• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 11 آبان 1401
کد مطلب : 175768
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Nxx4v
+
-

اعطای نشان ایثار

برابر ماده ۶۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به‌منظور تجلیل از همسر، فرزند، والدین شهدا، مفقودان، اسرا و همچنین جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و رزمندگان، به آنان نشان ویژه اعطا خواهد شد. اعطای نشان ویژه به کلیه ایثارگران، تابع آیین‌نامه اجرایی خواهد بود که در کارگروهی متشکل از نمایندگان بنیاد، معاونت سازمان برنامه و بودجه، ستاد کل نیروهای مسلح با مسئولیت معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری حداکثر ظرف 6 ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. این نشان غیر از نشان‌های دولتی است که تحت آیین‌نامه مربوط اعطا می‌شوند. هیأت وزیران در جلسه مورخ13/6/1401 به‌پیشنهاد مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور، ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را تصویب کرد. برابر ماده۳ آیین‌نامه عناوین نشان‌ها به شرح زیر است:  1- نشان ویژه شاهد (والدین معظم شهدا)، 2- نشان ویژه جانبازان (جانبازان)، 3- نشان ویژه آزادگان (آزادگان)، 4- نشان ویژه رزمندگان (رزمندگان)، 5- نشان ویژه صابران (همسران شهدا)، 6- نشان ویژه یادگاران (فرزندان شهدا) و 7- نشان ویژه راهیان (فرزندان جانبازان و آزادگان)
مقرر شده است رزمندگان واجد شرایط دریافت نشان ظرف یک‌سال از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط ستاد کل با همکاری بنیاد، احصا و اسامی آنها به کارگروه ارائه شود و پس از ابلاغ آیین‌نامه به‌تدریج و براساس اولویت‌های تعیین‌شده از سوی کارگروه به تمامی مشمولان این آیین‌نامه اعطا گردد.
 مسئولیت ایجاد هماهنگی، اجرا، توزیع و اعطای نشان‌ها در سطح کشور درخصوص رزمندگان به‌عهده ستاد کل و درخصوص سایر مشمولین، به‌عهده بنیاد است. افراد واجد شرایط دریافت نشان نباید دارای محکومیت قطعی کیفری مؤثر بوده و یا با اعلام وزارت اطلاعات و یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دارای سوابق سوء امنیتی باشند. تصمیم‌گیری درخصوص اولویت‌های اعطای نشان، تصویب طرح هریک از انواع نشان‌ها با کارگروهی با مسئولیت بنیاد با همکاری ستاد کل و سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور خواهد بود. نشان‌های موضوع این آیین‌نامه یک اثر ارزشی و نمادین فرهنگی است و قابل واگذاری به غیر نیست. سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات لازم برای اجرای این آیین‌نامه را در لوایح بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی و تأمین خواهد نمود. حال که حدود 10 سال از تصویب قانون جامع می‌گذرد و آیین‌نامه آن پس از این مدت طولانی به تصویب رسیده، شایسته است نسبت به تکمیل آیین‌نامه اقدام و از اقدامی که بوی رفع تکلیف می‌دهد خودداری شود. به همین منظور شایسته است مابازای تأثیر مادی، اجتماعی و سیاسی این نشان در آیین‌نامه مشخص و تعریف روشن‌تری از ارزشی و نمادین بودن فرهنگی آن ارائه گردد. ضمنا پیشنهاد می‌شود همسران جانبازان و همسران آزادگان در نشان ویژه صابران تعریف شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید