• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164150
+
-

فرمانده پرتغالی در قلعهِ آبی

اولین رویارویی ساپینتو و خبرنگارها قرار بود یک کنفرانس مطبوعاتی باشد. حتی خود این مربی هم تأکید کرد که آماده پاسخ دادن به پرسش‌ها خواهد بود اما مدیران استقلال ناگهان تأکید کردند که این جلسه صرفا برای معارفه است و کنفرانس خبری در زمان دیگری برگزار خواهد شد. شاید بهتر بود ساپینتو در همین نشست به سؤال‌هایی در مورد خودش پاسخ می‌داد اما این اتفاق فعلا به زمان دیگری موکول شده است.
 
  4 جام می‌خواهم!
«از من چیز خارق‌العاده‌ای نخواهید. فقط می‌خواهم با استقلال 4 جام به‌دست بیاورم!». ظاهرا یک نفر برای سرمربی جدید آبی‌ها توضیح بدهد که این فصل حتی با احتساب مسابقه سوپرجام، تنها بردن 3 جام برای او ممکن خواهد بود. اگر هم منظور این مربی 4جام در طول چند سال است، رزومه او اساسا حضور طولانی‌مدت در هیچ تیمی را نشان نمی‌دهد. ریکاردو تا امروز در همه سال‌های طولانی مربیگری، فقط یک جام به‌دست آورده و آن هم قهرمانی در جام حذفی فوتبال بلژیک بوده است. جالب اینجاست که 3 سرمربی خارجی پیشین استقلال در لیگ برتر هم روی هم فقط فاتح یک جام شده‌اند. ماموریتی که ساپینتو در تهران برای خودش تعریف کرده، بیش از حد نفسگیر به‌نظر می‌رسد. بردن 4 جام با این تیم حتی در طول چند فصل، اصلا کار ساده‌ای نخواهد بود.

  یک تیم خانوادگی
ساپینتو از استقلال به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های دنیای فوتبال نام برده و به‌شدت از این انتقال هیجان‌زده به‌نظر می‌رسد. او اما در کنار تلاش برای انگیزه دادن به بازیکن‌ها، ابراز امیدواری کرده که در یک فضای صمیمی و یک جو خانوادگی کار کند. این مربی حتما خیلی خوب می‌داند که فرهاد مجیدی رابطه نزدیکی با ستاره‌های استقلال داشته و حالا در باشگاه به‌دنبال بازسازی همین رابطه خواهد بود. او با هر حرکتی در این فصل با فرهاد مجیدی مقایسه خواهد شد و تنها راه گریزش از این مقایسه، دست یافتن به نتایج بهتر یا انجام بازی‌های بهتر است.

  لطفا عصبانی باشید!
در همین چند روز اهالی فوتبال ایران کم و بیش کارنامه ساپینتو را مرور کرده‌اند و می‌دانند که این مربی چه پتانسیل بزرگی برای عصبانی شدن در کنار زمین دارد. جالب اینکه خود او نیز در یکی از نخستین توصیه‌ها به بازیکنان تیم جدیدش، از آنها خواسته برای رسیدن به اهداف‌شان «عصبانی» باشند و با جدیت زیادی رسیدن به موفقیت را دنبال کنند. این جمله به تنهایی نشان می‌دهد که قرار نیست روش کاری همیشگی این مربی در فوتبال ایران عوض شود. ساپینتو البته به تمجید از عملکرد فصل گذشته استقلال نیز پرداخته است. او خوردن فقط 10گل در یک فصل را موفقیتی فراموش‌نشدنی در این باشگاه دانسته و تأکید کرده که برای تکرار این موفقیت هر کاری خواهد کرد. او همچنین از قهرمانی «بدون شکست» آبی‌ها به‌عنوان یک موضوع افتخارآمیز نام برده است. درحقیقت ساپینتو به خوبی می‌داند که به چه باشگاهی آمده و چه کار دشواری در استقلال دارد.

  حریص موفقیت‌
جدایی فرهاد مجیدی از استقلال، هنوز هم یک اتفاق مهم و انکارنشدنی برای آبی‌ها به‌حساب می‌آید. مدیرعامل باشگاه هنوز هم نتوانسته این جدایی را به‌طور کامل هضم کند و امیدوار است بتواند در فصل تازه جای خالی فرهاد را به خوبی پر کند. انتخاب اول آجورلو برای هدایت استقلال در فصل جدید، «مربی ایرانی» بوده است اما سردار در جلسه معارفه سرمربی جدید تیم، فاش کرد که برخی «هجمه‌ها» موجب شده‌اند تا آن مربی تصمیم دیگری بگیرد و راهی استقلال نشود. آجورلو از بررسی کارنامه «چهل گزینه» پیشنهادی برای هدایت استقلال صحبت کرده و سرانجام از بین همه آنها، ریکاردو ساپینتو را برای نشستن روی نیمکت تیم درنظر گرفته است. او اصلی‌ترین دلیل این اتفاق را تجربه بالای این مربی و انگیزه او برای رسیدن به موفقیت می‌داند. ساپینتو خودش را به‌عنوان مردی تشنه قهرمانی به باشگاه معرفی کرده و حالا باید این ادعا را در عمل نیز ثابت کند.
 
  جدال جدید آجورلو
پخش مستقیم مراسم معارفه سرمربی جدید از رسانه‌های اینترنتی باشگاه، ادامه‌ای برای جدال آجورلو با صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی بود. او برای جشن قهرمانی تیمش در لیگ برتر هم چنین تصمیمی داشت. به‌نظر می‌رسد این مدیر به‌دنبال آن است که وابستگی تیمش به تلویزیون را کاهش بدهد و تا زمان عدم‌دریافت حق پخش، رابطه‌اش با رسانه ملی را به حداقل برساند. تلاش او برای رفتن به جهتی که فوتبال حرفه‌ای روز دنیا انتخاب کرده، تحسین‌برانگیز به‌نظر می‌رسد. با این وجود، این طرح و حتی طرح‌های بزرگ‌تر سال‌ها در باشگاه مطرح شده‌اند و شکست خورده‌اند. در حقیقت مهم‌تر از همه این طرح‌ها، اجرایی‌کردن آنهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :