• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178020
+
-

آبان خسارت‌بار سینما

فروش نسبتا قابل‌قبول شهریور، تا حدودی امیدها را به رونق گیشه زنده کرده بود که داستان به کل عوض شد. همه آنچه در این ۲ماه شاهدش بوده‌ایم، مخاطبان سینمای ایران را از سالن‌ها گریزان کرد.
در واقع همان تماشاگر حداقلی و ثابت فیلم‌های ایرانی هم ترجیح دادند کمتر سینما بروند. نتیجه اینکه تعداد مخاطبان سینما در آبان‌ماه به نسبت تماشاگران مهرماه، حدود ۲میلیون نفر ریزش داشت. این را هم درنظر بگیرید که تعداد مخاطبان مهر هم در نوع خودش پایین‌تر از استانداردهای معمول سینمای ایران بود. آبان اما اوضاع از مهر هم بدتر شد.
۲۶فیلم در این ماه‌ روی پرده رفتند که این تعداد فیلم، در ۴۴هزار و ۴۴۴سانس نمایش داده شدند. در این ماه، ۶۲۴‌هزار نفر به سینما رفتند که رقمی‌ حدود ۱۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان را روانه گیشه سینماها کردند.
در آبان‌ماه، انیمیشن «لوپتو» با ۱۳۱هزار مخاطب، ۳میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تومان فروخت تا به‌تنهایی و درحالی‌که نمایش آن، از یازدهم آبان‌ماه شروع شد، در صدر پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم ماه سینمای ایران بایستد.
«انفرادی» با ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون، «پسر دلفینی» با ۳میلیارد و ۱۰۰میلیون، «ابلق» با یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون و «دوزیست» نیز با یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تومان فروش، در رده‌های دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های آبان‌ماه قرار دارند. کمدی اجتماعی «بخارست» که از ۲۴‌آبان ‌روی پرده رفت، طی یک هفته نمایش خود در آبان‌ماه، ۳۶‌هزار مخاطب داشت و توانست با گیشه یک‌‌میلیارد و ۲۰۰میلیونی خود، ششمین فیلم پرفروش آبان‌ماه باشد. ایرنا با مرور آمار گیشه چنین نتیجه‌گیری کرده است: «اگر متوسط حضور مخاطب در سه‌شنبه و ۲ روز پایانی هفته را ۱۵۰‌هزار نفر و در روزهای عادی ۴۲‌هزار نفر درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم که اگر ناآرامی‌ها نبود، ۲میلیون و ۵۵۶هزار نفر به تماشای فیلم‌ها می‌نشستند حال آنکه در آبان‌ماهی که گذشت، تنها ۶۲۴هزار نفر به سینما رفتند. اغتشاشات آبان‌ماه سبب شد تا سینماها طی این ماه، با کسری یک‌میلیون و ۹۳۲هزارنفری مخاطب مواجه باشند که اگر متوسط قیمت بلیت سینماها برای امسال را ۳۳‌هزار تومان درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم که خسارت ریالی به سینماها در این ماه، ۶۳‌میلیارد و ۷۵۶‌میلیون تومان بوده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید