• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178034
+
-

آتش جواب آتش

تشدید عملیات ترور نیروهای امنیتی اسرائیل علیه گروه‌های فلسطینی طی 6ماه اخیر، به بمب‌گذاری فلسطینی‌ها در منطقه صهیونیست‌نشین بیت‌المقدس منجر شد

گزارش
آتش جواب آتش

صبح کاری روز چهارشنبه در بیت‌المقدس با صدای 2انفجار سهمگین در مناطق صهیونیست‌نشین آغاز شد. این دو انفجار حداقل یک کشته برجای گذاشت. مقامات تل‌آویو بلافاصله پس از این حادثه از برگزاری نشست اضطراری کابینه خبر دادند و اعلام کردند که اوضاع را تحت کنترل دارند. شهر بیت‌المقدس دارای 2بخش غربی و شرقی است و براساس نقشه‌ای که الجزیره از محل انفجارهای این شهر نشان داده، انفجارها در بخش غربی در 2مکان مختلف رخ داده است.
در سال 1948، بیت‌المقدس به 2 بخش شرقی تحت مدیریت اردن و غربی تحت کنترل رژیم صهیونیستی تقسیم شد. سال‌های بعد در جریان جنگ 1967اعراب و اسرائیل، بخش شرقی هم به اشغال نیروهای صهیونیستی درآمد. منطقه شرقی اگرچه به‌عنوان بخشی از خاک فلسطین شناخته می‌شود، اما با گذشت دهه‌ها همچنان تحت‌کنترل ارتش اسرائیل است. به گزارش روزنامه جروزالم‌پست چاپ تل‌آویو، نخستین انفجار حدود ساعت 7صبح به وقت محلی (4صبح به وقت گرینویچ) در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس در امتداد بزرگراهی در ورودی غربی بیت‌المقدس که معمولاً مملو از مسافر است، روی داد. به‌گفته پزشکان در نخستین انفجار 7نفر زخمی شدند که حال حداقل 2نفر وخیم است. پس از آن، انفجار دوم در کمتر از نیم‌ساعت بعد در تقاطع راموت در شمال بیت‌المقدس غربی روی داد. در این انفجار نیز حداقل 5نفر بر اثر اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار زخمی شدند. گفته شده این انفجارها برای نخستین‌بار است که از سال 2016در سیستم حمل‌ونقل اسرائیل انجام می‌شود. شب گذشته آمار دقیق زخمی‌های این دو انفجار 19نفر اعلام شد.
خبرنگار الجزیره به نقل از پلیس اسرائیل گزارش داده که انفجار اول ناشی از مواد منفجره جاسازی شده در یک دوچرخه بوده که در ایستگاه اتوبوس رها شده بود. همچنین گفته شده که هر دو انفجار احتمالا با کنترل از راه دور انجام شده است. پلیس اسرائیل همچنین گفته که شیوه انفجار اخیر، هیچ‌گاه در سال‌های گذشته دیده نشده و در نوع خود بی‌سابقه است.

انفجار پس از پیروزی تندروها در تل‌آویو
کمتر از یک ساعت پس از انفجارها، ایتمار بن گویر، جنجالی‌ترین چهره سیاسی این روزهای رژیم صهیونیستی خود را به محل حادثه رساند. بن گویر، رئیس حزب «قدرت یهودی» است و حزب او همراه با حزب «صهیونیسم دینی» و در ائتلاف با بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اخیر به پیروزی رسید. ائتلاف راست‌های افراطی قرار است تندروترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی را تشکیل دهند.
بن گویر به الحاق کامل کرانه باختری به دیگر مناطق اشغالی و بیرون کردن همه اعراب از مناطق تحت‌کنترل اسرائیل اعتقاد دارد. اگر همه‌‌چیز در تل‌آویو سرجای خود باشد، بن‌گویر قرار است تا کمتر از یک ماه دیگر وزیر امنیت داخلی در کابینه جدید رژیم صهیونیستی باشد. او صبح چهارشنبه در محل انفجارها فلسطینی‌ها را مسئول انفجار خواند و خواستار مجازات اعدام برای عاملان شد. بن گویر تأکید کرد که این انفجارها لزوم اقدامات سخت‌تر را نشان می‌دهد. او حتی پا را فراتر گذاشت و در واکنش به عملیات‌های نیروهای فلسطینی، خواستار انجام «ترورهای هدفمند» شد. بن گویر گفت: «باید فلسطینی‌ها را وادار به پرداخت هزینه کنیم.»
البته از 2هفته قبل که نتایج انتخابات زودهنگام پارلمان رژیم صهیونیستی، روی کارآمدن تندروترین جناح‌های سیاسی و دینی در تل‌آویو را تأیید کرد، بسیاری نسبت به بی‌ثباتی بیشتر هشدار داده بودند. روزنامه تایمز اسرائیل پس از پیروزی بن گویر به نقل از اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی نوشته بود: «تمام جهان نگران افراط‌گرایی بن‌گویر است.»
اغلب تحلیلگران معقتدند که سیاست‌های تندروهای صهیونیستی در کابینه جدید که بن‌گویر یکی از آنهاست، آتش خشم در مناطق فلسطینی را شعله‌ورتر خواهد کرد و انفجارهای روز چهارشنبه، نشانه آغاز چنین فضایی است. این انفجارها به‌عنوان نخستین عملیات در مناطق اشغالی پس از انتخابات اخیر کنست نشان می‌دهد که شاید بعد از این شاهد عملیات‌های بیشتری در واکنش به مواضع افراطی اعضای کابینه جدید تل‌آویو باشیم.

حملات زنجیره‌ای در کرانه باختری
پلیس رژیم صهیونیستی انفجارهای چهارشنبه را به نیروهای فلسطینی نسبت داده؛ هرچند گفته است که تحقیقات در این ارتباط ادامه دارد. این انفجارها ساعاتی پس از شهادت یک نوجوان 16ساله فلسطینی در جریان یورش نظامیان صهیونیستی به شهر نابلس رخ داد. گفته شده که یورش نظامیان به نابلس به بهانه تامین امنیت شهرک‌نشینان صهیونیست صورت گرفت که قرار بوده وارد حرم یوسف، به‌عنوان یک مکان مقدس شوند. مکان حساس حرم یوسف حدود یک کیلومتر دورتر از مرکز شهر نابلس است و برای پلیس رژیم صهیونیستی تامین امنیت این مکان دینی مهم است؛ از این‌رو وقتی شهرک‌نشینان تصمیم به برگزاری مراسم دینی در حرم یوسف دارند، قبل از آن پلیس رژیم صهیونیستی اردوگاه آوارگان و شهر نابلس را تحت‌محاصره قرار می‌دهد. حمله اخیر نظامیان به نابلس تعدادی زخمی نیز برجای گذاشته است. به‌گفته هلال‌احمر فلسطین، در این یورش حداقل 22نفر زخمی شده‌اند.
کرانه باختری طی 6ماه گذشته صحنه شدیدترین تنش‌ها میان دوطرف و همچنین حملات متعدد از سوی نظامیان صهیونیستی بوده است. وب‌سایت آکسیوس در گزارشی با اشاره به افزایش تنش‌ها در کرانه باختری، نوشته: «واشنگتن نگران است که وضعیت کرانه باختری به انتفاضه سوم تبدیل شود.» نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی درباره انفجارهای چهارشنبه نوشته: «این انفجارها در بحبوحه مرگبارترین موج خشونت‌ها در کرانه باختری پس از سال 2015 به‌وقوع پیوسته است.»
حداقل از 6ماه گذشته، کرانه باختری شاهد موجی از عملیات‌های مرگبار علیه فلسطینی‌ها بوده است. بسیاری از ناظران معتقدند که فشارهای امنیتی و نظامی اسرائیل به گروه‌های فلسطینی به عملیات دیروز منجر شده است. این حملات به‌ویژه با ترور شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی در اردیبهشت‌ماه امسال تشدید شد. ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره، درحالی‌که مشغول تهیه گزارش از یورش نیروهای صهیونیستی به اردوگاه جنین بود، هدف شلیک مستقیم گلوله سربازان صهیونیست قرار گرفت.
تنها 2روز پس از ترور ابوعاقله، نظامیان صهیونیست به جنین حمله کرده و خانه محمود الدبعی، مبارز فلسطینی را با شلیک خمپاره تخریب کردند. نحوه انجام این حمله بی‌سابقه بود و پایگاه خبری عبری‌زبان روتر اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار در اردوگاه جنین از خمپاره استفاده کرده است. در این حادثه حداقل 37 فلسطینی به‌شدت زخمی شدند. یک‌هفته بعد نیز، حسین‌حسن قواریق ۵۹ساله که از 10روز قبل در نزدیکی ایست‌بازرسی نظام حواره در جنوب نابلس به ضرب گلوله زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحت‌های وارده به شهادت رسید.
در اواخر خردادماه نیز، نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی یک خودرو در شرق شهر جنین را هدف قرار دادند که طی این حمله 3جوان فلسطینی از گروه مجاهدان کتائب‌القسام شاخه نظامی جنبش حماس به شهادت رسیدند. در ابتدای تیرماه امسال نیز، یک جوان فلسطینی 19ساله بر اثر شدت جراحات ناشی از درگیری با نظامیان صهیونیست، در شهر جنین به شهادت رسید. در سال ۲۰۰۳ نیز برادر این شهید ۱۹ساله، به‌دست نظامیان به شهادت رسیده بود. پدر او نیز از اسرای آزاده فلسطینی است که سال‌های طولانی را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرده است. یک روز قبل از شهادت این جوان فلسطینی، سعدیه فرج‌الله، بانوی اسیر ۶۸ساله فلسطینی در زندان دامون رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و شهادت او موجی از خشم را در میان فلسطینیان برانگیخت.
سپس در مردادماه، 2جوان فلسطینی به نام‌های عبود صبح (۲۹‌ساله) و محمد العزیزی (۲۲‌ساله) در جریان هجوم نظامیان اشغالگر به شهر نابلس به ضرب گلوله به شهادت رسیدند و شماری نیز زخمی شدند. در سحرگاه روز 18مرداد، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در عملیاتی ابراهیم نابلسی، فرمانده ارشد گردان‌های الاقصی را در شهر نابلس به شهادت رساندند. او به «شیر نابلس» معروف بود و شهادتش موجی از درگیری‌ها را میان دوطرف به راه انداخت. اسرائیل شهادت ابراهیم نابلسی را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای امنیتی خود توصیف کرد.
در ابتدای شهریورماه نیز، 2جوان فلسطینی در ایست بازرسی «الجلمه» در شهر جنین به شهادت رسیدند. شهر و اردوگاه جنین بیشترین تعداد شهدای کرانه باختری را ثبت کرده و یکی از آخرین شهدای جنین، قیس عماد شجاعیه جوان ۲۳ساله بود که در اواخر مهرماه به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسید.
یکی از مهم‌ترین یورش‌ها در کرانه باختری نیز حدود یک ماه پیش در جریان حمله به نابلس انجام شد که در جریان آن، تامر الکیلانی، معروف به ابویامن از فرماندهان گروه عرین الاسود به شهادت رسید. گروه عرین‌الاسود (بیشه شیران) از نیمه تابستان‌ امسال ظهور خود را اعلام کرد و از آن زمان در معرض شدیدترین حملات بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید