• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 13 مرداد 1401
کد مطلب : 167910
+
-

شهر عاشورا

نگاه
شهر عاشورا

فاطمه عباسی- روزنامه‌نگار

ایام محرم امسال هم درست مثل هر سال با برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی پر شده و البته به‌خاطر روند افزایشی کرونا، اغلب این برنامه‌ها در فضاهای باز برگزار می‌شود تا بیماری، مردم را تهدید نکند. اگر ساکن پایتخت هستید یا در این ایام به تهران سفر کرده‌اید، شرکت در این برنامه‌ها را از دست ندهید.

محرم و صفر در میدان امام‌حسین(ع)
در ایام محرم به‌ویژه 10شب اول و روزهای تاسوعا و عاشورا، بسیاری از دوستداران اهل‌بیت در میدان امام حسین(ع)جمع می‌شوند تا شاهد برگزاری عزاداری‌ها و مراسم مربوط به این روزها باشند. امسال هم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌هایی را با عنوان «جلوه سوگ» برگزار می‌کند که تعدادی از این برنامه‌ها درهمین  میدان ‌برگزار خواهد شد. آنطور که معاون این سازمان می‌گوید: قرار است جمعه‌های ماه محرم و صفر، برنامه‌های عزاداری مخصوص اقوام مختلفی که در تهران حضور دارند مانند تجمع آذری‌های مقیم تهران و تجمع افغانستانی‌های مقیم تهران در این میدان برگزار شود.

بازدید از پرده عاشورا در کاخ گلستان
چند روز پیش از قدیمی‌ترین پرده درویشی عاشورا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین تابلوهای پرده‌خوانی در کاخ گلستان رونمایی شد. مرمت این اثر از اسفندماه۱۳۹۹ پس از کارشناسی و آسیب‌شناسی، با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آغاز شد و در تیرماه سال۱۴۰۰ به پایان رسید. در فرایند مرمت، مرمتگران به نوشتاری از تاریخ خلق این اثر برخوردند که به‌ این‌ ترتیب تاریخ جدیدی برای قدمت این سبک از نقاشی رقم خورد: «حاج‌حسن چاوش در سال۱۲۳۱ هجری قمری.» در قسمت بالایی نقاشی نیز نوشته دیگری به این مضمون «کمترین مهدی شعبانعلی» دیده می‌شود. ابعاد این پرده نقاشی ۱۴۸ در ۴۱۵سانتی‌متر است. اگر دوست دارید از نزدیک این پرده درویشی را تماشا کنید، می‌توانید به موزه مردم‌شناسی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که این پرده در آنجا به نمایش درآمده بروید.

نمایشگاه ماه سرخ
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، اقدام به برگزاری نمایشگاه نقاشی عاشورایی، با عنوان «ماه سرخ» کرده است. در این نمایشگاه منتخبی از آثار نقاشی (شامل ۳۳اثر)، مربوط به اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چند سال گذشته، از استان‌های مختلف کشور گردآوری شده است. این نمایشگاه از ۱۰مرداد برپا شده و تا پایان این ماه در حال برگزاری است.

تعزیه در خانه هنرمندان ایران
تعزیه جزئی جدا نشدنی از برنامه‌های ماه محرم و صفر است. امسال هم همزمان با فرا رسیدن ایام محرم، خانه هنرمندان ایران و پردیس تئاتر تهران در دهه نخست این ماه، میزبان ۲۰گروه تعزیه‌خوان با حضور چهره‌های نامدار و پیشکسوت هنر شبیه‌خوانی سراسر کشور بود. مجلس تعزیه دهه اول محرم از 8مرداد با تعزیه «شهادت حضرت شاه‌چراغ» در روز اول آغاز شده و تا ۱۷مرداد در باغ هنر خانه هنرمندان ایران، هر شب از ساعت۲۰:۳۰ تا ۲۲:۳۰ میزبان علاقه‌مندان و سوگواران حضرت سیدالشهدا(ع) خواهد بود. در پردیس تئاتر تهران هم هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۳ در آمفی تئاتر رو باز این پردیس خوانش زیارت عاشورا و سوگواری، برپایی ایستگاه صلواتی، سخنرانی با محوریت عاشورا و قیام شکوهمند امام‌حسین(ع به کلام شیخ هادی اتابکی و مداحی کربلایی مهدی فتحی و حاج مهدی رجبی برگزار می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید