• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 7 دی 1401
کد مطلب : 181226
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P1jw4
+
-

انتخاب به‌جای مردم

چهره روز
انتخاب به‌جای مردم

واردات خودروهای کره‌ای آری، واردات لوازم‌خانگی از کره‌جنوبی خیر. به‌زودی خودروهای مدل2022 کره‌ای وارد خیابان‌های ایران می‌شوند؛ زیرا در بازار خودرو کمبود عرضه وجود دارد؛ اما در بازار لوازم‌خانگی، به‌واسطه مازاد عرضه تولیدات داخلی، نیازی به واردات از کره‌جنوبی وجود ندارد.
 این چکیده گفته‌های امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به فارس است که اگرچه از منظر سیاستگذار تجارت خارجی درست تلقی شده اما از نظر مصرف‌کننده طبقه متوسط رو به پایین که قدرت خرید خودروهای وارداتی را ندارد و اجازه خرید لوازم‌خانگی باکیفیت خارجی هم به او داده نمی‌شود، معنای دیگری دارد. در شرایط فعلی، در بازار لوازم‌خانگی ایران انواع محصولات مورد نیاز جامعه با قیمتی بالاتر از انواع خارجی و البته کیفیتی به‌مراتب پایین‌تر موجود است و از نظر سیاستگذار حوزه تجارت خارجی، مصرف‌کننده باید همین محصولات را در عین بی‌علاقگی بخرد؛ درحالی‌که برای نیاز اقشار ثروتمند به‌خودروهای خارجی باکیفیت، رایزنی‌های بسیار انجام شده تا خودروهای مورد نیازشان از معبر واردات تأمین شود.
 تصمیم‌گیری برای هر دو موضوع نیز از منظر اقتصاد داخلی موجه است؛ اولی برای حمایت از تولید داخل و توانایی تولید داخل در پاسخ به عرضه و دومی به‌دلیل ناتوانی تولید داخل از تامین نیازهای بازار. اما نکته اینجاست که اگر تولید لوازم‌خانگی در ایران پیشرفت داشته، نتیجه توجه به داخلی‌سازی‌ در مونتاژ همان لوازم‌خانگی کره‌ای در 2دهه گذشته است؛ درحالی‌که واردات خودروهای خارجی هیچ گلی به سر صنعت و بازار خودروی ایران نزده است. در حقیقت، تا جایی که ممنوعیت‌های وارداتی برای حفاظت از منافع ملی و جلوگیری از خروج ارز از کشور بود و همه کالاهای غیرضروری را شامل می‌شد، ایرادی به آن وارد نبود؛ اما در مورد واردات خودروهایی که فقط بخش کمی از جامعه توانایی خرید آنها را دارد، ماجرا تفاوت دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید