• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173728
+
-

شکست آسترازنکا در ساخت واکسن استنشاقی کووید

اولین مرحله کارآزمایی بالینی واکسن اسپری بینی آسترازنکا با شکست مواجه شد. به‌گزارش گاردین، توسعه یک واکسن استنشاقی که از راه بینی از ابتلا به کووید پیشگیری کند از اوایل همه‌گیری در دستور کار شرکت‌های بزرگ سازنده واکسن بود اما حالا با توجه به آنکه اسپری بینی آسترازنکا نتوانسته است در نخستین مرحله کارآزمایی بالینی عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد، این امید تا حدی کمرنگ شده است. نتایج ضعیف این کارآزمایی باعث شده است تا دانشمندان از طرح‌های توسعه اسپری به شکل کنونی دست بکشند. حالا امید آنها به فرمول‌های مختلف واکسن و دستگاه‌های تحویل پیچیده‌تر، مانند نبولایزرهایی است که می‌توانند داروها را به عمق ریه‌ها برسانند . دکتر سندی داگلاس، محقق ارشد این آزمایش در مؤسسه جنر آکسفورد گفت: «اسپری بینی در این مطالعه آنطور که ما انتظار داشتیم عمل نکرد. تحویل واکسن‌ها به بینی و ریه‌ها همچنان یک رویکرد امیدوارکننده است، اما این مطالعه نشان می‌‌دهد که احتمالا چالش‌هایی در تبدیل اسپری‌‌های بینی به یک گزینه قابل اعتماد وجود دارد.»
تزریق آسان‌تر به نسبت تزریق با سوزن و پتانسیل مسدود کردن ویروس‌ها در مبدا ورود به بدن، ازجمله مزایای واکسن‌های استنشاقی از طریق بینی است. درحالی‌که واکسن‌‌های موجود در پیشگیری از بیماری‌‌های شدید بسیار خوب هستند، اما در مهار گسترش ویروس بسیار کمتر مؤثر هستند. اما به‌گفته محققان واکسن‌های استنشاقی حتی می‌توانند میزان انتقال ویروس را هم بسیار کاهش دهند.
محققان این مطالعه می‌گویند اگرچه واکسن برای افراد شرکت‌کننده هیچ مشکل ایمنی ایجاد نکرده است اما اثربخشی لازم را در انسداد ویروس‌ها نشان نداده است. دانشمندان سطح آنتی بادی‌های مخاطی و سیستمیک علیه کووید را که به‌ترتیب در دستگاه تنفسی و جریان خون یافت می‌شوند، اندازه‌گیری کردند. شواهد کمی از آنتی بادی‌های مخاطی پس از یک اسپری بینی وجود داشت. پس از 2 دوز، تعداد انگشت شماری از شرکت‌کنندگان آنتی‌‌بادی‌‌های مخاطی داشتند، اما سطح آنها فقط به ندرت و به‌طور متوسط بالاتر از سطحی بود که پس از عفونت کووید مشاهده شد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید