• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164124
+
-

تأثیر 40درصدی سوابق تحصیلی در کنکور

مرضیه موسوی- روزنامه‌نگار

کنکور امسال 52ساله می‌شود. در آستانه این رویداد بزرگ آموزشی باز هم بحث و نظر درباره چند و چون حذف این آزمون به گوش می‌رسد. متکی بودن نتیجه کنکور به شرایط شرکت‌کننده در آزمون تنها در چند ساعت، ناعادلانه‌بودن کیفیت آموزشی در بین مدارس مختلف، تحمیل اضطراب و استرس فراوان به دانش‌آموزان برای قبولی در کنکور و... از این آزمون غول بزرگی در ذهن اغلب دانش‌آموزان ترسیم می‌کند که تا سال‌های سال سایه ترس از آن بر زندگی داوطلبان به چشم می‌خورد. این روزها با نزدیک شدن به پنجاه و دومین دوره برگزاری آزمون کنکور در کشور، خوب است درباره سوابق تحصیلی دانش‌آموزان که مهم‌ترین برگ برنده برای حذف تدریجی آزمون کنکور است بیشتر بدانیم.
بحث و نظرها درباره حذف یا بقای آزمون کنکور، سابقه‌ای طولانی‌تر از سابقه تحصیلی دانش‌آموزانی دارد که امسال برای نخستین بار کنکور را تجربه می‌کنند. سال‌هاست این آزمون مهم و اثرگذار در آینده شغلی و تخصصی جوانان، مورد نقدهای زیادی از طرف کارشناسان قرار گرفته و با وجود زمزمه‌هایی که گاه از حذف آن شنیده می‌شود، هنوز هم کنکور غول مرحله آخر برای بسیاری از دانش‌آموزان به شمار می‌رود. گرچه با توجه به تعداد ظرفیت‌های دانشگاهی موجود و کیفیت متفاوت آموزش در هریک از دانشگاه‌ها، هنوز دانش‌آموزان باید برای به‌دست آوردن صندلی مناسب با هم رقابت کنند، اما لزوم بازنگری در نحوه برگزاری این آزمون و میزان اثرگذاری آن در قبولی دانش‌آموزان هنوز موضوع مورد توافق مخالفان کنکور است. تغییر و تحولات کنکور لاکپشتی و آهسته در حال رخ دادن است. به‌طوری که به‌گفته معاون اجرایی آزمون‌های سازمان سنجش کشور، افزایش تعداد دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها مهم‌ترین و کلیدی‌ترین تغییرات کنکور امسال به شمار می‌رود. حسن مروتی درباره این موضوع گفت:«تمامی گروه‌های آزمایشی در کنکور امسال یک دفترچه عمومی با ۱۰۰سؤال دریافت خواهند کرد که پس از پاسخ‌دهی به این دفترچه، دفترچه‌های اختصاصی ۱، ۲، ۳ و حتی ۴ را بسته به نوع گروه آزمایشی دریافت می‌کنند.»

معدل، برگ برنده کنکوری‌ها
یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در سال‌های گذشته به کمک سازمان سنجش آمده تا قدمی برای حذف کنکور باشد، تأثیر سوابق تحصیلی و معدل دانش‌آموز در رتبه نهایی کنکور است. اثرگذاری سوابق تحصیلی امسال با 10درصد تأثیر بیشتر خودنمایی می‌کند. احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در این‌باره اعلام کرد:«تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰درصد بیشتر شده است و این تأثیر به‌صورت ۴۰درصد قطعی اعمال خواهد شد.» جمالی درباره وضعیت داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند نیز گفت: «براساس مصوبه‌ای که به ما ابلاغ شده ذکر شده است که تأثیر سوابق تحصیلی حداکثر ۴۰درصد باشد و این سوابق در رشته‌های با آزمون اعمال شود. اما اگر داوطلبان به‌صورت کامل سوابق تحصیلی داشته باشند، این تأثیر به‌صورت ۴۰درصد سوابق و ۶۰درصد آزمون خواهد بود. اما اگر هر بخشی از داوطلبان سوابق تحصیلی لازم را نداشته باشند آن بخش از سوابق تحصیلی به نمره کنکور انتقال پیدا می‌کند. داوطلبانی نظیر فنی حرفه‌ای، کاردانش یا هنر که سوابق تحصیلی ندارند ملاک عمل نمره کل کنکور خواهد بود و ۱۰۰درصد سؤالات کنکور تأثیرگذار خواهد بود.» او با بیان اینکه  معدل برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی صرفا در رشته‌های بدون آزمون تأثیرگذار خواهد بود، گفت:«حدود ۸۵درصد رشته‌های ما براساس معدل و سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می‌کند و ما مراحلی را پیش‌بینی کردیم تا داوطلبان بتوانند اصلاح معدل را انجام بدهند. اول اینکه داوطلبان هنگام دریافت کارت می‌توانند اقدام به اصلاح معدل کنند و در زمان انتخاب رشته نیز این امکان برای داوطلبان فراهم خواهد شد. » نمرات داوطلبان از آموزش و پرورش در تاریخ حدود ۲۰تیر دریافت شده و این نمرات از طریق سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
او اشاره‌ای هم به افزایش تعداد داوطلبان در رشته‌های علوم انسانی و کاهش چشمگیر داوطلبان رشته‌های علوم ریاضی در کنکور امسال کرد و گفت:«ما در کنکور امسال شاهد روند افزایشی در بین داوطلبان گروه علوم انسانی هستیم و تعداد داوطلبان گروه ریاضی طی سال‌های قبل یا ثابت بوده و یا تغییراتی در جهت کاهش تعداد داوطلبان اتفاق افتاده و آمار نزولی داشتیم. این وضعیت آسیب‌های جدی به رشته‌های علوم پایه در سنوات اخیر وارد می‌کند و عمده ظرفیت‌های خالی ما در گروه ریاضی است. درواقع ظرفیت ما تقریبا تا 2.5برابر بیشتر از تعداد داوطلب این رشته است و رقابتی که در گروه ریاضی شاهد هستیم فقط برای رشته- محل‌های پرطرفدار و در دانشگاه‌های خاص صورت می‌گیرد. درصورتی‌که در گروه علوم تجربی عکس این اتفاق روی می‌دهد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید