• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164108
+
-

قدم‌زدن در دل جنگل

دانستنی‌های سفر
قدم‌زدن در دل جنگل

یکی از بزرگ‌ترین لذت‌ها بدون تردید قدم‌زدن در دل جنگل‌های سرسبز با درختان تنومند و برگ‌های درهم تنیده است. حس راه‌رفتن روی زمینی که نمناک است همراه با عطر سبزه و بوی چوب درختان هوش از سر هر آدمی به در می‌کند. اما این همه ماجرا نیست و برای رسیدن به این حظ وافر باید جوانب احتیاط هم رعایت شود تا از حوادث احتمالی ناخواسته جلوگیری شود. بسیار دیده و شنیده‌ایم که با یک بی‌احتیاطی کوچک و ساده خطرات جبران ناپذیری برای اطرافیان‌مان به‌وجود آمده که اگر کمی دقت را چاشنی این لذت می‌کردند، چه بسا که تنها خاطرات خوش در ذهن‌شان مانده بود. در ادامه به چند مورد ساده اما مهم برای قدم‌زدن در جنگل اشاره می‌کنیم.

استفاده از راهنما
در موقعیت‌هایی که شناختی نسبت به آن نداریم و برای نخستین بار است که می‌خواهیم در یک جنگل پیاده‌روی کنیم، حتماً از یک راهنمای محلی کمک بگیرید و یا به توصیه‌های آنان به جد گوش دهید.

زمان پیاده‌روی
در بافت‌های جنگلی سطح زمین در ساعت‌های مختلف روز متفاوت است. در برخی از این مکان‌ها اول صبح قطرات باران باعث گل‌آلود‌شدن و لغزنده شدن سطح می‌شود. قبل از رفتن به پیاده‌روی حتماً از نوع سطح خاک مسیر مطلع شوید.

بافت جنگل
پوشش گیاهی و بافت درختان هر جنگلی متفاوت و است و به تبع آن سطح زمین و نوع برگ‌ها و خزه‌هایی که می‌رویند هم متفاوت می‌شود. از این‌رو این تغییرات در شرایط مختلف باعث می‌شود تا جنس کفش و مسیری که قرار است پیاده‌روی کنید هم تغییر می‌کند.

مسیر رفتن
قبل از اینکه بخواهید پیاده‌روی‌تان را شروع کنید، مسیری که قصد رفتن دارید را بررسی کنید. شیب، رودخانه و برکه از مهم‌ترین مواردی است که در پیاده‌روی نقش مستقیم دارد. در مسیرهای ناهموار حتماً از تجهیزات مناسب و همچنین راه بلد استفاده کنید و مسیر برگشت را علامت‌گذاری کنید.

داشتن همراه
در محیط‌هایی مثل کوه و جنگل سعی کنید تا حد امکان تنهایی پیاده‌روی نکنید. علاوه بر اینکه داشتن همسفر، مسیر را کوتاه می‌کند، در بروز حوادث احتمالی هم باعث نجات جان انسان خواهد شد.

شاخ و برگ روی زمین
سطح جنگل‌ها معمولاً با برگ و خزه درختان پوشیده می‌شود و باعث خواهد شد تا چاله‌ها و موانع احتمالی هم دیده نشود که حتماً باید به این مورد هم دقت کنید.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید