• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16331
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XMA5
+
-

مسئله برجام و فلسطین محور گفت‌و‌گوهای رئیس‌جمهور با سفرای 5 کشور

2 اشتباه تاریخی ترامپ

دولت
2 اشتباه تاریخی ترامپ

رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه استوارنامه‌های سفرای جدید 5کشور در تهران را دریافت کرد. نیوزیلند در اقیانوسیه، نپال در شمال هند و لتونی و استونی، کشورهای حوزه دریای بالتیک و عضو اتحادیه اروپا به همراه لبنان سفرای جدید خودشان را به ایران روانه کردند.

روحانی در این دیدارها از مسأله انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس و خروج از برجام به عنوان 2 اشتباه بزرگ رئیس‌جمهور آمریکا یاد کرد. رئیس‌جمهور هنگام دریافت استوارنامه حسن عباس، سفیر جدید لبنان در تهران، با اشاره به اهمیت حفظ امنیت و ثبات لبنان به‌عنوان یک کشور بسیار مهم خاورمیانه، گفت: جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های خود از دولت و ملت لبنان برای مقاومت در برابر گروه‌های تروریستی و اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.  حسن روحانی با ابراز خرسندی از همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف در لبنان، انتخابات اخیر در این کشور را نشان دیگری از اداره لبنان براساس مردم‌سالاری و نظر مردم دانست و گفت: امیدواریم این انتخابات، وحدت در لبنان را بیش از پیش تقویت کند و  روند شکوفایی اقتصادی این کشور را فراهم و روابط تهران- بیروت را مستحکم‌تر سازد.  رئیس جمهور در دیدار دیگر خود با سفیر جدید نیوزیلند در تهران خروج دولت آمریکا از توافق برجام و انتقال سفارتخانه‌اش به قدس شریف را 2اشتباه بزرگ و تاریخی واشنگتن خواند و تصریح کرد: تاریخ قضاوت خواهد کرد که هر دو این تصمیمات دولت آمریکا، بسیار نادرست و غیردقیق نسبت به ایران و مردم منطقه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به مخالفت جامعه جهانی با هر دو تصمیم اشتباه آمریکا، گفت: نخستین نتیجه این تصمیمات غلط، انزوای واشنگتن نزد افکار عمومی جهان است. او با قدردانی از مواضع مثبت نیوزیلند درخصوص برجام گفت: سال 2015سال موفقیت سیاست و دیپلماسی بر تخاصم و روابط غیردوستانه میان کشورها بود و دولت ایران معتقد است که تعامل سازنده با کشورهای جهان و اتخاذ استراتژی برد-برد به نفع همه جهان خواهد بود. روحانی با اشاره به اینکه ایران همواره به تعهدات خود در عرصه بین‌المللی پایبند بوده و در موضوع برجام، 11گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تأیید می‌کند، خروج واشنگتن از توافق برجام را یک شکست سیاسی و اخلاقی برای این دولت آمریکا دانست.

رئیس‌جمهور همچنین در ملاقات با سفیر آکردیته استونی به خروج یکطرفه آمریکا از برجام و فرصت کوتاه اروپا برای اعلام موضع روشن و شفاف در قبال آن اشاره کرد و گفت: ایران تنها در شرایطی می‌تواند در برجام باقی بماند که به‌طور کامل از منافع آن بهره‌مند شود. روحانی تصریح کرد: متأسفانه امروز آمریکا قصد دارد در اقدامی بی‌منطق و غیرحقوقی قوانین داخلی خود را به دیگر نقاط جهان گسترش دهد که باید همه کشورها ازجمله اتحادیه اروپا در برابر آنها ایستادگی کنند. روحانی رایزنی و همکاری 2کشور را در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی حائز اهمیت دانست و افزود: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی ایران و استونی وجود دارد که باید برای استفاده حداکثری از آنها تلاش بیشتری داشته باشیم. سفیر جدید آکردیته استونی نیز بر اهتمام و تلاش این کشور به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا برای حفاظت و ادامه برجام تأکید کرد. حسن روحانی همچنین هنگام دریافت استوارنامه سفیر آکردیته لتونی خواست تا «بخش خصوصی ایران و لتونی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های 2کشور تلاش کنند.» روحانی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر تحولات مثبتی در روابط و همکاری‌های تهران- ریگا اتفاق افتاده است، بر ضرورت تلاش بخش خصوصی و به‌ویژه اتاق‌های بازرگانی 2کشور در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود برای گسترش مناسبات و همکاری‌های بین دوطرف تأکید کرد. رئیس‌جمهور اما در دیدار با سفیر جدید نپال در ایران با اشاره به کشتار مردم بی‌گناه فلسطین توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی تأکید کرد: موضعگیری در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت مظلوم فلسطین در حقیقت دفاع از بشریت و حرکت در مسیر توسعه صلح و ثبات جهانی بوده و امروز وظیفه همه کشورها به‌ویژه کشورهای غیرمتعهد موضعگیری قاطع و محکم در برابر اینگونه جنایت‌ها و تجاوز‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید