• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 مرداد 1401
کد مطلب : 167872
+
-

میدان تره‌بار کاتالونیا

معلوم نیست این همه خرید و فروش بازیکن در بارسلونا بر چه اساسی است

میدان تره‌بار کاتالونیا

خوان لاپورتا که دوره اول ریاست خود بر باشگاه بارسلونا را تحت آموزه‌های یوهان کرویف بزرگ طی کرد و این باشگاه را بر پایه محصولات آکادمی -لاماسیا- ساخت، در دوره دوم به یک مدیر هیجانی و مدیر هزینه تبدیل شده است. او فقط بازیکن می‌خرد و منابع مالی آینده بارسلونا را پیش‌فروش می‌کند.
    از زمان ورود لاپورتا، 22‌بازیکن بارسلونا را ترک کرده‌اند و هنوز 10‌بازیکن دیگر کاندیدای جدایی قبل از پایان این ماه هستند. تعداد بازیکنان فهرست اصلی باشگاه غیر از بازیکنانی که از تیم دوم به اردوها و تمرینات اضافه می‌شوند، 29بازیکن است. لالیگا تنها یک لیست 25نفره را تا پایان نیم‌فصل اول از تیم‌ها می‌پذیرد. با توجه به‌احتمال فراوان خرید بازیکنانی چون برناردو سیلوا، آسپلیکوئتا و مارکوس آلونسو، تعداد بازیکنان لیست به ‌32نفر خواهد رسید و بارسا دست‌کم باید 8بازیکن اصلی را بفروشد یا قراردادشان را فسخ کند.
    بارسلونا برای ثبت‌نام بازیکنان تمامی مدارک مورد نیاز را به لالیگا ارسال کرده است. مدارک توافقات اقتصادی درخصوص 3‌اهرم اقتصادی به‌علاوه جزئیات قرارداد بازیکن تازه خریداری‌شده به لالیگا رفته است. حالا بارسا امیدوار است سازمان لیگ مدارک را بپذیرد و دوباره سختگیری نکند. سختگیری‌ها در تابستان گذشته به جدایی مسی منجر شد. حالا ممکن است بازیکنان جدید امکان ثبت قرارداد نداشته باشند.
    برنامه بارسلونا قبل از اهرم‌ها، گرفتن وام از بانک و استفاده از درآمدهای پخش آتی لیگ قهرمانان اروپا به‌عنوان وثیقه برای این وام‌ها بود. با وجود این اتحادیه اروپا به درخواست بارسایی‌ها پاسخ منفی داد. دلیل این مخالفت آن بود که طبق قانون هیچ باشگاهی اجازه ندارد از درآمد چند‌ساله آینده خود در لیگ قهرمانان به‌عنوان وثیقه استفاده کند، زیرا هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که آن تیم در هر فصل به این مسابقات راه پیدا کند.
    به‌تازگی فهرست دستمزد بازیکنان بارسلونا منتشر شد و دود از کله همه بلند کرد. نمایندگان بازیکنان بارسلونا به لو رفتن قراردادهای مسی، گریزمان و دی‌یونگ در روزنامه‌های اسپانیایی مشکوک شدند اما از بیرون گفته می‌شود که لیست مزبور با هماهنگی برخی مدیران باشگاه منتشر شده تا از آن طریق بازیکنانی که با جدایی و فسخ قراردادشان مخالفت می‌کنند، تحت فشار هواداران قرار بگیرند.
    به این ترتیب در مجموع 29‌بازیکن در تمرینات تیم حضور خواهند داشت که این برای کاتالان‌ها مشکل‌ساز خواهد شد. طبق قوانین لیگ دسته اول فوتبال اسپانیا، هر تیم برای حضور در لالیگا نام حداکثر 25بازیکن را می‌تواند به سازمان لیگ معرفی کند. بارسلونا نه‌تنها باید روی نام 4‌تن از بازیکنانش برای شروع فصل جدید لالیگا خط بکشد، بلکه باید درباره 3‌بازیکن دیگرش که از تیم دوم باشگاه به تیم اول دعوت شدند هم فکری بکند. این 3‌نفر شامل عبده، آلخاندرو بالده و پابلو توره می‌شوند.
    بارسلونا از ابتدای بازار نقل‌و‌انتقالات تابستان 5‌بازیکنش را هم به تیم‌های دیگر فروخته یا قرض داده است؛ کلمن لنگله به تاتنهام، اسکار مینگسا به سلتاویگو، ترینکائو به اسپورتینگ لیسبون، ری مانای به واتفورد و موسی واگه به اچ‌ان‌کی گوریکای کرواسی.
    تلاش‌ها برای راضی‌کردن برخی بازیکنان به جدایی و فسخ قرارداد یا انتقال به تیمی دیگر ادامه دارد. هم‌اکنون ممفیس دیپای، الکس کویادو و فرنکی دی‌یو‌نگ، 3‌بازیکنی هستند که بارسلونا بیشترین تلاش را برای فروش آنها دارد تا از این طریق بخشی از هزینه‌های خرید بازیکنان جدیدش را جبران و پول لازم برای خریدهای بعدی را فراهم کند.
    بریتویت دانمارکی پاسخی قاطع به باشگاه داده؛ او نمی‌خواهد جدا شود یا حقوق 2‌سال آینده‌اش را ببخشد. بریتویت مشکلی با بازی نکردن و حتی روی سکو نشستن ندارد و می‌خواهد تا سنت آخر قراردادش که 2‌فصل دیگر از آن باقی است را بگیرد.

    مذاکرات پیشرفته بین بارسلونا و بورنموث بر سر انتقال نتو ادامه دارد و بارسایی‌ها خوش‌‌بین‌اند که این دروازه‌بان برزیلی به تیم انگلیسی بپیوندد و جای بیشتری خالی شود. خیرونا هم مقصد احتمالی نتو خواهد بود.
    در خط دفاعی ترافیک شدیدی وجود دارد. سرجینیو دست آمریکایی یکی از بازیکنانی است که مدت‌هاست به پیشنهادهایش پاسخ منفی می‌دهد اما این‌بار پای منچستریونایتد در میان است. تن‌هاخ که علاقه‌ای به ون بیساکا و دالو ندارد، می‌خواهد یک مدافع راست مطمئن‌تر برای تیمش بخرد. او حاضر است 20میلیون یورو برای دِست بپردازد.
    عبدالصمد ازلزولی هم به خیرونا نزدیک است. او هم یکی از محصولات آکادمی بود که سروصدای زیادی روی نامش برپا شد اما به جایی نرسید.
    اومتیتی هم بد معضلی است. مدافع فرانسوی و قهرمان جام جهانی2018، 4‌فصل است که تقریبا هیچ آورده‌ای برای بارسا نداشته اما راضی به جدایی نمی‌شود. با دستمزدی که می‌گیرد، باشگاهی حاضر به جذبش نیست. او زیاد هم مصدوم می‌شود. حالا شنیده شده که ممکن است المپیاکوس یونان لطف کند و او را بگیرد.
    چلسی به بارسلونا اعلام کرد که برای سزار آسپلیکوئتا و مارکوس آلونسو 25‌میلیون یورو می‌خواهد، اما بارسلونا امیدوار است آنها را با مبلغی کمتر از 20‌میلیون یورو به خدمت بگیرد. با ورود این دو مدافع هم تعداد اسپانیایی‌های تیم بالا می‌رود و هم تعداد بازیکنان مازاد.
    فرنکی دی‌یونگ که پس از جدایی مسی بیشترین دستمزد را در تیم می‌گیرد، حاضر نشده به منچستر‌یونایتد برود تا زیرنظر سرمربی سابقش در آژاکس کار کند. اما احتمال انتقال او به چلسی وجود دارد. توخل می‌خواهد در فاصله یک‌فصل مانده به پایان قرارداد کانته و جورجینیو یک‌هافبک به‌عنوان رهبر تیمش جذب کند. بارسا 80میلیون یورو می‌خواهد و انگار چلسی با این رقم مشکلی ندارد. دی‌یونگ بیش از منچستریونایتد برای پیوستن به چلسی مشتاق است. معلوم نیست چه مشکلی بین او و تن‌هاخ در گذشته وجود داشته که او حاضر نشده با وجود آن همه اصرار منچستری‌‌ها به این تیم برود.
    با رفتن فرنکی مشکل بازیکنان اضافی لیست حل نمی‌شود چون لاپورتا بلافاصله پس از فروش او سراغ خرید برناردو سیلوا خواهد رفت تا همین 80میلیون یورو را برای این هافبک پرتغالی به منچسترسیتی بدهد.
    ریکی پوچ که در دوره‌ای کوتاه با اینیستا و ژاوی مقایسه می‌شد، در بیست‌ودومین بهار عمرش دچار خزان شده. پوچ خیلی زود به پوچی مطلق رسیده و از بازی در اروپا هم ناامید شده. این بازیکن جوان راهی MLS می‌شود تا در تیم لس‌آنجلس‌گلکسی بازی کند. پولی از محل این ترانسفر نصیب بارسلونا نمی‌شود اما از فروش او در آینده درصدی به بارسا تعلق خواهد گرفت.
    اسکار مینگسا هم یکی دیگر از محصولات لاماسیا بود که خیلی روی او تبلیغ شد. این مدافع میانی که توانایی بازی در سمت راست خط دفاعی را هم دارد، با مبلغ 5میلیون یورو و با قراردادی 4ساله به سلتاویگو می‌رود و ۵۰‌درصد از رقم انتقال بعدی بازیکن برای بارسا محفوظ است. او نوامبر‌۲۰۲۰ به ترکیب تیم نخست بارسا راه یافت و توانست در ۶۶‌بازی با پیراهن آبی‌اناری‌ها، ۲‌بار گل بزند ازجمله گلی که در ال‌کلاسیکو به ثمر رساند.

حقوق‌های نجومی
فهرست دستمزد بازیکنان باشگاه بارسلونا لورفت
تا سال‌های سال باشگاه بارسلونا و مدیران آینده‌اش باید خسارت ندانم‌کاری‌های بارتومئو را بپردازند. او از کیسه خلیفه حاتم‌بخشی کرده و به همه بازیکنان حقوق‌های نجومی داده است. او فقط در یک‌فقره به‌خاطر پاداش وفاداری مبلغ 70میلیون یورو در یک فصل به لیونل مسی داد. همان خاصه‌خرجی‌ها بارسا را به این روز انداخته. لاپورتا هم برای جبران هزینه‌ها و جلوگیری از ورشکستگی باشگاه اقدام به فروش منابع مالی آینده اعم از حق پخش تلویزیون و... کرده، به این امید که روزی سوپرلیگ را با پرس و آنیلی راه بیندازند و پول پارو کنند. آنگاه کسی به طرز عجیب درآمدزایی کنونی باشگاه اعتنایی نخواهد کرد. آن‌وقت کسی یادش نمی‌آید لاپورتا 40میلیون یورو به بایرن داد تا یک مهاجم 34ساله یعنی لواندوفسکی را بخرد و 10میلیون یوروی دیگر به‌عنوان افزونه‌های قرارداد به بایرن بپردازد و 10‌میلیون یورو هم به زهاوی، مدیر برنامه‌های این مهاجم لهستانی بدهد.
    فهرست حقوق بازیکنان فعلی تیم لورفته. عده‌ای آن را کار دشمنان و عده‌ای دیگر حق مدیران باشگاه می‌دانند. در هر دو حالت فشار به بازیکنان وارد خواهد شد تا دستمزدشان را داوطلبانه کاهش دهند. شما به حقوق فرنکی دی‌یونگ نگاه کنید. آیا این بازیکن پایین‌تر از سطح متوسط باید به‌اندازه کریستیانو رونالدو که در کنار مسی، مارادونا، پله و زیدان یکی از 5بازیکن برتر تاریخ فوتبال است، دستمزد بگیرد؟ لاپورتا به‌طور رسمی اعلام کرده که اگر فرنکی بخواهد بماند باید 40درصد از حقوقش را به باشگاه تخفیف بدهد؛ یعنی سالی حدود 18میلیون دریافت کند.
    اما بالاترین حقوق متعلق به دی‌یونگ است که هفته‌ای 560هزار و سالی 29.2میلیون یورو دریافت می‌کند. او می‌تواند 4سال دیگر بماند و به پیشنهادها پاسخ رد بدهد و همین حقوق را بگیرد. فرنکی هم‌اکنون حدود 20میلیون از بارسا به‌خاطر حقوق عقب‌افتاده‌اش طلب دارد.
    نفر دوم این لیست بازیکنی تقریبا تمام‌شده و در آستانه 34سالگی است به نام سرخیو بوسکتس که سالی 22میلیون و هفته‌ای 423هزار یورو برایش حقوق تعریف شده است. هواداران او، پیکه، آلبا و روبرتو را به گاوهای مقدس تشبیه می‌کنند که هیچ مدیری جرأت اعتراض به آنها و کاهش حقوق‌شان ندارد.
    جوردی آلبا با حقوق هفتگی 400هزار یورو و سالانه 20میلیون سومین بازیکن گران‌قیمت و لوکس بارسلونا محسوب می‌شود. یک موضوع را درنظر بگیرید. گرت بیل با آن همه گرت بیل بودنش سالی 17میلیون یورو خرج روی دست باشگاه رئال‌مادرید می‌گذاشت و همه شهر مادرید غیر از قسمت اتلتیکوخیز آن و همینطور کل هواداران کهکشانی‌ها در سراسر دنیا به این موضوع اعتراض داشتند. آلبا 3‌میلیون از بیل بیشتر درآمد دارد. حالا فهمیدید چرا بارسلونا به این روز افتاده؟
    بازیکنی به نام الکس کوایادو سالی 1.45میلیون یورو از بارسا حقوق می‌‌گیرد. اسمش را شنیده بودید؟
    حقوق میرالیم پیانیچ نزدیک 16میلیون یورو در هر فصل است. او فصل گذشته برای آنکه باشگاه فنرباغچه از عهده حقوقش برآید 60درصد در دستمزدش تخفیف داده بود که البته همان پول را هم نصفش را بارسلونا به این بازیکن می‌پرداخت. حالا گفته می‌شود دیگر تخفیفی در کار نیست و پیانیچ احتمالا در تیم خواهد ماند. تلاش برای گرفتن تخفیف دوباره از او ادامه دارد.
    برخی بازیکنان درجه چندم و ذخیره تیم به‌اندازه کریم بنزما، مودریچ و کروس حقوق دریافت می‌کنند. به‌طور مثال، به دستمزد حدود 6میلیون یورویی نتو توجه کنید. این دروازه‌بان برزیلی سالی یکی دو بار بیشتر فرصت بازی پیدا نمی‌کند.
    کوتینیو تا پیش از پیوستن به استون‌ویلا سالی 22میلیون یورو دستمزد می‌گرفت. دمبله سالی 17میلیون یورو دریافت می‌کرد که در قرارداد جدید حقوقش به 13میلیون کاهش یافته است. اومتیتی هم 15میلیون یورو حقوق داشت که در کرونا تخفیف داد و راضی به حقوق 6.25میلیون یورویی در فصل شد.

دستمزد بازیکنان تازه‌وارد (سالانه)
    لواندوفسکی18.75میلیون یورو
    فرانک کسیه5میلیون یورو
    رافینیا12.5میلیون یورو
    اوبامیانگ11میلیون یورو
    کریستنسن10میلیون یورو
    ژول کنده 9.5میلیون یورو
    فران تورس6.25میلیون یورو
 

این خبر را به اشتراک بگذارید