• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164125
+
-

میز خبر/ پوشش بیمه برای ۵۰ درصد بیمه‌شده‌ها نفعی ندارد

نزدیک به ۵۰‌درصد افراد تحت پوشش بیمه به‌دلیل نظام ناقص بیمه‌ای کشور، هیچ نفعی از خدمات بیمه‌‌ها نمی‌برند. ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب به فارس گفت: «خدمات سازمان‌های بیمه‌‌گر شامل حال همه افراد تحت پوشش نیست و نباید تفاوتی در ارائه خدمات بین سازمان‌های بیمه‌گر وجود داشته باشد.» فاضلی با بیان اینکه ارز ترجیحی را به بیمه‌هایی می‌دهیم که حمایت بیشتری از مردم داشته باشند، تأکید کرد: «باید با حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی خرید خدمت از بیمه‌ها به شکل هدفدار باشد.»

مهر تأیید بر حجیم  و دشواربودن کتب‌ درسی
دانش‌آموزان و معلمان بارها درباره بالابودن حجم کتاب‌های درسی، گلایه‌هایی را مطرح کرده‌اند و حالا فرهاد کریمی، رئیس سابق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از انجام ۲۲‌پژوهش درباره کتاب‌های درسی کشور خبر می‌دهد که نشان می‌دهد حجم کتاب‌های درسی بالاست و محتوای آنها با توان ذهنی دانش‌آموزان متناسب نیست. کریمی در این‌باره به تسنیم گفته: «مجموعه این یافته‌ها را در سال‌99 در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دادیم و وزیر وقت، موضوع را به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ارجاع داد. اما از آنچه اتفاق افتاده خبر ندارم.» او درباره نتایج این پژوهش‌ها هم بیان کرده: «در حوزه کتاب درسی فارسی، ریاضی و علوم تجربی 3سال نخست دوره ابتدایی، وقتی نتایج را بررسی کردیم، معلوم شد که حجم بیشتر کتاب‌های درسی بالا بود. همچنین زمان آموزش و تقویم آموزش مدرسه با محتوای کتاب متناسب نیست. محتوای کتاب‌های درسی هم با توان ذهنی دانش‌آموزان مطابقت ندارد، چگالی بالای مفاهیم وجود دارد و اصل توالی در ارائه برخی از مطالب کتاب‌های درسی رعایت نشده است.» به‌گفته این کارشناس حجم زیاد مطالب با توجه به کم‌بودن زمان آموزش، معلم را با کمبود وقت مواجه می‌کند و از زمان تفکر و کشف مفاهیم از سوی دانش‌‌آموز کاسته می‌شود.

ثبت سفارش کتاب‌های درسی، از هفته آینده
ثبت سفارش اینترنتی کتاب درسی دانش‌آموزان پایه اول، هفتم و دهم از روز یکشنبه آینده (5تیر) آغاز می‌شود. براساس جدول زمانبندی اعلامی از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ثبت سفارش دانش‌آموزان ورودی پایه‌های اول، هفتم و دهم از طریق مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی  https://irtextbook.ir/  و به 2شیوه فردی و یا گروهی قابل انجام است. کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه دوم شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش، رشته معارف اسلامی و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود. مهلت ثبت سفارش خرید کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰1 برای تمام پایه‌ها و رشته‌های تحصیلی (به استثنای پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم) هم تا 31خرداد در حال انجام بود. مدارس موظفند هرچه سریع‌تر با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌‌آموزان اقدام کنند. در شیوه فردی هم والدین دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش و پرداخت الکترونیکی هزینه بسته آموزشی (هزینه کتاب‌ها در سامانه ثبت شده) مورد نیاز خود را سفارش دهند. برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و 6رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌‌آموز، رمز عبور برای ورود به سامانه است.

ورود نخستین محموله واکسن برکت به نیکاراگوئه
 نخستین محموله واکسن برکت به کشور نیکاراگوئه رسید و با حضور مجید صالحی، سفیر ایران و مارتا رِیس، وزیر بهداشت نیکاراگوئه، به این کشور تحویل داده شد. معاون ریاست‌جمهوری نیکاراگوئه از ادامه واکسیناسیون این کشور با 200هزار دوز واکسن کووایران برکت خبر داد. به‌گفته مقامات بهداشتی این کشور، هم‌اکنون حدود ۹۳‌درصد جمعیت این کشور، دوز نخست و ۸۵‌درصد هم دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید