ کیلووات و هریک ۳۰هزار دستگاه و مجموعاً ۱۲۰هزار دستگاه شامل یارانه صرفه‌جویی قرار می‌گیرند. همچنین اولویت اسقاط در موتورسیکلت‌های فرسوده انواع کاربراتوری و انژکتوری فاقد کاتالیست است.

طرح جایگزینی فرسوده‌ها با نو
16هزار اتوبوس شهری دیزلی فرسوده از رده خارج شود.
2هزار اتوبوس‌برقی
4هزار اتوبوس پایه گازسوز
10هزار اتوبوس شهری دیزلی جدید جایگزین شود.

160هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شود.
10هزار دستگاه تاکسی سدان برقی
120هزار دستگاه تاکسی سدان گازسوز
15هزار دستگاه ون گازسوز
5هزار دستگاه ون بنزینی
5هزار دستگاه ون بنزینی جایگزین شود.

120هزار موتورسیکلت فرسوده از رده خارج شود.
120هزار موتورسیکلت برقی جایگزین شود.
20هزار دوچرخه یا اسکوتر برقی اشتراکی عرضه شود.

30هزار مینی‌بوس فرسوده از رده خارج شود.
30هزار مینی‌بوس دیزلی جایگزین شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید