• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177850
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYQ3Y
+
-

مدد جویان پای تماشای فوتبال

بازی ایران- انگلیس برای مددجویان یاورشهر خاوران در حال و هوای خاصی به نمایش گذاشته شد

گزارش
مدد جویان پای تماشای فوتبال

 حدود ساعت 4بعدازظهر بسیاری از جوانان دور هم جمع شده بودند تا دومین فوتبال جام‌جهانی 2022قطر را تماشا ‌کنند. دبیرستانی‌ها با هم بودند؛ سرباز‌ها و کارمند‌ها و کارگر‌ها با هم فوتبال تماشا می‌کردند؛ آنهایی که پای ثابت کافه و قهوه‌خانه بودند صندلی‌های خودشان را پیدا کردند. خانواده‌ها هم جلوی تلویزیون نشسته بودند. در این میان اما کسانی هم بودند که دور از خانه و خانواده، در انتظار پاک و رها شدن از بلایی که مدت‌هاست آنها را اسیر کرده، لذت تماشای بازی تیم ملی را چشیدند. به همین‌خاطر، دیروز به یاورشهر خاوران رفتیم و پیشنهاد دادیم تا مسئولان این مرکز نگهداری از معتادان متجاهر شهر تهران، فضایی متفاوت را برای این افراد هنگام پخش بازی ایران- انگلیس، ایجاد کنند. در نهایت اگرچه تیم‌ ملی بازی را واگذار کرد اما ساعاتی شاد برای مددجویان یاورشهر یک، رقم خورد. «یاورشهر یک»، مجموعه‌ای در جنوب شرقی تهران است که قبلا به نام گرمخانه خاوران شناخته می‌شد. محلی برای نگهداری از معتادان متجاهر که در چارچوب فعالیت قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران جمع‌آوری شده‌اند و قرار است مراحل بهبود را طی کنند. کمی تا شروع بازی مانده، صحبت‌ها درباره بازیکن‌ها بود. برخی از مددجویان تحلیل‌های فوتبالی جالبی داشتند؛ از شرایط روحی تیم گرفته تا اینکه انگلیس در این دوره واقعا توانایی قهرمانی را دارد. همینطور درباره جام‌های جهانی قبلی و بازیکن‌های دوره‌های پیشین که حالا دیگر بازی نمی‌کنند و خاطره‌هایی که از آنها مانده است.
 با بعضی از مددجو‌هایی که در این مرکز هستند صحبت کرده‌ایم.
یک ساعت به شروع مسابقه مانده، ولی مددجوها در سالن بزرگ روی صندلی‌های پلاستیکی نشسته بودند. حامد.ق که چند وقت قبل عضو تیم سایپا مهر (نوجوانان) بود و هافبک راست بازی می‌کرد، می‌گوید: «هافبک ایران ضعیفه، ولی مهاجم‌ها خوب هستن. انگلیس هم مهاجم خوب داره.»
حامد اهل کرج است و صغر سنی دارد؛ یعنی بین ۱۶ تا ۱۸ساله است. عده‌ای هم بالای ۶۵ سال هستند که کبر سنی دارند. تا یک سال قبل این دو گروه در گرمخانه پذیرفته نمی‌شدند. اکنون نزدیک ۴۰۰ مددجوی پیر و جوان، در مرکز یاورشهر اقامت دارند و ۲۵نوجوان مددجو در ساختمانی جداگانه نگهداری می‌شوند. روی میز، شیرینی، سیب‌های قرمز و ظرف‌های پلاستیکی ذرت بو داده نمکی چیده شده بود. بازی شروع ‌شد. چراغ را خاموش کردند و پروژکتور تصویر بازی را روی پرده پخش می‌کرد. بینی بیرانوند می‌شکند. گل اول انگلیس با ضربه سر درون دروازه جای می‌گیرد. یکی از پیرمردها می‌گوید: «حالا ترس ایرانی‌ها ریخته. دیگه حمله می‌کنند.» سه‌شیرها گل دوم را هم می‌زنند. بقیه به پیرمرد نگاه می‌کنند. او می‌گوید: «دارن قلق‌گیری می‌کنن.» نیمه دوم شروع می‌شود و گل چهارم انگلیس. عده‌ای سالن را ترک می‌کنند. بقیه بی‌حرکت به پرده خیره شده‌اند. طارمی دروازه انگلیس را باز می‌کند.«گللللل»؛ فریاد شادی در یاورشهر می‌پیچد. حالا هربار که سرخ‌پوشان ایران به دروازه انگلیس نزدیک می‌شوند همه هیجان‌زده تشویق می‌کنند. سالن دوباره پر شده است. یکی دیگر از مددجوها می‌گوید: «مربی ترکیب خوبی نچیده بود وگرنه ما اینقدرها بی‌دست و پا نبودیم. اگر از اول ترکیب بهتری می‌چید یا مساوی می‌کردیم یا کمتر گل می‌خوردیم.» او می‌گوید که زمانی ورزشکار بوده؛ «در تیم کبدی استان عضو بودم. اشتباه کردم و به دام اعتیاد افتادم، اما این بار ترک می‌کنم و با حمایت دوستانم در اینجا، دوباره سرحال برمی‌گردم به زندگی‌ قبلی‌ام. خانواده‌ام منتظرن؛ نباید دلسردشون کنم.»
پیمان ضیایی، معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری و علیرضا نادعلی، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در سالن نشسته‌اند. نادعلی با تأکید بر اقدامات قرارگاه اجتماعی می‌گوید: «2اتفاق مهم در زمینه کاهش آسیب‌‌های اجتماعی، یکی ساماندهی و جمع‌آوری معتادان از سطح شهر است و دیگری تشکیل همین مراکز در تهران به‌حساب می‌آید تا تعدادی از آنها بتوانند روند بازگشت به جامعه را طی کنند. این کار از سم‌زدایی تا بازپروری تن و روان و آموزش مهارت و شغل ادامه پیدا می‌کند.» این عضو شورای شهر ادامه می‌دهد: «باید تلاش کنیم که شهر عاری از صحنه‌های ناراحت‌کننده باشد. ما شهر را در حالتی تحویل گرفتیم که معتادان در برخی معابر و فضاهای عمومی رفت‌وآمد داشتند. اکنون با هم‌افزایی تجربیاتی که از دیگر فعالان اجتماعی به‌دست می‌آوریم در تلاش هستیم تا معتادان را به‌عنوان بخشی از خانواده بزرگ شهروندان تهرانی به سمت بهبودی ببریم.» نادعلی می‌افزاید: «امشب(دیشب) نیز همراه مددجویان پیر و جوان یاورشهر یک به تماشای نخستین بازی ایران نشستیم. مدیریت شهری برنامه‌هایی جهت تماشای گروهی مسابقات جام‌جهانی برای شهروندان فراهم کرده تا از این طریق بتوانیم به بهبود روحیه اجتماعی، شادی و نشاط کمک کنیم.»‌

مکث
تهران به رنگ جام جهانی

اجرای برنامه‌های مختلف در بخش‌های گردشگری و  فرهنگی تهران برای جام‌جهانی2022 آغاز شد
در نخستین بازی تیم ملی ایران در جام‌جهانی 2022قطر، برنامه‌های شهرداری تهران با حضور علاقه‌مندان به فوتبال برگزار شد. در این میان، فضاهایی مثل  مجموعه عباس‌آباد، بوستان ملت و میادین امام‌حسین(ع) و امام‌خمینی نیز برنامه‌های ویژه‌ هواداری در قالب پویش «همه هوادار ایران» داشتند. ‌ باغ کتاب در عباس‌آباد و کوشک‌هنر نیز اکران‌هایی برای این منظور داشتند.  به گزارش همشهری، فواره‌های حوض پارک آب و آتش ساعت 5عصر روشن شد؛ درحالی‌که تنها 30دقیقه از بازی گذشته بود، علاقه‌مندان به فوتبال در باغ کتاب به تماشای بازی ایران و انگلیس نشستند. با اینکه تیم ملی در این مسابقه با ارائه نمایش ضعیف گل‌های زیادی از حریف دریافت کرد، اما شور و هیجان فوتبال‌دوستان در سالن سینمای باغ کتاب و همچنین سالن سینمای کوشک هنر نمایان بود. به هر ترتیب دیروز در چند جای مجموعه فرهنگی- گردشگری عباس‌آباد، شهروندان پای تلویزیون‌های موجود جمع شده بودند تا بازی ایران-انگلیس را به تماشا بشینند؛ از گذر ابریشم گرفته تا قسمت رستوران خودرویی. اینگونه بود که صدای هیجان از جای‌جای این مجموعه بلند شد.

جشنواره خانوادگی ویژه ایام جام‌جهانی
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با فرا‌رسیدن ایام جام‌جهانی، جشنواره «ایران پیروز» را از 30آبان تا 27آذر هر روز از ساعت 13تا 22در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ شهر تهران برگزار می‌کند. به گزارش همشهری، در این جشنواره برنامه‌های متنوعی متناسب با ایام جام‌جهانی اجرا می‌شود و خانواده‌ها به‌ویژه نوجوانان مخاطبان اصلی جشنواره هستند. جشنواره «ایران پیروز» از 6بخش اصلی بازی‌های گروهی، پویش‌های فوتبالی، غرفه‌های محصولات، فضاسازی هویت ایرانی، اکران و نمایش بازی‌های جام‌جهانی و اردوی دانش‌آموزی تشکیل شده است. بخش بازی‌ها شامل 5قسمت لیگ فیفا، بازی‌های رومیزی فوتبالی، فوتبال دستی، چالش‌های فوتبالی و فوتبال آدمکی خواهد بود. همه بازی‌ها به‌صورت مسابقه برگزار می‌شود و برندگان در هر روز جوایزی دریافت می‌کنند. در بخش دیگری از جشنواره «ایران پیروز»، طراحی پویش‌های فوتبالی در 2بخش پویش «#میمیرم_برات» و پویش «جام همدلی» برای فوتبال‌دوستان تدارک دیده شده است. این پویش‌ها با رویکرد ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای هواداری تیم ملی فوتبال در قشرهای مختلف جامعه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. سومین بخش جشنواره ایران پیروز، غرفه‌های متنوعی است که در 3بخش طراحی شده است. غرفه‌های محصولات هواداری که محلی برای عرضه محصولات فوتبالی چون کلاه، پرچم، تی‌شرت و... است، غرفه فرهنگی با هویت ایرانی که به اسباب‌بازی و نوشت‌افزارهای فوتبالی اختصاص دارد و غرفه خوراکی که هواداران می‌توانند از این غرفه خوردنی و نوشیدنی‌های مناسب حین تماشای فوتبال را تهیه کنند. همچنین در بخش‌های دیگر فضاسازی هویت ایرانی در بخش‌های مختلف جشنواره با محوریت نوجوانان انجام شده است. نمایش بازی‌های جام‌جهانی در مراکز فرهنگی سازمان نیز برنامه دیگری است که برای مخاطبان فوتبال دوست تهرانی تدارک دیده شده و مخاطبان می‌توانند با مراجعه به فرهنگسراهای شهر تهران به‌صورت رایگان از تماشای بازی‌های جام‌جهانی بهره‌مند شوند. آخرین بخش اصلی جشنواره، «اردوهای دانش‌آموزی» است که از ساعت 9تا 12امکان بازدید گروهی درنظر گرفته شده و مدارس با هماهنگی با فرهنگسراها می‌توانند به‌صورت گروهی در جشنواره «ایران پیروز» حاضر شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید