• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 13 مرداد 1401
کد مطلب : 167875
+
-

شهر یکپارچه رخت عزا به تن کرد

پایتخت از فردا با اجرای برنامه‌های ویژه آماده برپایی مراسم تاسوعا و عاشورا می‌شود

گزارش
شهر یکپارچه رخت عزا به تن کرد

 امروز ششم محرم است؛ ماه خون بر شمشیر؛ ماه عزای حسین(ع). پرچم‌های سیاه برافراشته شده‌اند و مردم رخت عزا به تن کرده‌اند و فریاد یا حسین(ع) بلند است. شامگاهان مراسم عزا و سوگ برپا می‌شود و سوگواران همراه با نواهای« حسینم وای، حسینم وای» سینه‌زنی می‌کنند. روزها می‌گذرند و به نهم و دهم محرم نزدیک می‌شویم؛ روزهایی که از یک‌سو شهادت امام حسین(ع) و علمدار کربلا و... قلب‌ها را اندوهگین می‌کند و از سوی دیگر اسارت حضرت زینب(س) و طفلان خردسال، داغ بر دل می‌نشاند. از فردا حال و هوای پایتخت نسبت به چند روز گذشته با اجرای برنامه‌های ویژه تغییر می‌کند و شهر در سوگ و ماتم فرو می‌رود.

سوگواری شیرخوارگان برای حضرت علی‌اصغر(ع)
فردا نخستین جمعه ماه محرم متعلق به طفل شهید کربلا علی‌اصغر(ع) است؛ به همین مناسبت هرسال همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود و مادران در کنار فرزندان خردسالشان با نوای دلسوز رباب همراه می‌شوند و لالایی علی‌اصغر(ع) را فریاد می‌زنند. امسال هم اجتماع بزرگ مادران و شیرخوارگان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (استفاده از ماسک) در شبستان مصلای امام خمینی(ره) از ساعت 8تا 9:30برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام مسعود عالی، سخنران و حاج میثم مطیعی مداح مراسم هستند. درهای مصلی از ساعت ۶:۳۰ باز می‌شود و مردم می‌توانند برای عبور و مرور از ورودی‌های‌ شماره ۱۸ و ۱۹ در بزرگراه رسالت، ورودی‌های شماره ۷، ۱۳و ۱۵ در خیابان شهید قنبرزاده و ورودی‌های شماره یک و ۳ در خیابان شهید بهشتی استفاده کنند. همچنین پارکینگ عمومی شهیدبهشتی نبش خیابان پاکستان، پارکینگ‌های شماره ۱۹ و ۲۰ در بزرگراه رسالت، پارکینگ‌های شماره ۷ و ۸ در خیابان شهید قنبرزاده و پارکینگ چهل‌سرا برای مراجعه‌کنندگان پیش‌بینی‌شده است. علاوه بر مصلای امام‌خمینی (ره) همایش شیرخوارگان حسینی در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای مناطق 22گانه هم برگزار می‌شود.

پل طبیعت قرمز می‌شود
تغییر رنگ پل طبیعت یکی از ابزار ابراز همدردی با حوادث تلخ‌وشیرین است. در حادثه متروپل آبادان به رنگ سیاه درآمد و قرار است روز تاسوعا و عاشورای حسینی هم قرمز شود. همچنین در بوستان آب‌وآتش و پل طبیعت از ساعت 18مراسم سنج و دمام‌زنی با حضور عزاداران برگزار می‌شود.

چهارپایه‌‌خوانی در ایستگاه‌های منتخب مترو
چهارپایه‌خوانی یکی از سنت‌های قدیمی ایام محرم است. در روزگارانی که خبری از بلندگو و میکروفن نبود مداحان روی چهارپایه‌های کوچک می‌رفتند و نوحه می‌خواندند. این سنت سال‌هاست روزهای تاسوعا و عاشورا در بازار تهران اجرا می‌شود، اما امسال شهرداری تهران در راستای احیای این سنت در ایستگاه‌های امام حسین(ع) و میدان ولیعصر برنامه چهارپایه‌خوانی اجرا می‌کند. مداحان نوجوان تا روز تاسوعای حسینی در این دو نقطه چهارپایه‌خوانی می‌کنند.

سوگواری در قطعه 40بهشت‌زهرا(س)
ویژه‌برنامه روز تاسوعا و عاشورای حسینی به همت سازمان بهشت‌زهرا(س) در میدانگاهی قطعه 40برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، سخنران مراسم است و سوگواران پس از سینه‌زنی نماز ظهر عاشورا را در این میدانگاهی اقامه می‌کنند.

اجتماع در میدان آیینی
سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، امسال میدان آیینی امام حسین(ع) را مرکز تجمعات بزرگ قرار داده است. فردا تجمع شیرخوارگان حسینی در این میدان برگزار می‌شود. تجمع آذری‌های مقیم تهران، افغانستانی‌های مقیم تهران و تجمع زنان عاشورایی و عزاداران روز تاسوعا و عاشورا هم در این میدان خواهد بود که در نهایت برنامه‌ها با برپایی مراسم شام‌غریبان شهدای کربلا به پایان می‌رسد.

خیمه سوزان در دارالمؤمنین
شهرداری منطقه 14(دارالمؤمنین) به مناسبت تاسوعا و عاشورا برنامه نغمه‌های عاشورایی ویژه نوجوانان و نوگلان حسینی، مراسم سوگ و نماز ظهر عاشورا، خیمه سوزان و... را در محله‌ها و مساجد شاخص برگزار می‌کند.

خدمت‌رسانی حمل‌ونقل عمومی به عزاداران
مسئولان شرکت اتوبوسرانی و مترو برای خدمت‌رسانی به عزاداران در ایام تاسوعا و عاشورا اعلام آمادگی کرده‌اند؛ بنابراین در ایامی که به‌دلیل حضور دسته‌های عزاداری در معابر عمومی تردد وسایل‌نقلیه به‌کندی انجام می‌شود، سوگواران می‌توانند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. همچنین شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرده است که فردا برای رفاه شرکت‌کنندگان در مراسم شیرخوارگان حسینی سرویس‌دهی در تمامی خطوط مترو (یک، 2، 3، 4، 5، 6و7) از ساعت 6صبح شروع می‌شود؛ بنابراین سرفاصله حرکت قطارها از ساعت 6تا 10:30در خط یک از 7به 5دقیقه و در خط 3هم از 10به 6دقیقه کاهش می‌یابد.همچنین سرویس دهی تا پایان روز دوشنبه 17 مردادماه،‌در خطوط یک،‌2،3،4،6 و 7 متروی تهران تا ساعات 24 افزایش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید