• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178081
+
-

خیز تاریخ‌ساز

چرا می‌توان بازی با ولز را مهم‌ترین مسابقه تاریخ فوتبال ایران دانست؟

خیز تاریخ‌ساز

 بعد از یک شکست سنگین و شوکه‌کننده برابر انگلستان، تیم ملی ایران ظهر جمعه به مصاف دیگر حریف انگلیسی‌زبانش در این گروه خواهد رفت؛ ولز در روز اول مقابل آمریکا به تساوی یک بر یک دست یافت و برای زنده نگه داشتن شوق صعود نیاز به کسب پیروزی دربرابر ایران دارد. این احتیاج اما کاملا دوطرفه است و چه بسا در سمت ایران سنگین‌تر هم باشد؛ تیمی که قصد دارد آدینه‌ای متفاوت بسازد و به دنیا نشان بدهد تصویر روز نخست از او، واقعی و کامل نبوده است.

   چرا این بازی «مهم‌ترین» است؟
در تاریخ فوتبال ایران شاهد برگزاری مسابقات مهم زیادی بوده‌ایم؛ بازی‌های حساس انتخابی جام‌جهانی و پیش از آن المپیک یا حتی فینال‌های جام ملت‌های آسیا که همگی چند دهه قبل برگزار شدند و با پیروزی و قهرمانی ایران در قاره کهن همراه شدند. طبیعتا همه آن مسابقات از اهمیت بالایی برخوردار بودند. پلی‌آف 98با استرالیا از یاد نرفتنی است و البته باید به برخی دیدارهای حیثیتی دیگر از قبیل رویارویی با آمریکا یا ابرقدرت‌هایی همچون آرژانتین و اسپانیا هم اشاره کرد. با این حال از نظر فنی بیراه نیست اگر بگوییم در برهه کنونی دیدار با ولز یکی از سرنوشت‌سازترین مسابقات تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌رود. شکست در این بازی به منزله حذف قطعی تیمی است که ماه‌ها از سوی گروهی از کارشناسان به‌عنوان نسل طلایی فوتبال ایران معرفی می‌شد. هیچ‌یک از آنها، از کارلوس کی‌روش تا مهدی طارمی 30ساله که اصلا روشن نیست در جام‌جهانی بعدی حضور خواهد داشت یا نه، دوست ندارند ماجراجویی‌شان در این نقطه به پایان برسد. در نتیجه تیم ایران با همه توان باید برای پیروزی بر ولز به میدان برود. این خیز، از آن جهت تاریخ‌ساز است که می‌تواند مقدمات نخستین صعود ایران از مرحله گروهی در ادوار جام‌جهانی را فراهم کند. تنها با کسب امتیاز (ترجیحا پیروزی) مقابل ولز است که ایران می‌تواند به صعود امیدوار بماند، وگرنه حاصل ششمین حضور در جام‌جهانی هم مثل 5دوره قبلی خواهد بود؛ هیچ.

   نوع دیگری از فوتبال
2دوره پیشین حضور تیم ملی ایران در مرحله نهایی جام‌جهانی با کی‌روش و البته دیدار آغازین ایران با انگلستان در همین دوره نشان داد نقشه اصلی و اول مربی پرتغالی دفاع کردن و استفاده از ضد‌حملات است؛ اینکه توپ را بدهد و فضا را بگیرد. با این حال ممکن است چنین نقشه‌ای در بازی با ولز به‌کار نیاید. در شرایط فعلی دیگر چیزی به اسم «باخت آبرومندانه» معنا ندارد و هر نوع شکستی منجر به حذف زودهنگام تیم ملی خواهد شد. بنابراین لازم است کی‌روش طرحی نو در اندازد و دنبال ارائه شکل متفاوتی از فوتبال باشد. از اردو هم خبر می‌رسد او اراده انجام چنین کاری را دارد و احتمالا ترکیب تیم ملی نسبت به مسابقه قبلی با تغییرات پرتعداد همراه خواهد بود. فارغ از انگیزه‌های جمعی در تیم ایران، حالا بازگشت به این تورنمنت برای خود کی‌روش هم حیثیتی است. او دوست ندارد پرونده مربیگری‌اش با ناکامی‌های پی‌درپی در کلمبیا، مصر و ایران به پایان برسد. در نتیجه هر چه در چنته دارد رو خواهد کرد تا سرنوشت دیگری برای یوزها رقم بخورد.

   ولز تاکنون 7بار با تیم‌های آسیایی روبه‌رو شده که فقط یک‌بار آن با ایران بوده و در این 7مسابقه فقط یک گل از آسیایی‌ها خورده. این تیم 5بار تیم‌های قاره کهن را برده و 2مساوی به آنها داده. آخرین بازی با تیم‌های این قاره مارس 2018مقابل چین برگزار شد که به برتری 6بر صفر ولز انجامید.
   ایران فقط 2بار در جام‌جهانی به پیروزی رسیده که هیچ‌یک مقابل تیم‌های اروپایی یا آمریکای جنوبی نبوده؛ پیروزی مقابل آمریکا و پیروزی در برابر مراکش. ایران 9بار در جام‌جهانی با تیم‌های اروپایی بازی کرده‌ و 2تساوی با اسکاتلند و پرتغال به‌دست آورده و 7بازی را هم باخته است.
   ولز پس از 64سال به جام‌جهانی برگشته. در دوره قبلی 5بازی انجام دادند که با بازی اول این دوره تعداد آن به عدد 6رسید. 4بازی از این 6بازی با تساوی به پایان رسیده؛ یعنی ولز 67درصد بازی‌هایش را در این رقابت‌ها مساوی کرده است.

شکست 6بر2از انگلیس چهارمین شکست ایران در 6دوره حضور در جام‌های جهانی بود. فقط 2بار بازی اول‌مان در جا‌م‌جهانی را نباختیم؛ در دوره قبلی افتتاحیه را با پیروزی بر مراکش آغاز کردیم. غیراز سال 2006و 2شکست پیاپی به پرتغال و مکزیک تاکنون سابقه نداشته ایران 2بازی اولش را در جام‌جهانی
ببازد.

02
این دومین رویارویی دو تیم ایران و ولز است. آوریل سال 1978برای نخستین بار این 2‌تیم با هم بازی کردند که آن مسابقه با تک‌گل فیل دویر به سود ولزی‌ها تمام شد.

20
ایران در 8بازی خود مقابل تیم‌های اروپایی تنها 14گل دریافت کرده بود که 6گل آن مقابل بوسنی و هلند بود. ایران در بازی با انگلیس 6گل خورد و گل‌های خورده‌اش را از اروپایی‌ها به عدد20رساند.

انگلیس- آمریکا
فدراسیون فوتبال انگلیس با ارائه مدارک و تصاویر مربوط به صحنه خطای پنالتی روزبه چشمی روی هری مگوایر که توسط داور و کمک‌داور ویدئویی نادیده گرفته شد و همچنین خطاهای خشن بازیکنان ما روی ستاره‌های این تیم از فیفا در این زمینه‌ها توضیح قانع‌کننده خواست. هری مگوایر، هری کین و رحیم استرلینگ در تمرینات این تیم غایب بودند و درد داشتند. آسیب‌دیدگی هری کین که با خطای پورعلی‌گنجی مصدوم شد از بقیه جدی‌تر است. برای بازی فرداشب مقابل آمریکا نگرانی‌هایی در اردوی سه‌شیرها ایجاد شده است.

03
این سومین دیدار آمریکا و انگلیس در جام‌جهانی است. سال 1950آمریکا یک بر صفر برد و سال2010بازی یک‌ - یک تمام شد. انگلیس که مخترع فوتبال است، هنوز نتوانسته تیم رقیب را که هنوز به فوتبال می‌گوید ساکر شکست دهد.

08
2تیم 11بار در همه رقابت‌ها با هم بازی کرده‌اند که 8پیروزی به انگلیس رسیده و یک برد به آمریکا. 2بازی هم مساوی تمام شده. آمریکا تنها در جام‌جهانی حریف انگلیسی‌هاست. آخرین بازی سال2018بود که انگلیس 3بر صفر برد و آرنولد و کالوم ویلسون تنها گل‌های خود را برای سه‌شیرها ثبت کردند.

18
از سال1950که آمریکا یک بر صفر مقابل انگلیس به پیروزی رسید، این تیم در هیچ‌یک از 18رویارویی خود با تیم‌های اروپایی نتوانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد و روی‌هم 32گل دریافت کرده است.

03
انگلیسی‌ها تا به ‌حال 3بار هر 2دیدار نخست خود را در جام‌جهانی برده‌اند؛ سال1962، 2006و 2018و اکنون دنبال تکرار این دستاورد برای چهارمین بار هستند. آنها در دومین بازی دوره قبلی پاناما را 6بر یک شکست داده بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید