• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178079
+
-

حفاظت از تنوع زیستی 1700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اعتبار حوزه طبیعی و تنوع زیستی کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳۹ میلیارد تومان بود درحالی‌که با توجه به گستردگی تنوع زیستی کشور این حوزه حداقل هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۲ نیاز دارد.
حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌و گو با ایرنا  با اشاره به اینکه تعداد زیادی اسلحه مجاز و غیرمجاز در اختیار افراد است می‌گوید: تقریبا ۹۰درصد خودروها و موتورسیکلت‌های سازمان فرسوده‌اند و یا به‌دلیل گشتزنی در مسیرهای صعب‌العبور، مرتب هزینه سنگینی را بر دوش سازمان می‌گذارند. تمام اعتبار ابلاغی ما در سال ۱۴۰۱ در حوزه طبیعی ۳۳۹میلیارد تومان بود که تقریبا بخش عمده آن یعنی ۲۱۶میلیارد تومان این مبلغ برای خرید خودرو، تجهیزات محیط‌بانی و اطفای حریق استفاده می‌شود و برای اجرای بقیه برنامه‌ها در حوزه نجات گونه‌های در خطر انقراض، اجرای برنامه‌های توجیهی و تفصیلی مناطق چهارگانه که برای حدود ۱۷۰ منطقه این برنامه‌ها تهیه شده و گونه‌هایی که نیاز به اقدامات عاجل دارند مانند میش‌مرغ، یا مدیریت جمعیت گونه‌های برجسته مدیریت موزه‌های تاریخ طبیعی، مطالعات فون و فلور مناطق چهارگانه...، حدود ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار ابلاغی داریم. البته این مبلغ ۳۳۹میلیارد در شرایطی است که تخصیص آن ۱۰۰درصد باشد که عمدتا اینطور نیست. سال گذشته بهترین شرایط تخصیص ما ۷۰درصد بود.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: اعتبار ابلاغی سازمان محیط‌زیست در سال۱۴۰۱ حوزه طبیعی ۳۳۹میلیارد تومان بود که بخش عمده آن یعنی ۲۱۶میلیارد تومان آن فقط برای بخش تجهیزات و اجرای برنامه‌های حفاظت هزینه شده است. اگر می‌خواهیم وضع طبیعت کشور بهتر شود و بتوانیم مناسب‌تر مدیریت کنیم 2 راه بیشتر نداریم؛ یکی این است که بخشی از بار حفاظت را روی دوش مردم و بخش خصوصی از طریق گسترش قرق‌ها بگذاریم؛ راه دوم که فعلا می‌تواند به‌عنوان یک راهکار قابل اجرا، مانع از بین رفتن سرمایه‌های زیستی کشور شود، تقویت اعتبارات محیط‌زیست است. برآوردی که داشتیم و به بخش بودجه سازمان محیط‌زیست منتقل کردیم، با سازمان برنامه و بودجه هم رایزنی‌های لازم را انجام دادیم و اعلام کردیم. اگر بخواهیم به وظایفی که قانونا بر عهده ما است عمل کنیم در سال ۱۴۰۲ به هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. این هم برای شرایطی نیست که ما ایده‌آل بتوانیم بخش عمده‌ای از حفاظت را بدون عیب و نقص پیش ببریم. در صورتی که اعتبار ما در حوزه طبیعی برای سال۱۴۰۲ کمتر از این باشد حتما بخش‌هایی از طبیعت و تنوع زیستی خود را از دست می‌دهیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید