• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 17 شهریور 1401
کد مطلب : 170961
+
-

در این ستون قصد داریم هر هفته اطلاعات کوتاه و مختصری از برخی نکات کلیدی و کاربردی که ممکن است در سفرها کاربرد داشته باشد ارائه بدهیم؛ پس اگر اهل سفر هستید دیدن این ستون را از دست ندهید.

قدم‌زدن در ساحل

قدم‌زدن در ساحل

بدون شک یکی از تفریحات جذاب تابستانی برای همه رفتن به سمت ساحل‌ها و نشستن روبه‌روی دریاست. در کشور ما، هم در شمال و هم در جنوب ساحل وجود دارد و این فصل‌ها هستند که تعیین می‌کنند مردم از کدام ساحل‌ها در چه زمانی بیشتر استفاده کنند. وظیفه همه ما در مقابل این سواحل و شرایطی که برای استفاده از آنها وجود دارد، باید به درستی رعایت شود. ساحل‌ها به نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شوند و باید در بهترین شرایط ممکن به نسل‌های آینده منتقل شوند. همچنین اگر شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که آنها از حالت نرمال و طبیعی خود خارج شوند، ممکن است تمام اکوسیستم منطقه و کشور تغییر کند و خطرات جبران‌ناپذیری برای زندگی نسل‌های بعدی به‌وجود بیاورد. در ادامه به چند مورد ساده اما مهم در مراقبت از سواحل اشاره می‌کنیم.

زباله
داستان ریختن زباله در ساحل و دریا موضوعی جدید نیست و بارها و بارها در این مورد مفصل اطلاع‌رسانی شده است اما چه خوب است بدانیم که با برداشتن یا نینداختن حتی یک زباله ساده روی زمین، ممکن است چه خدمت بزرگی به آینده یک اکوسیستم و منطقه انجام داده باشیم.

برداشت خاک
برخی از ساحل‌ها با توجه به موقعیتی که دارند، ماسه‌های ساحل‌شان هم متفاوت است. این تفاوت در هر نگاهی زیبا و خاص است، اما قرار نیست این زیبایی را با خود به خانه بیاوریم. برداشتن خاک و ماسه ساحل‌ها در درازمدت ضررهای جبران‌ناپذیری به آنها وارد می‌کند.

بازی‌های شنی
بسیاری از افراد علاقه دارند در ساحل‌ها و به وسیله شن‌ها اثرهای هنری جذابی خلق کنند. این کار در نوع خود بسیار جالب و هیجان‌انگیز است اما دقت کنید که بعد از اتمام ساخت این اثرهای هنری، دوباره خاک را به حالت اولیه برگردانید. حفره‌هایی که در اثر این بازی‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است برای سایرین خطرناک باشد.

آتش و زغال
حرارت و آتش با دمای بالا برای خاک بسیار مضر است. وقتی آتش و زغال گداخته برای مدت طولانی روی خاک باقی می‌ماند، تمام خاصیت آن را از بین می‌برد و به‌اصطلاح خاک می‌میرد. پس علاوه بر رعایت این موضوع، اگر آتشی روشن کردید، حتماً پس از استفاده خاموش کنید. همچنین زغال‌های گداخته و رها شده روی سطح زمین، می‌تواند به افرادی که پابرهنه روی ماسه‌ها تردد می‌کنند آسیب بزند.

ورود خودرو
متأسفانه در برخی از ساحل‌ها مرسوم است که با خودرو در ساحل تردد می‌کنند. این کار علاوه بر آسیب‌رساندن به‌خودرو، برای جانورانی که در ساحل‌ها هم زندگی می‌کنند مضر است. لاکپشت‌ها، پرندگان مهاجر و خزندگان زیادی در مسیر ساحل و آب همیشه در رفت‌وآمد هستند.

پسماند اسیدی
از رها کردن هر نوع مایع اسیدی روی خاک ساحل‌ها، با این ذهنیت که در خاک فرو می‌رود جدا خودداری کنید. روغن‌های خوراکی و خودرویی، آب رادیاتور و انواع مایعات به جز آب را در طبیعت رها نکنید.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید