• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178051
+
-

کلاهبرداری جدید با کلیک روی «پرونده اغتشاشات»

«پرونده اغتشاشات شما در این لینک است، روی آن کلیک کنید» این پیامک تازه‌ترین ترفند کلاهبرداران برای سرکیسه کردن طعمه‌های‌شان است. آنها با این شیوه طعمه‌های‌شان را ناخواسته وارد سایت‌های جعلی کرده و با به‌دست آوردن اطلاعات محرمانه بانکی‌شان حساب‌های‌شان را خالی می‌کنند. اما این نوع کلاهبرداری چگونه اتفاق می‌افتد؟
به گزارش همشهری، سودجویان و کلاهبرداران سایبری از هر فرصتی برای سوءاستفاده از شهروندان و کاربران فضای مجازی استفاده می‌کنند و در تازه‌ترین اقدام مجرمانه‌شان اقدام به ارسال پیامک‌هایی با کلیدواژه ناآرامی‌های اخیر در کشور می‌کنند. این افراد پیامکی را با این مضمون که «پرونده اغتشاشات شما در لینک زیر» قابل دسترسی است برای شمار زیادی از شهروندان ارسال کرده‌اند و طبیعی است در این شرایط ارسال چنین پیامک‌هایی می‌تواند موجب نگرانی شهروندان شده و آنها را ترغیب کند تا روی لینک فرستاده شده در انتهای پیامک کلیک کنند. زدن روی این لینک باعث می‌شود تا افراد به صفحه‌های جعلی که حاوی انواع بدافزارهاست وارد شوند. این لینک‌ها کاربران را به صفحات جعلی هدایت می‌کند که در چنین صورتی از آنها خواسته می‌شود تا با پرداخت مبلغی اندک به پرونده خود دسترسی داشته باشند و کم بودن مبلغ باعث می‌شود که اغلب کاربران برای مطلع شدن از ماجرا پرداخت را انجام دهند. در این شرایط اطلاعات حساب بانکی کاربران کپی شده و افرادی که در پشت پرده این ماجرا قرار دارند می‌توانند حساب بانکی طعمه‌های‌شان را خالی کنند.
در روش دیگری ممکن است پس از ورود به سایت هیچ درخواستی از شما نشود اما کاربر به محض لمس لینک و ورود به آن سایت به‌طور ناخواسته گوشی‌اش به ویروس آلوده می‌شود و در این حالت تلفن همراه با کمک بدافزارهایی که کلاهبرداران فرستاده‌اند به اطلاعات ذخیره شده در تلفن همراه دسترسی پیدا کرده  و از این طریق از کاربران سوءاستفاده می‌کند.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اعلام جزئیات ترفندهای تازه کلاهبرداران سایبری می‌گوید: اخیرا پیامک‌های لینک‌دار با محتوای «پرونده اغتشاشات شما در سایت زیر» برای برخی از شهروندان ارسال شده و زیر آن لینکی ناشناس قرار گرفته است. این پیام از سوی مجرمان سایبری برای شهروندان ارسال شده و جعلی است.
وی ادامه می‌دهد: در این روش از کلاهبرداری، کلاهبرداران با درست کردن آدرس اینترنتی پیامکی با محتوای پرونده اغتشاشات شما در سایت زیر برای شهروندان ارسال می‌کنند که در نهایت با ترغیب آنان هدف کلاهبرداری قرار خواهند گرفت. چرا که لینک معرفی شده در این پیامک‌ها حاوی یک بدافزار است و مجرمان اینترنتی با این شگرد مجرمانه، اطلاعات کارت بانکی متقاضیان را به سرقت برده و با نقص کردن حریم خصوصی شهروندان و دسترسی به اطلاعات شخصی، نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنها نیز اقدام می‌کنند.
سرهنگ معظمی گودرزی با اشاره به اینکه ارسال‌کنندگان لینک‌های جعلی هدفی جز سرقت اطلاعات بانکی شهروندان ندارند، گفت: پلیس فتا تأکید می‌کند هیچ‌ سازمان‌رسمی و حاکمیتی با شماره‌های شخصی برای شهروندان پیامک ارسال نخواهد کرد. شهروندان قبل از اینکه لینکی را باز کنند لحظه‌ای صبر و در ادامه حتما محتوای آن را مطالعه کنند که روی لینک‌های جعلی تحت عنوان سامانه ثبت ثنا، سهام عدالت و هدفمندی یارانه‌ها و... وارد نشوند؛ که اگر شهروندان در این رابطه دقت داشته باشند حجم زیادی از پرونده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید