• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172335
+
-

تهران درمعرض پدیده بیابان‌زایی

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: کاهش آلودگی هوا در اولویت هیچ‌کس نیست؛ بنابراین نمی‌توان انتظار هوای بهتری داشت، حتی اگر سوخت و خودروها در کشور استاندارد شود اما باز هم وضعیت هوا به‌طور کامل بهتر نمی‌شود؛ چرا که ۹۴درصد تولید انرژی کشور در موتورخانه‌های منازل، کارخانه‌ها و... برپایه سوخت‌های فسیلی است. به گزارش روابط‌عمومی این سازمان، داریوش گل‌علیزاده در نهمین نشست کمیته تخصصی محیط‌زیست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، درباره معضل آلودگی هوا افزود: با توجه به بارگذاری زیاد جمعیت و فعالیت آنها در کلانشهرها، میزان سرویس‌دهی به این افراد باعث از دست رفتن منابع می‌شود. خودرو محور بودن کشور باعث می‌شود که وضعیت همیشه همین گونه باقی بماند.
وی با اشاره به موضوع نوسازی کلانشهرها افزود: در صورت نوسازی کلانشهرها دیگر نباید خودروهای دیزلی در شهرها وجود داشته باشند. خودروهای فرسوده باید جمع‌آوری شوند. 
به‌عنوان مثال، از هزار اتوبوس موجود باید تنها ۵۰۰ اتوبوس باقی بماند. تولید موتورهای کاربراتوری ممنوع شده است اما هنوز با استفاده از آنها آلودگی بسیاری تولید می‌شود. در تهران منابع انتشار آلودگی بسیار بالاست، به همین علت استفاده از حتی خودروی استاندارد و جدید‌ موجب تشدید آلودگی می‌شود؛ این در حالی است که هدف ما به حداقل رساندن آلودگی هواست.
گل‌علیزاده گفت: ستاد ملی مقابله با پدیده گردو غبار در مواقع بحران و اضطرار ناشی از مواجه شدن با گردوغبار، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. تهران در معرض پدیده بیابان‌زایی است. براساس گزارش وزارت بهداشت در سال۱۴۰۰، در ۲۷ شهر آلوده کشور با ۳۵میلیون جمعیت، حدود ۲۱هزار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق 2.5میکرون در بزرگسالان گزارش شد که 11.3میلیارد دلار هزینه برای کشور داشته است. همچنین در تهران۶ هزار نفر جان خود را به این علت از دست داده‌اند.
یکی از دغدغه‌های اصلی ما، مصرف مازوت در کلانشهرها بود که سعی در مدیریت آن داشتیم. وزارت نیرو در بحث نیروگاه‌های بخاری، تامین حقابه تالاب و توسعه نیروگاه تجدیدپذیر، اقداماتی انجام داده است. برای کاهش آلودگی هوا در کشور باید به سمت استفاده از نیروگاه‌های با انرژی تجدیدپذیر برویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید