• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 22 دی 1401
کد مطلب : 182676
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6yXK
+
-

وزارت ارتباطات: این نامش اینترنت طبقاتی نیست

اینترنت
وزارت ارتباطات: این نامش اینترنت طبقاتی نیست

درحالی‌که گلایه‌هایی درباره طرح طبقاتی شدن اینترنت مطرح شده عیسی‌زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته به این ماجرا واکنش نشان داد و اعلام کرد آنها قصد دارند تنها ابزارهایی برای دسترسی بهتر برنامه‌نویس‌ها و گیمرها به اینترنت فراهم کنند که به‌باور او اسم آن را نمی‌توان اینترنت طبقاتی گذاشت.
زارع‌پور روز گذشته در حیاط دولت و در پاسخ به این سؤال که منظور از اینترنت آسان‌تر چیست و آیا اینترنت طبقاتی داریم؟ گفت: اینترنت طبقاتی به این معنی است که یک طبقه خاصی بخواهند اینترنت پرسرعت بگیرند که چنین چیزی صحت ندارد و همه مردم برای ما خاص هستند.
او با بیان اینکه برخی سایت‌ها برای ایرانیان تحریم هستند، از آماده‌سازی ابزارهایی برای برنامه‌نویس‌ها خبر داد تا بتوانند از سایت‌های تحریم‌شده که نیاز به دسترسی‌های خاص دارند، استفاده کنند.
به گزارش همشهری، زارع‌پور در مثالی دیگر به موضوع گیمرها اشاره کرد و گفت: «می‌خواهیم ابزاری را فراهم کنیم تا پینگ بازی‌ها کاهش پیدا کند. شنبه یا یکشنبه هفته آینده برنامه‌ رونمایی از ابزار کاهش پینگ برای گیمرها خواهیم داشت. وزیر ارتباطات تأکید کرد وزارت ارتباطات قصد دارد دسترسی بهتری برای برخی وب‌سایت‌ها برای قشر خاصی ایجاد کند و به اعتقاد او، این موضوع را نباید اینترنت طبقاتی نام‌گذاری کرد.
زارع‌پور اواسط دی وعده داده بود تا پایان دی‌ماه سرویس با کیفیت مناسب‌تر برای برنامه‌نویس‌ها و کاربران حرفه‌ای معرفی خواهد شد. همچنین رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت چندی پیش از ارائه اینترنت با کیفیت مناسب‌تر به برنامه‌نویسان در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.
چندی پیش هم اتحادیه فناوران رایانه تهران اعلام کرده بود که اعضای این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر بهره‌مند شوند. این مسائل باعث نگرانی کاربران شده و گروهی اعتقاد دارند که این ماجرا می‌تواند تبدیل به رانت در کشور برای دریافت اینترنت متفاوت از عامه مردم شود.
به عقیده کارشناسان این اینترنت‌های متفاوت باعث می‌شود تا هر فردی سعی کند خودش را به اعضای یکی از این طبقه‌های خاص تبدیل کند.

قطع اینترنت فقط در مناطق کنکور
 هفته گذشته حرف‌های معاون سازمان سنجش در رسانه ملی درباره اینکه قرار است اینترنت به‌صورت سراسری در کشور برای برگزاری کنکور قطع شود جنجالی شد. روز گذشته سرانجام وزیر ارتباطات به‌صورت رسمی از رد درخواست سازمان سنجش خبر داد.
به‌گفته زارع‌پور مقرر شده است تا صرفا اینترنت همراه در محدوده حوزه امتحانی و با اطلاع‌رسانی قبلی قطع شود.
وی در حاشیه نشست هیأت دولت با اشاره به درخواست سازمان سنجش برای قطع سراسری اینترنت در روز کنکور گفت: «ما به‌شدت (با این درخواست) مخالفت کردیم؛ چرا که اینترنت مثل هوا بوده و تمام زندگی مردم، کسب‌وکار، اقتصاد، فرهنگ و سرگرمی به آن وابسته است و نمی‌توان اینترنت را قطع کرد.»
به‌گفته وی، درخواست سازمان سنجش در جلسه روز گذشته شورای امنیت کشور بررسی و چند شرط برای محدودسازی اینترنت گذاشته شده است: «تصمیم گرفته شد صرفا اینترنت‌های تلفن همراه و آن هم در محدوده حوزه امتحانی و با اطلاع‌رسانی قبلی قطع شود. به افرادی که در محدوده BTS حوزه‌های امتحانی هستند، قبل قطع پیامی ارسال می‌شود تا آمادگی داشته باشند. با این شروط، با قطع اینترنت به‌شکل خیلی محدود موافقت شده است تا نگرانی و دغدغه‌های سلامت کنکور نیز رعایت شود.»
زارع‌پور همچنین اعلام کرد روش‌های بسیار پیشرفته‌تر، بهتر و فناورانه‌تر برای مقابله با تقلب وجود دارد که سازمان سنجش می‌تواند به آن سمت حرکت کند.
ادعای هفته گذشته معاون سازمان سنجش برای قطع سراسری اینترنت در روز برگزاری کنکور، حواشی بسیاری را به‌دنبال داشت. «حسن مروتی» در برنامه صبح بخیر ایران صدا‌و‌سیما با اعلام خبر قطعی اینترنت در روز کنکور، گفت: اینترنت ان‌شاءالله در آن روز، یعنی روز برگزاری کنکور قطع خواهد شد.
این موضوع با واکنش وزرای ارتباطات و علوم روبه‌رو شد و آنها اعلام کردند این درخواست به شورای امنیت کشور ارسال شده است و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش نیز در نشست خبری کنکور سراسری اعلام کرد آخرین حلقه امنیت و حفاظت آزمون بحث اینترنت است: «محدود‌کردن اینترنت بسته به تصمیم وزارت ارتباطات دارد که به چه شکل باشد: «ما می‌خواهیم عکسی ارسال یا دریافت نشود. نمی‌خواهیم به‌طور مطلق اینترنت قطع شود و بحث فنی اجرای آن نیز با وزارت ارتباطات است.»
هفته گذشته همشهری هم در واکنش به پیشنهاد سازمان سنجش برای قطع سراسری اینترنت گزارشی از روش‌های جدید و فناوری‌های مهم مقابله با تقلب در حوزه‌های امتحانی منتشر کرده بود. چندی پیش وزارت آموزش و پرورش هم درخواست مشابهی برای قطع اینترنت برای امتحانات نهایی مطرح کرده بود. اینترنت مانند آب و برق به یکی از مایحتاج‌های خانواده‌ها تبدیل شده و این نوع درخواست‌ها بیشتر نشان می‌دهد که نگاه برخی مسئولان به اینترنت همچنان مانند وسیله‌ای برای سرگرمی و تفنن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید