• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 31 شهریور 1401
کد مطلب : 172275
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی


کوچه پسکوچه‌های شمال تهران جان می‌دهند برای پیاده‌روی‌های پاییزی، درختان بلند که روی پیاده‌رو سایه انداخته‌اند و برگ‌های ریخته روی زمین که هزار رنگی پاییز را به رخ می‌کشند. برای یک گشت و‌گذار پاییزی که هم پیاده‌روی در فضای باز داشته باشد، هم حال و هوای هنر، باغ موزه هنر ایرانی انتخاب خوبی است. این باغ‌موزه که آن را در گذشته به نام باغ سپهبد تهران می‌شناختند، یکی از دیدنی‌های جذاب شمال تهران است؛ که با گشت‌وگذار در آن می‌توانید با ماکت برترین جاذبه‌های دیدنی کشورمان آشنا شوید و از گالری‌های جذاب صنایع‌دستی و کتابفروشی این مجموعه بازدید کنید. قدم زدن در حال و هوای پاییزی راه‌باریکه‌هایی که از زیر درختان بلند باغ می‌گذرند لذتبخش است و این لذت با دیدن عمارتی جذاب با معماری ویژه در وسط باغ تکمیل می‌شود. این عمارت که قبلا اقامتگاه سپهبد و همسرش بوده است، هم‌اکنون کاربری خاصی ندارد و امکان بازدید از فضای داخلی آن هم فراهم نیست. هرچند بر سر در این عمارت نام «نگارخانه پردیس» به چشم می‌خورد، اما در واقع فعالیتی در آن انجام نمی‌شود. یکی دیگر از بخش‌های این مجموعه، کافی‌شاپی است که صندلی‌هایش را دور تا دور استخر مجموعه چیده و به شما این فرصت را می‌دهد عصر پاییزی دل‌انگیزتان را، با یک دمنوش آرامش‌بخش شیرین کنید.

کتابخانه هنر 

شب‌های بلند پاییز همیشه فرصت مناسبی برای مطالعه هستند. جز کتابخانه‌های عمومی، بعضی کتابخانه‌ها با داشتن آثار تخصصی، طرفداران خاص خود را پیدا می‌کنند. اهل هنر سال‌هاست با فرهنگسرای ارسباران آشنا هستند. اگر در رشته‌ای از شاخه‌های هنر تحصیل کرده‌اید یا دستی در هنر دارید و اهل مطالعه‌اید، کتابخانه تخصصی هنر در فرهنگسرای ارسباران می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد تا کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید. این مجموعه با داشتن کتاب‌های تخصصی در حوزه معماری، موسیقی، تئاتر، سینما، عکاسی، نقاشی، خطاطی، صنایع‌دستی، مجسمه‌سازی‌، سفالگری، تاریخ و ادبیات در دو بخش فارسی و لاتین، منابع مطالعاتی ارزشمندی در اختیار اهالی فرهنگ و هنر می‌گذارد. این کتابخانه با دارا بودن منابع معتبر رشته‌های هنری می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد تا بتوانید به مطالعه در این حوزه بپردازید. حالا که تا این فرهنگسرا رفته‌اید در کنار کتابخانه آن می‌توانید از امکانات و برنامه‌های فرهنگسرا هم بهره‌مند شوید. بانک موسیقی چند رسانه‌ای فرهنگسرای ارسباران از بخش‌های جالب کتابخانه تخصصی هنر است که دانشجویان رشته موسیقی می‌توانند با مراجعه به این کتابخانه از امکانات این بانک اطلاعاتی بهره‌مند شوند.

رادیو چهرازی

اگر طرفدار پادکست باشید، حتما نام یکی از محبوب‌ترین و البته قدیمی‌ترین پادکست‌های فارسی به گوش‌تان خورده؛ رادیو چهرازی. حالا دیگر چند سالی است به لطف فضای مجازی، جملات و بخش‌هایی از این پادکست دست به‌دست شده و به گوش افراد زیادی رسیده است. ماجراهای حبیب، جمشید و دلبر در تیمارستانی خیالی به‌نام چهرازی، گاهی خنده به لب‌تان می‌آورد و گاهی هم اشک به چشم‌های‌تان. یکی از پرطرفدارترین قسمت‌های این پادکست، قسمت شانزدهم آن است که با نام «یاد بعضی نفرات» منتشر شده که بازخورد خوبی هم داشته است. در این قسمت که حسابی حال و هوای پاییزی دارد، خیلی از نوستالژی‌های پاییزی مرور می‌شوند، اشاره‌هایی به مهم‌ترین اتفاقاتی که در پاییزهای گذشته افتاده می‌شود و تلخی رفتن آنها که در پاییز بار سفر بسته‌اند، دلتنگی‌های غروب پاییز را دوچندان می‌کند. اگر اهل پادکست گوش کردن هستید، مهم نیست قبلا این قسمت از رادیو چهرازی را شنیده‌اید یا نه، پاییز فرصت مناسبی برای چندباره گوش دادن به قصه دیوانه‌های دوست‌داشتنی این داستان است. در همه پلتفرم‌های ارائه پادکست می‌توانید این برنامه را پیدا کنید و با صدای دلنشین شخصیت حبیب، به پاییز غمگین آسایشگاه سفر کنید.

خانه موزه فرهاد مهراد

صدای خاطره‌انگیز فرهاد مهراد با آن ترانه‌های ماندگاری که خوانده، می‌تواند به عصرهای پاییزی دلگیر، رنگ و بوی عاشقانه بزند. برای طرفداران این صدای جادویی، حتما قدم زدن در جایی که شبیه به خانه این هنرمند است، جذاب و پرهیجان خواهد بود. خانه‌موزه فرهاد مهراد در باغ فردوس، جایی است برای گذراندن یک عصر پاییزی دلچسب. از همان ابتدا که به‌سمت این خانه می‌روید، فضا و حس و حال اطراف این خانه خاطرات خواننده محبوب چند دهه قبل تا‌کنون را برای‌تان زنده می‌کند. همان نوای موسیقی خاص، شمعدانی و گل‌های یاس به چشم می‌آید. آواز فرهاد در خانه شنیده می‌شود. دیدن این خانه با شنیدن صدای فرهاد که از بلندگوها پخش می‌شود، همان‌قدر که غمگین و باصلابت است، همان قدر هم خاطرات سال‌های پر فراز و نشیب فعالیت هنری این چهره مهم دنیای موسیقی ایرانی را تداعی می‌کند. خانه با تلاش همسر هنرمند سر و سامان گرفته و وقتی وارد آن می‌شوید، می‌توانید دست‌نوشته‌های فرهاد را بخوانید. قرآن شخصی و عبای شکلاتی‌رنگ فرهاد در گوشه دیگری به چشم می‌خورد. از دیگر وسایل شخصی فرهاد در این خانه می‌توان به ساعت مچی و تسبیح او اشاره کرد.

لحظات خوب و دلنشین

  تجربه در فرحزاد 

«فرحزاد» یکی از نام‌های آشنا برای اهالی تهران است. منطقه‌ای ییلاقی که با آب‌وهوای خوبش افراد را به سمت خود می‌کشد. اما این تنها دلیل رفتن به این محدوده و بازدید از آن نیست، بلکه وجود انواع باغ‌رستوران‌ها با غذاهای متنوع و خوشمزه عاملی شده تا افرادی که می‌خواهند در کنار هوای خوب از یک غذای لذیذ هم بهره‌مند شوند به فرحزاد بیایند و ساعات خوشی را در کنار دوستان و آشنایان خود بگذرانند. بنابراین اگر می‌خواهید آخر هفته خوبی داشته باشید و به فرحزاد بروید، مسیر بسیار ساده‌ای در پیش دارید، رفتن به این محدوده ییلاقی کار سختی نیست. نیاز است با استفاده از خودروی شخصی، خود را به بزرگراه یادگار امام و بلوار فرحزادی برسانید. اگر هم می‌خواهید با مترو به فرحزاد بروید، کافی است در یکی از ایستگاه‌های صادقیه یا میدان صنعت پیاده شوید. اگر به ایستگاه میدان صنعت بروید، در آنجا پایانه تاکسیرانی را خواهید دید که شما را به بلوار فرحزادی می‌رسانند. اگر هم به صادقیه بروید، ادامه مسیر را باید با تاکسی طی کنید. اتوبوس و بی‌آر‌تی نیز گزینه‌های در دسترس برای رسیدن به فرحزاد هستند. بی‌آر‌تی‌ها در مسیر بزرگراه اشرفی‌اصفهانی در نهایت به فرحزاد می‌رسند. اتوبوس‌هایی نیز در مناطق سعادت‌آباد، پونک و شهرک غرب وجود دارند که در نهایت می‌توانند شما را به فرحزاد برسانند.

 بازار تجریش

  نوبرانه‌های پاییزی

یکی از بازارهای قدیمی شهر تهران، بازار تجریش است. بازاری که می‌توان در آن انواع نوبرانه‌ها را دید و خرید. در این بازار انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات وجود دارد و هیچ‌کس از آن دست خالی بیرون نمی‌آید. میوه‌فروشی‌های کنار در اصلی بازار از همان ابتدا به افرادی که می‌خواهند وارد بازار شوند چشمک می‌زنند. کمتر کسی می‌تواند در برابر این مغازه‌های سنتی با محصولات تازه و خوشمزه مقاومت کند. میوه‌های تازه و نوبرانه، صیفی‌جات و میوه‌هایی که شاید تابه‌حال ندیده باشید، در این مغازه‌ها دیده می‌شود. بنابراین اگر دلتان می‌خواهد که نوبرانه‌های پاییزی یا دیگر میوه‌ها را خریداری کنید، بهتر است سری به این بازار قدیمی بزنید. بازار تجریش در حدفاصل میدان قدس و میدان تجریش در منطقه شمیرانات تهران قرار دارد که از هر دو میدان می‌توانید به این بازار وارد شوید. برای اینکه به بازار تجریش بروید، علاوه بر خودروی شخصی می‌توانید از مترو، تاکسی و اتوبوس نیز استفاده کنید. البته استفاده از مترو آسان‌ترین راه رسیدن به این محدوده است، چون مترو نه‌تنها شما را به بازار تجریش می‌رساند، بلکه می‌توانید حضور در عمیق‌ترین ایستگاه متروی تهران را نیز تجربه کنید و هم اینکه فقط چند قدم با ورودی بازار تجریش فاصله دارید. درصورتی‌که از مترو استفاده می‌کنید، سوار خط تجریش-کهریزک شده و در آخرین ایستگاه یعنی ایستگاه تجریش پیاده شوید.

متروی امام خمینی ره­

  موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران، گنجینه‌ای بی‌نظیر و گرانبها از نفیس‌ترین جواهرات جهان است که تاکنون کسی نتوانسته ارزش واقعی آن را تخمین بزند. در این موزه، علاوه بر ارزش مادی، بخشی از تاریخ کهن، فرهنگ و خلاقیت هنرمندان خوش‌ذوق و چیره‌دست ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است. درهای موزه جواهرات ملی در ساعات محدودی از روز به روی بازدیدکننده‌ها باز می‌شود و با یک برنامه‌ریزی قبلی، شانس تماشای این مجموعه باشکوه را خواهید داشت. قدمت جواهرات گران‌قیمتی که در این موزه به نمایش درآمده به دوره صفویه برمی‌گردد؛ چون تا قبل از این دوره تاریخی، اقدامی برای جمع‌آوری و حفاظت از جواهرات و سنگ‌های زینتی در ایران صورت نمی‌گرفت. الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهر نشان، تخت طاووس و تخت نادری، بخشی‌هایی از مهم‌ترین جواهراتی هستند که در این موزه نگهداری می‌شوند. اگر قصد دارید با مترو به این موزه بروید، می‌توانید در ایستگاه‌های امام‌خمینی(ره)، میدان فردوسی و سعدی از قطار خارج شوید و پس از خروج از ایستگاه مترو، با تاکسی و اتوبوس و حتی یک پیاده‌روی کوتاه خودتان را به مقصد برسانید.

بی‌آر‌تی باغ فردوس

  رصدخانه زعفرانیه

رصدخانه زعفرانیه تهران یکی از جاهای دیدنی پایتخت است که معمولا مورد بازدید اخترشناس‌ها قرار می‌گیرد، اما درهای این مرکز  روی مردم عادی هم باز است. هر سال بازدیدکننده‌های زیادی از اقصی نقاط ایران به رصدخانه زعفرانیه می‌روند تا کیهان بی‌کران را از دریچه تلکسوپ‌های پیشرفته آن تماشا کنند. رصدخانه زعفرانیه از محیط آموزشی بسیار جذابی هم برخوردار است و اطلاعات مفیدی را در زمینه ستاره‌شناسی به بازدیدکننده‌ها ارائه می‌دهد. یکی دیگر از فعالیت‌های جذاب و سرگرم‌کننده این رصدخانه، برگزاری برنامه‌های نمایشی برای عاشقان اخترشناسی است. این برنامه‌ها که حدودا ۳ساعت به طول می‌انجامند و با حضور متخصصان خبره برگزار می‌شوند، برای مبتدیانی که دوست دارند با تلسکوپ‌هایی پیشرفته، لکه‌های خورشیدی را در روز و ستارگان را در شب رصد کنند بسیار جذاب خواهد بود. با مراجعه به سایت رصدخانه می‌توانید از زمان برگزاری برنامه‌هایی از این دست مطلع شوید. یادتان باشد که بهترین زمان برای بازدید از رصدخانه زعفرانیه تهران، روزهایی است که آسمان تهران صاف و بدون گرفتگی باشد. برای رسیدن به این  مکان که در دل بوستان زعفرانیه واقع شده، کافی است به نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس خط 7بی‌آر تی بروید و در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید. بعد هم مسیر خیابان زعفرانیه را به سمت شمال ادامه دهید تا به پارک زعفرانیه و رصدخانه زعفرانیه برسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید