• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178037
+
-

2 گزینه مجلس برای کوپن الکترونیک

کالا یا پول نقد؛ انتخاب با شماست

یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس جزئیات تازه‌ای از نحوه اجرای طرح کوپن الکترونیک را اعلام کرده است

به‌زودی طرح کوپن الکترونیک در یک استان جنوبی اجرا می‌شود و پس از آن برای اجرای ملی این طرح در دولت تصمیم‌گیری خواهد شد. در این میان عضو هیأت‌رئیسه مجلس در فضای مجازی با اشاره به اجرای این طرح و با تأکید بر اهمیت حفظ قدرت خرید یارانه مردم در مقابل تورم و گذر زمان، اعلام کرده «حق هر شخص است که بین دریافت نقدی یا کالایی یارانه‌ها انتخاب کند.»
به گزارش همشهری، طبق تکلیف قانون بودجه 1401، دولت باید کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف شده است را به‌اندازه سهمیه تعیین شده و به قیمت شهریور 1400برای مردم تأمین کند و طرح کوپن الکترونیک به همین منظور اجرایی خواهد شد. پیرو این تکلیف، دو روز پیش، سخنگوی اقتصادی دولت خبر از اجرای آزمایشی کوپن الکترونیک در روزهای آینده خبر داد و یک استان جنوبی را به‌عنوان پایلوت این طرح معرفی کرد.  دیروز، سیدمحسن دهنوی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس با افشای نام استانی که طرح کوپن الکترونیک آزمایشی در آن اجرا خواهد شد، در فضای مجازی نوشت: «این طرح، هفته‌های آینده در استان هرمزگان به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. برای ما در مجلس مهم است که یارانه اعطایی به مردم در طول زمان و براثر تورم، ناچیز نشود، البته حق هر شخص است که بین دریافت نقدی یا کالایی یارانه‌ها انتخاب کند.

برای کوپن آماده باشید
مقرر بود بعد از موفقیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در یک استان، برای اجرای سراسری آن در دولت تصمیم‌گیری شود اما طبق اظهارات عضو هیأت‌رئیسه مجلس، با پیگیری رئیس مجلس جلسه‌ای برای بررسی فنی زیرساخت این طرح در سازمان برنامه ‌و بودجه برگزار شده و اکنون دیگر تمامی کارشناسان و تیم‌های فنی اذعان دارند که زیرساخت‌ها و لوازم فنی طرح تکمیل شده است.
با این حساب، به‌نظر می‌رسد صبوری دولت برای مشاهده نتایج اجرای آزمایشی طرح کوپن الکترونیک در یک استان، بیشتر جنبه احتیاطی دارد و مردم باید در ماه‌های آینده برای اجرای این طرح آماده باشند. طرحی که قرار است کالاهای اساسی حذف شده از فهرست دریافت ارز ترجیحی را به‌اندازه سهمیه‌های تعیین شده و به قیمت شهریور 1400در اختیار خانوارها قرار دهد.

یارانه نقدی یا کوپن؟
مجلس در جریان موافقت با حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401، دولت را مکلف کرد که اگر در سال1401 قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی مشخص کند؛ به‌طوری‌که افراد بتوانند این کالاها را به نرخ پایان شهریور1400 تهیه کنند. البته این تکلیف مجلس در زمان حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها، به‌دلیل مهیا نبودن زیرساخت، با توزیع یارانه نقدی 300و 400هزار تومانی برای 9دهک از خانوارهای حاضر در فهرست یارانه 45.5تومانی اجرا شد.  در ادامه دولت تلاش کرد عبارت «به نرخ پایان شهریور» را از شرط مجلس در قانون بودجه 1401حذف کند که نمایندگان با تأکید بر حساسیت مجلس روی معیشت مردم، حاضر به عقب‌نشینی از این شرط نشدند. حالا، در شرایطی خبر از اجرای قریب‌الوقوع طرح کوپن الکترونیک داده شده که همچنان شرط مجلس برای توزیع کالا به قیمت شهریور 1400پابرجاست و کارشناسان معتقدند اجرای آن دستاوردهای دولت و مجلس در ایجاد ثبات اقتصادی را از بین می‌برد و به کسری بودجه منجر خواهد شد.  در شهریور 1400قیمت برخی کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی به این شرح بود: هر کیلو مرغ تازه 24.9هزار تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی تازه 110هزار تومان، روغن مایع 810گرمی 8هزار و 250تومان. همچنین در فهرست کالاهای اساسی که از ارز ترجیحی برخوردار نبودند این قیمت‌ها خاطره‌انگیز است: هر کیلو برنج ایرانی 33هزار و 700تومان هر‌کیلو قند حبه 10.3هزار تومان، شیر بطری یک لیتری کم‌چرب 7.1هزار تومان، رب گوجه‌فرنگی قوطی 800گرمی 14.4هزار تومان.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید