• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17372
+
-

درخواست رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای آزادی فعالان محیط‌زیست

کلانتری: سندی برای اثبات اتهامات وارد شده به فعالان محیط‌زیست وجود ندارد


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته و درست 118روز پس از بازداشت فعالان محیط‌زیست به اتهام جاسوسی، در یک موضع‌گیری آشکار به صراحت اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن فعالان محیط‌زیستی وجود ندارد و براساس تشخیص هیأت 4نفره دولت این افراد باید آزاد شوند.

هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوز و عضو کارگروه تخصصی گربه‌سانان، سپیده کاشانی، کارشناس ارشد محیط ارزیابی محیط‌زیست، نیلوفر بیانی، کارشناس ارشد زیست‌شناسی حفاظت، طاهر قدیریان، عضو کارگروه تخصصی گربه‌سانان و خرس‌ها، امیرحسین خالقی کارشناس حیات‌وحش و سام رجبی کارشناس ارشد محیط‌زیست، سوم بهمن‌ماه سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. عبدالرضا کوهپایه، کارشناس حیات‌وحش و فعال محیط‌زیست و حسن راغ، عارف زارع و محمد صالح‌احمدی 3همیار محیط‌زیست هم 95روز پیش به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست هم پس از بازداشت فعالان محیط‌زیست 26فروردین‌ماه امسال درحالی‌که برای ماموریت به خارج سفر کرده بود از همانجا استعفا داد و مقیم خارج شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، عیسی کلانتری که به مناسبت روزجهانی تنوع زیستی در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست سخن می‌گفت، از تشکیل یک گروه 4نفره از اعضای دولت شامل وزیردادگستری، وزیر کشور، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و وزیر اطلاعات برای پیگیری وضعیت فعالان محیط‌زیست بازداشت شده خبر داد و افزود: تا‌کنون مشخص شده این افراد بدون اینکه کاری بکنند، بازداشت شده‌اند. وزارت اطلاعات هم به این نتیجه رسیده که هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن این افراد وجود ندارد. هیأت 4نفره دولت هم پس از بررسی به این نتیجه رسیده است که فعالان بازداشت شده باید آزاد شوند چون هیچ سندی برای اثبات تهمت‌هایی که به این افراد زده شده، وجود ندارد.



انتشار ارزیابی طرح گردشگری  آشوراده

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در همایش روزجهانی تنوع زیستی درباره افزایش سطح مناطق حفاظت‌شده کشور گفت:‌ این موضوع به بررسی‌ نیاز دارد. درحال حاضر افزایش سطح مناطق حفاظت شده به میزان 2میلیون هکتار بررسی شده و با منابع طبیعی به تفاهم رسیده‌ایم. لازم است این موضوع در شورای‌عالی محیط‌زیست به تصویب برسد. با تصویب افزایش 2میلیون هکتاری سطح مناطق حفاظت شده، مساحت مناطق حفاظت شده از ۱۱ درصد به ۱۳ درصد می‌رسد. کلانتری در بخشی از گفته‌های خود با اشاره به اینکه گزارش ارزیابی مربوط به طرح گردشگری در آشوراده منتشر شده است، گفت: ۲۸ هکتار از این منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست و مردم در آن مستقر و فعال هستند؛ به همین دلیل‌ این ۲۸ هکتار را جدا کردیم تا به بقیه مناطق آشوراده آسیب نرسد.



سیاست‌های غلط توسعه مهم‌ترین تهدید تنوع زیستی

حمید ظهرابی، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در این همایش با انتقاد از نبود طرح آمایش سرزمین و اجرا نشدن این طرح در کشور، تأکید کرد: آنچه ما را تا‌کنون پیش برده توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران صنعتی بوده که مشکلات جدی برای کشور ایجاد کرده است. در شرایط حاضر با اینکه با محدودیت شدید آبی روبه‌رو هستیم، هنوز برخی دنبال توسعه کشاورزی هستند. بخش عمده آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و متأسفانه مصرف آب به شکلی نادرست و غیرخردمندانه است بنابراین سیاست‌های نادرست توسعه مهم‌ترین عامل تهدید تنوع زیستی است.



نبود قانون کاداستر  عامل زمین‌خواری

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی مجلس هم در این همایش با انتقاد از اجرا نشدن قانون کاداستر(تعیین مرز حاکمیت دولت و مردم در عرصه‌های ملی و طبیعی) گفت: به‌عنوان یک نماینده پیگیر این هستم که قانون کاداستر اجرایی شود زیرا ایجاد ستاد مقابله با زمین‌خواری بدون جمع‌آوری داده‌های مربوط به این حوزه معنی ندارد؛ بنابر این اول باید داده‌ها را تهیه کنیم زیرا درصورتی می‌توان جلوی تجاوز و زمین‌خواری را گرفت که داده‌ها و اطلاعات لازم در این زمینه وجود داشته باشد.



پایین‌ترین رتبه برای اکوسیستم‌های آبی کشور

احمدعلی کیخا، عضو شورای‌عالی آب و نماینده مردم زابل،زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی هم در همایش روز جهانی تنوع زیستی، گفت: هیچ وقت یادم نمی‌رود که در نخستین جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست در دولت یازدهم ماموریت یافتم گزارشی از وضعیت محیط‌زیست ارائه کنم. طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ ما در مدیریت اکوسیستم‌های آبی شامل تالاب‌ها و رودخانه‌ها بین ۲۳۲ کشور رتبه ۲۳۱ را آورده بودیم. کیخا که پیش از این در دولت‌های دهم و یازدهم معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست را بر عهده داشت، افزود: «رئیس‌جمهور از من پرسید چرا این وضعیت را داریم. من عرض کردم شما خوزستان را ملاحظه بفرمایید. درباره میزان منابع آبی آن اظهارات مختلفی می‌شود. حداقل ۲۰میلیارد مترمکعب تا ۳۰ میلیارد مترمکعب آورد آب آن اعلام می‌شود. اما آنجا هم مشکل آب داریم. در گیلانی که میزان بارندگی بسیار بالایی دارد هم مشکل آب داریم. تپه‌های ماسه بادی سیستان را گاهی میان جنگل‌های شمال هم می‌شود دید.» این نماینده مردم تأکید کرد: مردم سیستان فقط تا پایان شهریور‌ماه آب دارند حتی ممکن است این آب زودتر هم تمام می‌شود.


در صورت تصویب افزایش 2میلیون هکتاری سطح مناطق حفاظت شده، مساحت این مناطق از ۱۱درصد به ۱۳درصد مساحت کل کشور افزایش می‌یابد

این خبر را به اشتراک بگذارید