• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178009
+
-

فهرست جدید مرگبارترین ویروس‌های جهان

دانش
فهرست جدید مرگبارترین ویروس‌های جهان

سازمان بهداشت جهانی اخیرا فهرست جدیدی از عوامل بیماری‌زای خطرناک و مرگبار اعلام کرده است. این فهرست شامل عواملی با خطر ایجاد بیماری‌های همه‌گیر با شیوع بالاست که باید تحت نظارت دقیق قرار بگیرند. به گزارش ساینس الرت، سازمان بهداشت جهانی گفته است که هدف از به‌روزرسانی این فهرست، هدایت تحقیق و توسعه جهانی (R&D) و سرمایه‌گذاری، به‌ویژه روی واکسن‌ها، آزمایش‌ها و درمان‌هاست.
این لیست برای نخستین بار در سال 2017منتشر شد اما در به‌روزرسانی جدید شامل بیماری‌هایی ازجمله کووید-19، بیماری ویروس ابولا و بیماری ویروس ماربورگ، تب لاسا، سندروم تنفسی خاورمیانه یا مرس و سندروم تنفسی حاد شدید (SARS)، نیپا، زیکا و بیماری X شده است.
آژانس سلامت سازمان ملل به‌عنوان بخشی از این فرایند که از روز جمعه گذشته آغاز شده است، بیش از 300دانشمند را برای بررسی شواهدی در مورد بیش از 25خانواده ویروس و باکتری دعوت کرده است. آنها همچنین بیماری X را که به واسطه یک پاتوژن ناشناخته شایع می‌شود به‌عنوان یک اپیدمی جدی بین‌المللی تحت نظر خواهند داشت. مایکل رایان، مدیر فوریت‌‌های سازمان بهداشت جهانی گفت: هدف از قراردادن پاتوژن‌های اولویت‌‌دار و خانواده‌های ویروسی در این فهرست، تحقیق و توسعه و همچنین اقدامات متقابل برای پاسخ سریع و مؤثر به همه‌گیری و واگیری‌های جدی است. بدون سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در تحقیق و توسعه قبل از همه‌گیری کووید-19، تولید واکسن‌های ایمن و مؤثر در مدت کم، ممکن نبود.
دانشمندان برای هر پاتوژنی که به‌عنوان عامل بیماری‌زای خطرناک شناسایی شده، ضعف‌های علمی و اولویت‌های تحقیقاتی را مشخص می‌کنند و سپس می‌توان مشخصات مورد نظر برای واکسن‌ها، درمان‌ها و آزمایش‌های تشخیصی را براساس آنها تهیه کرد. همچنین تلاش‌هایی برای تسهیل کارآزمایی‌‌های بالینی برای توسعه چنین ابزارهایی انجام می‌شود و انتظار می‌رود فهرست اصلاح‌شده قبل از آوریل 2023منتشر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید