• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 177991
+
-

با «مهدی امینی‌خواه»، بازیگر پرسابقه که سریال «جزر و مد» را روی آنتن دارد

گاهی کارگردانان کمک نمی‌کنند

گاهی کارگردانان کمک نمی‌کنند

سعیده مرادی

«مهدی امینی‌خواه» بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون کارش را از دهه‌70در این عرصه شروع کرده است و تا به امروز به‌صورت پیوسته فعال بوده است. شاید یکی از دلایل استمرار و موفقیت این بازیگر تحصیلات تخصصی او باشد که در کنار استعداد و تلاش باعث شده تا در زمره هنرمندان موفق و پرکار سینما و تلویزیون قرار بگیرد. به بهانه تازه‌ترین حضورش در مجموعه «جزر و مد» که از شبکه ۲ درحال پخش است به سراغ او رفتیم و به گپ‌وگفت نشستیم.

    شاید سؤال خیلی از طرفداران شما این باشد که مهدی امینی‌خواه کم‌کار شده است، شما خود می‌پذیرید؟
به اعتقاد من میزان تولیدات صدا و سیما پایین آمده است و تولید سریال‌ها به یک‌سوم رسیده است و این معضل شامل خیلی از هنرمندان شده است، اما درباره خودم باید بگویم که من اصلاً کم‌کار نشده‌ام و فعالیت‌های بسیاری هم در سیما، تلویزیون و هم در پلتفرم‌های خانگی داشته و دارم. هم‌اکنون حدود ۱۸‌کار برای پلتفرم‌های خانگی بازی کرده‌ام که در نوبت پخش قرار دارند. در سینما و تلویزیون هم به همین ترتیب.
    به پلتفرم‌های خانگی اشاره کردید. به اعتقاد شما این پلتفرم‌ها تا چه حد توانسته در دسترسی شهروندان به آثار خوب تأثیرگذار باشد؟
در چند سال اخیر این پلتفرم‌ها بازخورد خوبی بین مردم داشته است و مردم آنها را دوست دارند. پلتفرم‌های خانگی مخاطب خود را دارند و باعث شده‌اند تا مردم بتوانند به فیلم یا سریال‌هایی که مورد علاقه‌شان است به راحتی دسترسی داشته باشند.
    به تازگی در سریالی با عنوان «جزر و مد» بازی کرده‌اید. درباره این سریال و نحوه همکاری‌تان با این مجموعه بگویید؟ درباره نقشتان در این سریال توضیح دهید.
من با آقای «علی عبدالعلی‌زاده»، کارگردان سریال جزر و مد در گذشته افتخار همکاری داشته‌ام. به واسطه این آشنایی کار را پذیرفتم. فیلمنامه را هم وقتی خواندم نقشی که به من پیشنهاد شده بود را پسندیدم و اینگونه همکاری من با عوامل این مجموعه شروع شد. من در سریال جزر و مد، نقش یک مهندس پتروشیمی را دارم که برای مأموریتی به همراه خانواده راهی جنوب می‌شود. رفتن به جنوب سرآغاز یکسری ماجراها است که در سریال خواهید دید.
    پیشنهاد و توصیه‌ای که می‌توانید برای بازیگران جوان یا علاقه‌مندان به این حرفه داشته باشید، چیست؟
من بازیگری را از نقطه صفر شروع کرده‌ام و با پارتی و پول وارد سینما نشده‌ام. کارم را از تئاتر شروع کردم و به دانشگاه رفتم. از تئاتر به تلویزیون و بعد به سینما دعوت شدم. راه بسیار سختی را پشت سر گذاشتم، چون هیچ آشنا یا پشتوانه‌ای نداشتم. سینما و تلویزیون شغل پر زرق و برقی است. به همین دلیل یکسری از افراد ممکن است با پارتی یا پول وارد این عرصه شوند، اما مهم‌تر از هر چیزی ماندگاری است. هر کسی ممکن است از هر طریقی وارد این عرصه شود اما اگر تخصص و دانش نداشته باشد، ماندگار نخواهد شد. بنابراین توصیه‌ای که می‌توانم به علاقه‌مندان این حرفه داشته باشم این است که برای موفقیت و رسیدن به ایده‌آل‌ها در مرحله اول باید زحمت بکشند و با زحمت به سمت جلو حرکت کنند و این زحمت یعنی اینکه تلاش کنند و با رفتن به دانشگاه و یادگیری تخصصی در این مسیر گام بگذارند. باید دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند تا موفق شوند.
    به‌نظر شما برای موفق‌شدن در عرصه بازیگری آیا فقط چهره خوب داشتن کافی است یا شرایط دیگری لازم است؟
من معتقدم برای موفقیت در بازیگری چهره مهم نیست و با داشتن یک چهره خوب مشکل حل نمی‌شود. بازیگری یعنی تلفیقی از هنر و صنعت. ما خیلی از بازیگران مطرح دنیا را می‌شناسیم که چهره جالبی ندارند ولی بازی آنها توصیف‌ناپذیر است و در تاریخ سینمای جهان ماندگارند.
    بیشتر به چه ژانری علاقه دارید که بازی کنید؟
من خودم را به ژانر خاصی محدود نمی‌کنم. من جزو کسانی هستم که دوست دارم ژانرهای مختلف را تجربه کنم. بنابراین طی این سالیان سعی کرده‌ام همه نوع نقشی ازجمله کمدی، اکشن، منفی، مثبت و... را تجربه کنم و از اینکه نقش متفاوتی را بازی کنم هراسی نداشته‌ام. زمانی فقط نقش مثبت بازی می‌کردم، اما برای اینکه از کلیشه‌ای‌شدن دوری کنم سعی کرده‌ام نقش‌های منفی و یا خاکستری را نیز بازی کنم.
    این روزها مردم کمتر پای سریال‌های تلویزیونی می‌نشینند. یا اگر پای تلویزیون می‌نشینند، ترجیح می‌دهند به تماشای فیلم‌های خارجی بنشینند. به‌نظر شما دلیل این امر چیست؟
متأسفانه وقتی از هر دو موضع به سریال‌های تلویزیونی و به‌ویژه سریال‌های مناسبتی تلویزیون نگاه می‌کنیم، متوجه ضعف‌های فاحش در ساختار و محتوا می‌شویم. بنده بارها شاهد تماشای سریال‌هایی بوده‌ام که از روی دیگری کپی شده بودند و این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده و غلط است و بی‌تردید باعث دوری گسترده‌تر مخاطبان از رسانه ملی می‌شود. صدا و سیما باید محتوای برنامه‌سازی‌اش را به‌گونه‌ای کند که آثار خارجی یا تکراری راهی برای ورود به تلویزیون نداشته باشند و در نتیجه مخاطبان جذب محصولات داخلی شوند تا محصولات خارجی.
    وقتی با یک فیلمنامه ضعیف و نقش‌های کاریکاتوری روبه‌رو می‌شوید، چگونه برخورد می‌کنید و این ضعف را با چه راهکارهایی کمرنگ جلوه می‌دهید؟
 در بسیاری از کارها نویسنده، کارگردان و بازیگر با هم صحبت می‌کنند و به تعامل می‌رسند. خب طبیعی است؛ وقتی نویسنده به درستی به کاراکترها پرداخته است درک نقش برای بازیگر آسان‌تر می‌شود و بازیگر نسبت به نقش ذهنیت درستی پیدا می‌کند. اما متأسفانه در مواردی هم کارگردان نمی‌تواند کمکی کند و تمام این وظیفه بر دوش بازیگر می‌افتد و چون او در مقابل دوربین است و کارش دیده می‌شود، مردم او را مسئول می‌دانند و تمام نقدها به سمت او می‌رود. از طرفی به‌نظرم نمی‌شود و نشدنی است که نقشی را شخصیت‌پردازی نکنی و جلوی دوربین بروی؛ بازیگر در این مواقع باید با هر کاری شده مسئله را تا جایی که امکان دارد حل کند. من خودم هر جور که شده است با نقش کلنجار می‌روم تا دراصطلاح نقش
را در بیاورم.
    هم‌اکنون شهرت، تکامل و عشق کدام یک برایتان مهم‌تر است؟
تکامل که لازمه زندگی هر آدم است و هر انسانی به دنیا می‌آید که به تکامل برسد. عشق هم نیرو و پتانسیل و انرژی است و می‌توان آن را موهبت و نعمت الهی دانست که خدا به انسان هدیه می‌دهد و عشق باید زمینه زندگی باشد؛ چون عشق انرژی و سوخت برای حرکت به‌سوی موفقیت است. در مورد شهرت باید بگویم که اگر تکامل داشته باشی و از همان نیروی عشق استفاده کنی ناخودآگاه
به شهرت می‌رسی.
    شما طی این سال‌ها در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری به ایفای نقش پرداخته‌اید. از بین همه آنها کدام نقش و کدام فیلم بیش از همه در ذهن‌تان ماندگار شده است؟
خب جواب به این سؤال خیلی راحت نیست، چون تعداد کارها و نقش‌ها زیاد است، اما از بین سریال‌های تلویزیونی «مهمانی از بهشت» را دوست داشتم. از بین کارهای سینمایی به «شاخه گلی برای عروس» می‌توانم اشاره کنم و از بین آثار مناسبتی هم سریال «برای آخرین بار» را خیلی دوست داشتم که در ماه مبارک رمضان پخش می‌شد.
    آیا خاطره‌ای خاص طی این سال‌های بازیگری داشته‌اید که در ذهن‌تان ماندگار شده باشد؟
همه سال‌های بازیگری من خود خاطره است و همه روزهای آن در ذهنم ماندگار شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید