• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172291
+
-

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران در نشست خبری از تسریع معاملات شهر در بورس کالای ایران خبر داد

59ملک شهرداری وارد بورس می‌شود

23شهریور، شهرداری تهران در راستای شفاف‌سازی معاملات و انضباط بخشی مالی، 2ملک خود را در تالار شیشه‌ای بورس عرضه کرد و در کمتر از یک ساعت املاک به مبلغ 30میلیارد و 580میلیون تومان فروخته شدند. حالا قرار است سومین ملک مسکونی غیرنوسازی به مساحت 164متر در خیابان شهید باهنر 17مهر ماه در بورس کالا عرضه شود که قیمت پایه برای این ملک 15میلیارد تومان تعیین شده است. آنطور که معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران در نشست خبری روز گذشته عنوان کرده: «فرایند عرضه املاک و انجام معاملات در سازمان بورس تسریع شده است و اکنون امید نامه 8ملک آماده شده و 51ملک دیگر هم در مرحله کارشناسی قرار دارد و با فراهم شدن زیرساخت‌ها حتما هر هفته در بورس عرضه این 59ملک خواهیم داشت.» ابوالفضل فلاح همچنین گفت که 64ملک در مناطق مختلف شناسایی شده‌اند که قابل‌عرضه در بورس هستند و ارزش آنها بیش از 11هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.
به گزارش همشهری، اصلاح ساختار مالی مهم‌ترین اقدام در این دوره مدیریت شهری بود که به‌گفته معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران در نهایت منجر به ایجاد خزانه واحد برای درآمدهای عمومی، پرداخت‌ها و صرفه‌جویی بیش از 300میلیاردتومان  شد. راه‌اندازی سامانه رصد هم اقدام دیگری است که در راستای شفاف‌سازی بدهی‌ها و طلب‌های شهرداری تهران انجام می‌شود و همچنین راه‌اندازی سامانه حواله الکترونیکی در راستای شفاف‌سازی طلب و بدهی پیمانکاران در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.

طلب 7هزارمیلیاردی شهرداری از دولت
دولت مکلف به پرداخت بدهی‌های ثبت شده است. فلاح با بیان اینکه تا‌کنون حدود 7هزار و100میلیارد تومان طلب شهرداری تهران از دولت ثبت شده، تأکید کرد: «حدود 20هزار میلیارد تومان هم اسناد و مدارک در حوزه‌های مختلف ازجمله شهرسازی وجود دارد که تلاش می‌کنیم ثبت و محقق شوند.» معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران در ادامه به طلب سازمان تأمین اجتماعی هم اشاره و عنوان کرد: «این سازمان ادعای طلب 4600میلیارد تومانی داشت که در این دوره به‌دلیل انباشت جرائم، مبلغ به 6هزار میلیارد تومان رسیده که پس از بررسی اسناد و مدارک مشخص شد طلب این سازمان هزار میلیارد تومان است.»

عرضه نخستین پارت ضایعات در بورس
علاوه بر فروش ملک، شهرداری خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود را از بورس آغاز کرده که به‌ گفته فلاح، اردیبهشت امسال حدود 370میلیارد تومان خرید مصالح از بورس انجام شده است. آنطور که او عنوان کرده: «خرید قیر، میلگرد و سیمان از بورس شروع شده است و باید از این شیوه نوین استفاده کرد. هفته آینده برای نخستین‌بار عرضه ضایعات در بورس آغاز می‌شود.»

شناسایی و رفع تصرف املاک شهرداری
شهرداری، املاک زیادی دارد که سرمایه شهر محسوب می‌شوند   فلاح با بیان اینکه شناسایی املاک، گرفتن سند تک‌برگ و مولدسازی آنها، رویکرد شهرداری تهران در دوره جدید است، گفت: براساس اسناد سال گذشته 12هزار و200ملک شناسایی شده بود که در این دوره با اقدامات انجام شده به 20هزار ملک رسیده است. او در تشریح مولدسازی املاک عنوان کرد: «املاک، همواره پشتوانه پروژه‌های عمرانی بودند و شهرداری املاک زیادی دارد و با توجه ‌به پروژه‌های مشارکتی تعداد این املاک رو به افزایش است.» به‌گفته این مقام مسئول سال گذشته برای 4هزار و400ملک و در نیمه اول امسال هم برای 700ملک، سند تک‌برگ صادر شده و مدیریت شهری در تلاش است در نیمه دوم سال این فرایند را تسریع کند. فلاح در ادامه با اشاره به رفع تصرف املاک شهرداری تهران گفت: «برخی اشخاص بدون اینکه ارتباطی با شهرداری تهران داشته باشند در املاک دخل و تصرف کرده و سال‌ها بدون هیچ پرداختی از آنها استفاده می‌کردند که تا‌کنون 25ملک تخلیه و رفع تصرف شده و 29ملک دیگر هم در دست تخلیه است.»

بدهی 60هزارمیلیاردی شهرداری تهران
مدیریت شهری جدید، شهرداری را با 60هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفت و اکنون با گذشته یک سال و چند ماه هنوز میزان این بدهی کاهش نیافته است. فلاح در توضیح عملکرد شهرداری در تسویه بدهی گفت: «در این مدت شهرداری تهران تلاش کرد با پرداخت جرائم و اقساط از روند افزایش بدهی جلوگیری کند و به همین دلیل هنوز کاهشی در آن رخ نداده است؛ اما در چند ماه آینده قطعا شاهد کاهش 4 تا 5هزار میلیاردتومانی این بدهی خواهیم بود.»

تحقق 11هزارمیلیاردی منابع مالی
معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران براساس بودجه1401 متعهد به تأمین 16هزار میلیارد تومان منابع مالی است که به‌گفته فلاح تا‌کنون 11هزار میلیارد تومان محقق شده است. او تأکید کرد: «سهم معاونت در 6ماه نخست سال حدود 8هزار میلیارد تومان بود که 3هزار میلیارد تومان جلوتر هستیم.» او در ادامه به دریافت تسهیلات از دولت هم اشاره کرد و گفت: «تسهیلات دریافتی به‌صورت وام نبوده و تا‌کنون 2هزار و400میلیارد تومان اوراق مشارکت از دولت دریافت کرده‌ایم که ۷۰۰میلیارد آن برای خرید اتوبوس، 1500میلیارد تومان برای مترو و حدود ۲۰۰میلیارد تومان آن برای منطقه نصرآباد اختصاص‌داده ‌شده است.»

تعیین‌تکلیف پروژه‌های مشارکتی
شهرداری سال گذشته ۴۸پروژه مشارکتی مشکل‌دار را که از سال۹۱ بلاتکلیف مانده بودند، تحویل گرفت. معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت که اکنون مشکلات 7پروژه حل‌وفصل شده و به مالکیت شهرداری درآمده‌اند. او ادامه داد: «همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کلانشهر تهران، فرصت مشارکت سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری را فراهم کرد و تا‌کنون 9تفاهمنامه مبادله شده و 51شرکت برای مشارکت در 231پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید