• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164183
+
-

صبح دیروز 2هواپیمای حامل کمک‌های اولیه از ایران راهی افغانستان شد

درد افغانستان، غم‌ایران

گزارش
درد افغانستان، غم‌ایران

حوالی ساعت1:30 بامداد دیروز به وقت محلی زمین در جنوب شرق افغانستان لرزید تا یکی از مرگبارترین زمین‌لرزه‌ها را در افغانستان رقم بزند. زمین‌لرزه‌ای به قدرت 5.9 ریشتر  در عمق 51 کیلومتری زمین که بسیاری از روستاهای منطقه کوهستانی ولایت پکتیکا را ویران و خانه‌های زیادی را تبدیل به آوار کرد تا یکی از غم‌انگیزترین حوادث طبیعی در کشوری در همسایگی ایران رقم بخورد. بنا بر اعلام مقامات طالبان، در این زمین‌لرزه صدها خانه ویران شده و دست‌کم هزار نفر جانشان را از داده‌اند.

به‌گزارش همشهری، زمین‌لرزه بامداد دیروز در افغانستان زمانی رخ داد که بسیاری از مردم در خواب بودند؛ درست همانند زمین‌لرزه‌ شدیدی که بامداد 31خرداد سال69 رودبار و شهرها و روستاهای اطراف آن در استان گیلان را لرزند و جان دست‌کم 37هزار نفر از هموطنانمان را گرفت.  شاید به همین دلیل است که حالا و به دنبال زمین‌لرزه مهیب افغانستان مردم ایران خود را همدرد مرد افغانستان می‌دانند و دل‌نگرانند برای خانواده‌هایی که در این حادثه عزیزانشان را از دست داده‌اند. زلزله دیروز افغانستان در ولایت پکتیکا، منطقه‌ای کوهستانی در جنوب شرق این کشور رخ داد و شدت آن به حدی بود که مناطقی در پاکستان و هند را نیز به لرزه درآورد. هر‌چند در ابتدا برخی خبرگزاری‌ها قدرت آن را 6.1ریشتر اعلام کرده بودند اما در ادامه شدت این زمین‌لرزه 5.9ریشتر گزارش شد. به‌دنبال این حادثه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری پر شد از عکس‌ها و تصاویری که رانش زمین و خانه‌های ویران شده و مجروحانی را نشان می‌داد که امدادگران در تلاش برای انتقال آنها به مراکز درمانی بودند. این مرگبارترین زمین لرزه‌ای است که در 2دهه اخیر افغانستان را لرزانده و علاوه بر مرگ دست‌کم هزار نفر، باعث مجروح‌شدن بیش از 1500نفر شده است. کانون زمین‌لرزه جایی در حدود 44کیلومتری شهر خوست بوده و به‌گفته یک خبرنگار محلی در ولایت پکتیکا، «هر خیابانی که می‌روید، مردم را می‌بینید که برای مرگ عزیزانشان عزاداری می‌کنند.»‌ براساس گزارش خبرگزاری‌ها، خانه‌های حادثه‌دیده بیشتر در مناطق روستایی و خشتی و ناپایدار بودند و تیم‌های امدادی هنوز به روستای دورافتاده گیان که ظاهرا بیشترین آسیب را در زلزله دیده نرسیده‌اند. یکی از مردم محلی به خبرنگاران گفت: در روستای گیان هیچ امدادرسان رسمی وجود ندارد، اما مردم از شهرها و روستاهای همجوار برای نجات مردم به اینجا آمده‌اند. من امروز صبح رسیدم و خودم به‌تنهایی 40جسد را از زیر آوار بیرون کشیدم که بیشتر آنها بچه‌های خردسال بود. به‌گفته مردم محلی، بیمارستان‌های منطقه تاب مقابله با این فاجعه را ندارند و به‌دلیل آسیب به دکل‌های تلفن همراه، ارتباط پس از زلزله دشوار است و ممکن است تعداد کشته‌ها همچنان افزایش یابد. به‌دنبال این زمین‌لرزه، مقامات طالبان از آژانس‌های امدادی بین‌المللی درخواست کمک اضطراری کرده‌اند و این در حالی است که بسیاری از مردم به‌دلیل کارنکردن تلفن‌هایشان از وضعیت بستگان خود آگاه نیستند. به‌گفته یکی از پزشکان در ولایت پکتیکا که بیشترین آسیب را دیده، کارکنان پزشکی و کادر درمان نیز در میان قربانیان هستند و این در حالی است که قبل از زلزله نیز این ولایت جمعیت و امکانات کافی پزشکی را نداشته و حالا و با این حادثه اوضاع بدتر هم شده است. مردم محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز صحنه‌های وحشتناکی از مرگ و ویرانی پس از زلزله را توصیف کردند و زنی به نام فاطمه گفت: وقتی زلزله آمد من و بچه‌ها فریاد زدیم. یکی از اتاق‌هایمان ویران شد. همسایه‌هایمان فریاد می‌زدند و خانه‌های زیادی ویران شد و اجساد زیادی را دیدم. به‌گفته یک پزشک محلی، بیشترین تلفات تاکنون در مناطق گایان و برمل در پکتیکا بوده است.

ایران در کنار افغانستان 
به‌دنبال زلزله مرگبار افغانستان و درحالی‌که مقامات طالبان از جوامع‌ بین‌‌المللی درخواست کمک فوری کرده‌اند، سفارت کشورمان در کابل از ارسال ۲فروند هواپیما حاوی کمک‌های اولیه به افغانستان خبر داد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با انتشار پیامی ضمن ابراز تسلیت و همدردی با ملت افغانستان اعلام کرد که این دو فروند هواپیما حامل کمک‌های اولیه برای خانواده قربانیان و زلزله‌زدگان بوده است. در همین حال پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از اعلام آمادگی کامل این جمعیت برای امدادرسانی، ارائه کمک‌های بهداشتی و درمانی و پشتیبانی از عملیات امدادرسانی به شهروندان افغانستانی خبر داد. به‌گفته وی، در همین راستا تیم‌های جست‌وجو و نجات، درمان اضطراری، نیروهای امدادی، داوطلبان و کادر درمان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل به سر برده تا درصورت درخواست کمک، نیروهای جمعیت هلال‌احمر به محل سانحه اعزام شوند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ضمن طلب آمرزش برای جان‌باختگان این حادثه تلخ طبیعی، با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کرده و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک به زلزله‌زدگان خبر داد. همچنین روابط‌عمومی سازمان پزشکی قانونی ایران نیز با ابراز تأسف از این حادثه دردناک و ابراز همدردی با مردم افغانستان، برای یاری‌رساندن به پزشکی قانونی و مردم این کشور اعلام آمادگی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید