• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178065
+
-

رؤیای آدم مضحک

تاریخ جهان
رؤیای آدم مضحک

کتاب «رویای آدم مضحک» اثر فئودور داستایفسکی را رضا رضایی به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر ماهی به چاپ هجدهم رسیده است.
این اثر مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که نخستین بار در سال1877منتشر شد. داستان همنام با عنوان کتاب، با سرگردانی راوی در خیابان‌های سن پترزبورگ آغاز می‌شود. راوی به این فکر می‌کند که چطور همیشه «آدمی مضحک» بوده و همچنین، چطور اخیرا فهمیده است که دیگر هیچ‌چیز واقعاً برایش اهمیتی ندارد. همین افکار باعث می‌شوند که او به فکر خودکشی بیفتد. سپس مشخص می‌شود که او ماه‌ها قبل، تفنگی را به‌منظور شلیک به سر خود، خریده بوده است. با وجود این، ملاقاتی تصادفی با دختری جوان، باعث می‌شود که شخصیت اصلی داستان به سفری پا بگذارد که در طول آن، جوانه‌ای ظریف از عشق به جهان پیرامون و سایر انسان‌ها در قلب او شکوفا می‌شود.
فئودور میخایلاویچ داستایفسکی، ‌زاده ۱۱نوامبر۱۸۲۱ و درگذشته ۹فوریه۱۸۸۱، نویسنده مشهور و شاید تأثیرگذارترین داستان‌نویس جهان به‌حساب بیاید. داستایفسکی در آغاز سال۱۸۷۳ سردبیر مجله «گراژ دانین» شد و تا ماه مارس سال بعد به این کار ادامه داد. فئودور داستایفسکی در جشن 3روزه بزرگداشت پوشکین در پی سخنرانی‌اش به اوج شهرت و افتخار در زمان حیاتش رسید و سرانجام در اوایل فوریه سال۱۸۸۱ در اثر خونریزی ریه درگذشت. نشر ماهی این کتاب را در 249صفحه با بهای 70هزار تومان منتشر کرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید