• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184000
+
-

اصلاح یک اشتباه MMA آزاد شد

وزارت ورزش بعد از 5‌سال تصمیم وزیر قبلی را وتو کرد

اصلاح یک اشتباه MMA آزاد شد

فعالیت MMA در ایران رسمی شد و نخستین مسابقات رسمی این رشته فردا در قالب مسابقات قهرمانی کشور برگزار می‌شود. این خبری بود که امید نوروزی، رئیس انجمن MMA در نشست خبری اعلام کرد.
خردادماه سال1396 بود که وزارت ورزش و جوانان فعالیت ورزش MMA را در ایران ممنوع کرد. این اتفاق پس از حضور ورزشکاران ایرانی در مسابقات مختلف که فیلم کتک‌خوردن آنها بازتاب بسیاری در ایران داشت، رخ داد. در واقع وزیر وقت راحت‌ترین کار را انتخاب کرد نه درست‌ترین کار را! او به‌کل صورت‌مسئله را پاک کرد تا پس از حدود 5سال وزارت ورزش بار دیگر مجوز فعالیت این رشته را در ایران صادر کند.

  یادگاری سلطانی‌فر؛ MMA ممنوع
5سال قبل حضور دختری کم‌سن‌وسال آن هم با لباس کاراته در قفس مبارزه بازتاب بسیاری داشت. فیلم کتک‌خوردن دختر ایرانی در گوشی‌ها دست‌به‌دست می‌شد و وزارت ورزش در نهایت تصمیم به حذف نام MMA گرفت؛ تصمیمی که از همان ابتدا مشخص بود اشتباه است ولی مسعود سلطانی‌فر در زمان وزارتش این تصمیم اشتباه را با اطلاعیه‌ای اعلام کرد تا MMA به حالت زیرزمینی دربیاید. با غیرقانونی کردن MMA ورزشکارانی که در این رشته مشغول بودند، به‌صورت غیرقانونی به این ورزش پرداختند و تمام اعزام‌هایشان هم خارج از چارچوب شورای برون‌مرزی انجام شد. مشخص است که افتخارات کسب‌شده آنها هم هیچ ربطی به وزارت نداشت تا اینکه وزارت تصمیم گرفت MMA را به رسمیت بشناسد. MMA یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های دنیا‌ست که لیگ‌های معتبر متعددی در اقصی‌نقاط جهان دارد.

  MMA زنان مجوز نگرفت
پس از رسمی‌شدن فعالیت MMA زیرنظر فدراسیون ورزش‌های رزمی، امید نوروزی، رئیس انجمن MMA در نشست خبری گفت: «قبل از این فعالیت ورزشکاران ایرانی در خارج از کشور پیگیری می‌شد چراکه نمی‌توانستیم این رشته را در ایران برگزار کنیم و فعالیت‌ها به‌صورت زیرزمینی بود.»
نوروزی فعالیت داخلی این رشته را به نفع ورزشکاران می‌داند: «مهم‌ترین بحث برای حضور ورزشکاران در این مسابقات ثبت رکورد «شرداک» است که ورزشکاران این رشته توسط این رکورد خود را معرفی می‌کنند. این کار باعث شد بچه‌های ما دیگر مجبور نباشند به خارج از کشور بروند تا مسابقه بدهند و ثبت رکورد کنند.» با اینکه مردان اجازه فعالیت دارند، اما MMA هنوز برای زنان ممنوع است. نوروزی در این‌باره گفت: «وزارت ورزش با وجود پیگیری‌های زیاد نظر مثبتی در این‌باره ندارد و تا امروز با آن مخالفت کرده است. آسیب این رشته از فوتبال کمتر است چراکه نفراتی که در این رشته فعالیت می‌کنند، فنون را می‌شناسند و آسیبی به یکدیگر وارد نمی‌کنند. برخلاف تصور موجود ورزشکاران این رشته بسیار فروتن، آرام و فنی هستند.»
شنیده می‌شود فدراسیون ورزش‌های رزمی قصد دارد تیم ملی این رشته پرطرفدار را پس از برگزاری مسابقات کشوری راه‌اندازی کند و برای سرمربیگری این رشته با علیرضا استکی صحبت کرده است. استکی مربی امیر علی‌اکبری، ورزشکار شناخته‌شده ایران است که مدتی هم با او در کمپ آکا تایلند تمرین می‌کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید