• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164145
+
-

نوسان بازارها در فصل بهار

آمارها نشان می‌دهد سهامداران در فصل بهار، بازدهی کمتری از نرخ تورم به‌دست آورده‌اند، اما میزان رشد قیمت در بازار سکه بیش از نرخ تورم بوده است.به‌گزارش همشهری، بازارهای سرمایه‌گذاری در بهار امسال به نوسان‌های نرخ تورم واکنش نشان دادند. با این حال این واکنش یکسان نبوده است؛ به‌طوری که میزان واکنش برخی بازار‌ها بیش از نرخ تورم و برخی دیگر کمتر از نرخ تورم فصل بهار بوده است. به‌نظر می‌رسد با وجود آنکه تحت‌تأثیر تدابیر دولت، روند رشد نقدینگی کند شده است، با این حال بخشی از نقدینگی برای اینکه تحت‌تأثیر تورم با کاهش ارزش مواجه نشود در حال ورود به بازار‌های مختلف است. طبق قواعد اقتصادی رشد تورم، منجر به کاهش ارزش پول و دارایی‌ها می‌شود و در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران برای اینکه مانع از کاهش ارزش دارایی‌هایشان شوند به سمت بازارهایی می‌روند که از آنها در برابر تورم محافظت می‌کند. طبق یک سنت دیرینه در اقتصاد ایران بخش زیادی از مردم برای حفاظت از نقدینگی خود، منابع مالی خود را عمدتا در بازار مسکن و طلا و بخش کوچک‌تری را هم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رشد قیمت سکه
آن طورکه آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده در بهار امسال تحت‌تأثیر رشد قیمت برخی کالاها به‌ویژه به‌دلیل حذف ارز ترجیحی شیب تندتری نسبت به ماه‌های قبل داشته است؛ به‌طوری که طبق محاسبات مرکز آمار این شاخص از محدوده 401واحد در ابتدای سال به محدوده 482واحد در پایان خرداد رسیده و این به ‌معنای آن است که نرخ تورم بهار امسال رقمی معادل 20درصد بوده است.
در چنین شرایطی تنها بازاری که میزان رشدش بیش از نرخ تورم فصلی در بهار امسال بوده، بازار سکه است. طبق آمارهای موجود در بهار امسال قیمت سکه طرح جدید 26.7درصد و سکه طرح قدیم 21.3درصد رشد کرده است که این میزان بیش از نرخ تورم فصل بهار است. هرچند آمار دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری در بازار طلا وجود ندارد، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که احتمالا بخش زیادی از نقدینگی راهی بازار سکه شده تا از این بازار به‌عنوان سپر تورمی استفاده کند و همین عامل، منجر به رشد تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت سکه در بهار شده است. تنها نهادی که از طریق شبکه صرافی‌ها اطلاعات کاملی در مورد میزان ورود و خروج نقدینگی به بازار طلا و سکه در اختیار دارد بانک مرکزی است که در هیچ دوره تاریخی اطلاعاتی در این‌باره منتشر نکرده است.

جاماندگی بورس
با وجود یک دوره رشد شاخص بورس در ابتدای سال، اما میانگین نرخ رشد شاخص بورس در بهار امسال کمتر از نرخ تورم بوده است. علت این موضوع به روند نزولی بازار سهام در خرداد ماه باز می‌گردد که منجر به افت ارزش سهام و شاخص‌ها شد. طبق اطلاعات موجود میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس در فصل بهار امسال رقمی معادل 12.6درصد بوده که کمتر از نرخ تورم و بازده سایر بازار‌ها بوده است. طبق این اطلاعات، بازار سهام در کنار بازار مسکن، کمترین میزان رشد را در میان همه بازارها داشته‌اند. میزان رشد قیمت مسکن در بهار امسال براساس داده‌های شهر تهران رقمی معادل 9.6درصد بوده است، اما میزان رشد اجاره‌بها در این بازار ارقامی فراتر از این میزان بوده است. برآورد می‌شود در بهار امسال رقمی در حدود 100هزار میلیارد تومان نقدینگی در شهر تهران صرف معاملات مسکن شده باشد. در بهار امسال همچنین روند رشد قیمت‌ها در بازار ارز نیز مطابق با تورم بوده و قیمت هر دلار آمریکا معادل 20درصد افزایش یافته است؛ با این حال مشخص نیست چه میزان نقدینگی در بهار امسال راهی این بازار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید