• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172343
+
-

عددبازی/52میلیون

52 میلیون نفر در جهان با دمانس زندگی می‌کنند، به‌گفته مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران تخمین زده‌اند که در سال۲۰۵۰ این عدد به ۱۳۵میلیون نفر خواهد رسید؛ یعنی هر ۳ثانیه در جهان یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود. در ایران هر هفت دقیقه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود.

70 درصد
 انواع دمانس را بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد. در جهان که سن سالمندی بالای ۶۵سال است افراد ۶۵سال به بالا در خطر بیشتری هستند، اما در ایران سالمندی ما ۶۰سال به بالا است که این افراد در معرض خطر ابتلا هستند. بین ۵ تا ۱۵درصد امکان ابتلای ارثی بیماری وجود دارد.

12میلیون
12 میلیون تومان هزینه ماهانه یک فرد مبتلا به دمانس برآورد می‌شود. در ایران نیز هنوز آمار قطعی گرفته نشده اما براساس آمار جهانی تخمین می‌زنیم نزدیک یک میلیون نفر فرد مبتلا به دمانس در کشور زندگی می‌کنند. با توجه به رشد جمعیت سالمند کشورپیش‌بینی می‌شود این عدد رشد کند.

10
 نشانه  مهم برای هشدار بروز آلزایمر: اختلال حافظه، مشکلات در انجام کارهای عادی، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، ضعف یا کاهش قضاوت، مشکلات در تفکر ذهنی، جابه‌جا گذاشتن اجسام، تغییرات در حالات و رفتار، اختلال در درک تصاویر و تشخیص اندازه و فاصله آنها و از دست دادن انگیزه است. 

10
درصد سالمندان به آلزایمر مبتلا می‌شوند و ۳‌۰ درصد سالمندانی که در آسایشگاه حضور دارند مجهول الهویه هستند، یعنی فرزندان‌شان آن‌ها را بدون اعلام نام و هویت رها کرده‌اند.  ۹۰ درصد سالمندان فعلی کشور یک بیماری مزمن ، ۷۲ درصد آن‌ها ۲ و ۵۰ درصد آن‌ها ۳  بیماری مزمن دارند با آموزش اقدامات خودمراقبتی می‌توان از شدت این بیماری‌ها کاست.
 منبع: ایسنا


 

این خبر را به اشتراک بگذارید