• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172310
+
-

رئیسی با نمایش تصویر سردار شهیدسلیمانی از تریبون سازمان ملل

نه ظلم می‌کنیم نه زیر بار ظلم می‌رویم

سازمان ملل
نه ظلم می‌کنیم نه زیر بار ظلم می‌رویم

رئیس دولت سیزدهم در نخستین سخنرانی حضوری خود در هفتادوهفتمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به اهمیت عدالت در جمهوری اسلامی گفت: اگرچه بسیاری از حرکت‌ها به بلوغ انقلاب نرسیدند و بسیاری از انقلاب‌ها از مسیر اصیل خود منحرف شدند، اما موفقیت برخی از ملت‌ها مانند ملت ایران در تداوم ماهیت انقلاب خود، امید به برقراری عدالت را همچنان در دل‌های مردم جهان، زنده و پابرجا نگه داشته است.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی در سخنرانی خود که ساعت18 روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک ایراد شد، گفت: من مفتخرم که نماینده ملتی هستم که میراث‌دار تمدنی بزرگ است. ملتی که همیشه آزاد بوده و قرن‌ها تلاش سلطه‌گران برای اسارتِ سرنوشت خود را ناکام گذاشته است. ملتی که همواره ظلم را مایه تباهی ‌دانسته و در طول تاریخِ خود با اسارت دیگر ملت‌ها نیز مبارزه کرده است؛ از «اسارت بابِلی» تا «اسارت فلسطینی». ما قائل به سرنوشتِ مشترک برای بشریت هستیم و از جهانی‌شدن عدالت حمایت می‌کنیم. ما آنچه را برای خود می‌پسندیم برای دیگران آرزو می‌کنیم و آنچه را برای خود نمی‌پسندیم، به دیگران تحمیل نمی‌کنیم. ملت ایران بر این باور است که عدالت، وحدت‌آفرین است و ظلم، جنگ‌افروز. اینکه کشوری در داخل خود مدعی عدالت باشد اما در خارج، انواع تروریست‌ها را تربیت کند و به جان ملت‌ها بیندازد، یا با تحمیل فشارهای مختلف، ملت‌ها را به تسلیم وادار کند، باید هم از بشریت شرم کند، هم از آزادی، و هم از عدالت.
رئیسی با بیان اینکه انسانیت، منحصر به بخشی از انسان‌ها نیست و حقوق بشر جز با تامین حقوق همه بشر متصور نیست، افزود: جمهوری اسلامی ایران با الهام از باورهای دینی و بر مبنای روح و نص قانون اساسی خود، یکی از کارآمدترین سازوکارها را در صیانت از حقوق بشر در اختیار داشته و با مؤثرترین ابزارها، استیفای حقوق نقض‌شده هر فرد را رسالت انسانی، مسئولیت حاکمیتی، وظیفه الهی و یک ماموریت تفویض‌شده از سوی مردم می‌داند. جمهوری اسلامی، استانداردهای دوگانه برخی از دولت‌ها در زمینه حقوق بشر را مهم‌ترین عامل نهادینه‌شدنِ نقضِ حقوق انسان دانسته که پیامد آن، موضع‌گیری‌های متنوع و متعدد در قبال یک رخداد در حال بررسی در جمهوری اسلامی ایران و سکوت مرگبار درباره قتل ده‌ها زن بی‌پناه در مدت کوتاهی در یکی از کشورهای غربی است. تا زمانی که این دوگانگی پابرجا باشد، حقوق بشر از گزند نقض‌های مکرر در امان نخواهد بود.
او با بیان اینکه بالاتر از حقوق بشر، حقوق ملت‌هاست که به‌راحتی توسط قدرت‌های ظالم پایمال می‌شود، تصریح کرد: حقِ جوامعِ بومی کانادا که فرزندانشان به‌جای کلاس‌های مدرسه در گورهای دسته‌جمعی حیاط مدرسه دفن شدند؛ حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین، حق توسعه ملت‌های تحت تحریم، حق حیات ملت‌های تحت اشغال یا قربانی تروریسم، حق زندگی آوارگان بی‌پناهی که کودکان را در قفس‌هایی جداگانه از مادران و پدران خود محبوس می‌کنند؛ همگی نشان می‌دهند که جایگاه مدعی و متهم در مسئله حقوق بشر نباید جابه‌جا شود و اینکه ناقضان واقعی حقوق بشر، شایستگی اخلاقی لازم را برای اظهارنظر درباره حقوق بشر ندارند. نقش بی‌نظیر ایران در نابودی داعش، که فقط یک مورد از جنایاتش این بود که زنان کرد و ایزدی و مسیحی را به بردگی می‌گرفت، کفایت می‌کند که نشان دهد ما در جایگاه مدعی و مدافع حقوق بشر هستیم و حامیان داعش در جایگاه متهم قرار دارند.

نمایش تصویر سردارسلیمانی
رئیسی در این اجلاس با نشان دادن تصویر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی به حاضران در صحن سازمان ملل متحد تأکید کرد: رسیدگی عادلانه‌ قضایی به جنایت‌ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را از طریق یک دادگاه عادلانه دنبال خواهیم کرد. رسیدگی عادلانه به جنایت رئیس‌جمهور سابق آمریکا خدمت به انسانیت است. امروز جهان به ایران قوی نیازمند است.
رئیسی روز دوشنبه ۲۸شهریورماه در راس هیأت سیاسی و با همراهی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه وارد نیویورک شد و طی 2روز علاوه بر گفت‌وگو با سران کشورهای فرانسه، سوئیس، بولیوی، نخست‌وزیر عراق، پاکستان و رئیس شورای اروپا در هتل محل اقامت خود دیدار و گفت‌وگو کرد. شرکت در اجلاس تحول آموزش سازمان ملل و نیز نشست با رهبران ادیان الهی از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به سازمان ملل بوده است. 
هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل از ۲۰ تا ۲۶سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۹شهریور تا ۴مهر) به‌مدت یک هفته در منهتن نیویورک مقر این نهاد بین‌المللی برگزار می‌شود. مجمع عمومی امسال سازمان ملل با حضور سران و رهبران جهان برای نخستین‌بار پس از بیماری همه‌گیر کووید-19 از سال۲۰۱۹ برگزار شده که بزرگ‌ترین گردهمایی دیپلماتیک در جهان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید