• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 25 مرداد 1401
کد مطلب : 168707
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYrkX
+
-

انتخاب استان‌های معین و تمرکززدایی از صادرات

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت از اقدامات صورت گرفته برای افزایش نقش استان‌ها در دیپلماسی اقتصادی خبر داد

گپ
انتخاب استان‌های معین و تمرکززدایی از صادرات

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، سال گذشته در سفر به گلستان تأکید کرده بود دیپلماسی اقتصادی باید در استان‌ها فعال شود تا یک دیپلماسی اقتصادی قوی به‌جای تمرکز بر فعالیت‌های مرکزگرا و تهران شکل گیرد و مشکلات کمتر ‌شود. به اعتقاد مسئولان استانی واگذاری میزهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و همچنین میزبانی استان‌ها در برگزاری میزهای کالایی صادرات محصولات کشاورزی بخشی از اقداماتی است که در راستای تمرکززدایی در حال انجام است.

افزایش اختیار استان‌ها 

با وجود این معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت این تفویض اختیارها را بخش کوچکی از اقدامات انجام شده در این بخش می‌داند و به همشهری می‌گوید: تفویض اختیار میزهای توسعه صادرات بخش کوچکی از افزایش اختیار استان‌هاست و ما قصد داریم استان‌ها را جدی‌تر و گسترده‌تر در توسعه صادرات دخالت دهیم.
علیرضا‌ پیمان پاک به سابقه این تصمیم‌گیری اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در گذشته و حتی تا همین چند ماه پیش یکی از موضوعات مهم مطرح شده در جلسه‌ها دعواهای آماری میان استان‌ها درباره صادرات و گمرکات بود و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم به جای این دعواهای آماری که در نهایت خروجی خاصی هم ندارند، نقش استان‌ها را در متن صادرات تقویت کنیم.

5 استان، معین صادراتی
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت یکی از راهکارهای درنظر گرفته شده برای تمرکززدایی از تهران و در نتیجه افزایش اختیار و نقش استان‌ها درگیر کردن آنها در ارتباط با کشورهای هدف و بازارهای صادراتی می داند.
به همین منظور به‌گفته پیمان‌پاک، تا‌کنون و طی چند ماه گذشته استان فارس برای بازارهای هدف در قاره‌ آفریقا، اصفهان در حوزه آمریکای لاتین، مازندران و گیلان در حوزه روسیه و بلاروس، سیستان و بلوچستان در حوزه پاکستان و منطقه خراسان را در حوزه کشورهای آسیای میانه (CIS) یعنی افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان و... درگیر کرده‌ایم.
او رویکرد اصلی در چنین اقدامی را ارائه نقش واقعی از سوی استان‌ها در حوزه تجارت خارجی و فرایند توسعه بازار می‌داند و می‌افزاید: قرار نیست تجارت کشور را خاص یک استان بکنیم بلکه استان‌های معین تعیین شده رابط ما و کشور مقصد می‌شوند به‌طوری که مثلا اگر قرار است هیأتی به آن کشور اعزام شود هماهنگی با اتاق بازرگانی استان معین است، اداره‌های کل صنعت و معدن استان‌های معین در مشارکت‌های صنعتی و توسعه صنعتی نقش‌آفرینی می‌کنند، بخش‌های گردشگری و تورلیدرهای استانی با مجموعه‌های گردشگری آن کشورها‌ مرتبط می‌شوند تا در نهایت هدف دولت سیزدهم یعنی تمرکززدایی از تهران، آمایش سرزمینی و توازن و عدالت رعایت شود.
به‌گفته پیمان پاک، کار به تازگی و به‌صورت پایلوت در 5 استان شکل گرفته و هنوز در ابتدای راه است و در ادامه استان‌های دیگر هم درگیر این تمرکززدایی می‌شوند.
او اما تأکید می‌کند استان‌های پایلوت براساس تجربه‌ها و موفقیت‌های پیشین خود در حوزه صادرات به کشورهای مقصد انتخاب شده‌اند و استان‌های دیگر نیز باید رشد کنند و خود را به مرحله‌ای برسانند که آماده ایفای این نقش باشند.

دیپلماسی اقتصادی در استان‌ها 
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزایش اختیار و نقش استان‌ها در دیپلماسی اقتصادی را یک بسته جامع عنوان می‌کند و می‌گوید: تفویض اختیار میزهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و همچنین محوریت استان‌ها در صادارت بخشی از اقداماتی است که در قالب این بسته انجام می‌شود.
پیمان پاک با بیان اینکه نقش استان‌ها در مناطق مهم هدف صادرات ایران پررنگ خواهد شد، می‌افزاید: این کار علاوه بر اینکه تجارت خارجی را به سطح استان‌ها می‌برد و آمار و ارزآوری این بخش را افزایش می‌دهد، موجب می‌شود مردم در سطح کشور از توسعه تجارت و دیپلماسی اقتصادی منتفع شوند و این موضوع را در زندگی خود درک کنند.
وی همچنین از مذاکره با برخی کشورها در زمینه انتقال تکنولوژی در زمینه کشت و صنعت، افزایش بهره‌وری کشت در حوزه بذر و نهال هم خبر می‌دهد و می‌گوید: استان‌ها در این بخش هم دیده شده‌اند و از ظرفیت‌هایشان استفاده می‌شود. پیمان پاک در پایان تأکید می‌کند: تلاش این است که همه‌‌چیز در تهران و پایتخت متمرکز نباشد و از ظرفیت‌های استان‌ها استفاده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید