• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178025
+
-

نوسازی بافت فرسوده پایتخت با کمک تعاونی‌ها

تفاهمنامه شهرداری تهران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ساخت 5هزار واحد مسکونی منعقد شد

گزارش
نوسازی بافت فرسوده پایتخت با کمک تعاونی‌ها

هفته پیش بود که شهردار تهران از برنامه‌ریزی برای نوسازی ۲۰هزار واحد در بافت فرسوده خبر داد و اعلام کرد این برنامه تا 2ماه آینده عملیاتی خواهد شد. دیروز نخستین گام در همین ارتباط با امضای تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برداشته شد. این طرح در راستای تامین خانه‌های ارزان‌قیمت در پایتخت از طریق قرارگاه مسکن شهرداری و نهضت ملی مسکن دولت انجام می‌شود.
به گزارش همشهری، تفاهمنامه مشترک شهرداری تهران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح دیروز در محل ساختمان وزارتخانه تعاون برگزار شد. براساس این تفاهمنامه که به امضای علیرضا زاکانی و سیدصولت مرتضوی رسید، ساخت 5هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری کلانشهر تهران پیش‌بینی شده است.
شهردار تهران در مراسم انعقاد این تفاهمنامه با تبریک هفته بسیج و بزرگداشت ایثار و فداکاری این عزیزان و آرزوی علو درجات برای شهدای بسیج و سایر شهدای عرصه‌های مختلف گفت: «نوع فعالیت و اقداماتی که در مدیریت شهری انجام می‌دهیم پیوستگی‌های جدی با وزارتخانه کار دارد؛ مثلا در حوزه آسیب‌های اجتماعی همکاری نزدیکی با بهزیستی داریم یا در بحث اشتغال و مشاغل خانگی و سایر مواردی که می‌توان بسترسازی کرد، این وزراتخانه می‌تواند کمک کند و ما هم در خدمت آن باشیم.»
علیرضا زاکانی با بیان اینکه در حوزه مسکن نیز اصل موضوع کنار رفتن نگاه بخشی و ایجاد پیوستگی بین اجرای حکومت و حاکمیت و نهادهای فعال است، افزود: «تجلی این موضوع بین وزارت کار و مدیریت شهری در حال رقم خوردن است. امروز که دشمنان تلاش در ناامید کردن مردم دارند تا افق تیره و تاری را پیش‌روی مردم قرار دهند، این اقدامات می‌تواند کمک کند از بخشی از آن افق‌های روشن که فرار روی ما قرار دارد، رونمایی کنیم.» در ادامه سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هفته بسیج را تبریک گفت و افزود: «شهرداری و وزارت تعاون اشتراکات معنوی و لفظی فراوانی دارند. این وزارتخانه، وزارت مردم و شهرداری‌ها اساسا خانه مردم هستند، بر همین اساس برآنیم در راستای خدمت بی‌منت به مردم طرحی نو دراندازیم. اقدام مبارکی که در راستای توسعه تعاون و ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری انجام می‌شود، گام بلندی است که در آن هم از مشارکت مردم و تسهیلات بانکی و هم از منابع عظیمی که در اختیار شهرداری است، استفاده می‌شود.»

تشکیل تعاونی‌های مسکن در محله‌ها
مرتضوی دیروز جزئیاتی از اهداف انعقاد تفاهمنامه مشترک را اعلام کرد. براساس گفته‌های او اساس تفاهمنامه برای تشکیل تعاونی‌های مسکن در محله‌های کم‌برخوردار و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری کلانشهر تهران است. ۳۵۴محله مشمول این طرح می‌شوند و ۳۵۴شرکت تعاونی بر همین اساس تشکیل خواهند شد و منابع‌شان نیز تلفیقی خواهد بود. ساده‌سازی مجوزهای تغییر کاربری و تراکم، کاهش قیمت عوارض صدور پروانه، ساخت معابر و ایجاد فضای سبز با شهرداری تهران و تأمین تسهیلات از طریق منابع نهضت ملی مسکن از دیگر اهداف است. همچنین تسهیلاتی از سوی بانک توسعه تعاون و احتمالا در آینده از طریق سایر بانک‌ها ارائه می‌شود.‌

تبدیل بافت فرسوده به واحدهای ایمن

70هزار هکتار وسعت شهر تهران است.
مساحت بافت ناپایدار تهران 12هزار هکتار است.
تهران 4560هکتار بافت فرسوده دارد که هم از ناپایداری برخوردار بوده و هم ریزدانه و نفوذناپذیر است.
بیشترین بافت فرسوده تهران در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۵ و ۱۶ قرار دارد.
با تشکیل تعاونی‌ها در 354محله پایتخت امکان نوسازی در همه محله‌های دارای بافت فرسوده فراهم می‌شود.
در مجموع 400هزار واحد مسکن از تفاهمنامه‌های شهرداری تهران احداث می‌شود که ساخت بخشی از آنها شروع شده است.
ساخت سالانه حداقل ۱۸۰هزار واحد مسکونی برای تهران توسط شهرداری برنامه‌ریزی شده است.
از سال۸۴ تا دوره جدید مدیریت شهری، نوسازی ۵هزار واحد مسکن عملیاتی شده بود.
مدیریت شهری این دوره تاکنون نوسازی ۹هزار واحد را عملیاتی کرده است.
در فاز نخست طرح‌های جدید نوسازی ۲۰هزار واحد جدید عملیاتی خواهد شد.
دیروز تفاهمنامه ساخت 5هزار واحد برای  نوسازی بافت فرسوده به امضا رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید