• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16306
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oOKB
+
-

تشدید رکود در بازار مصالح ساختمانی

کاهش شدید فروش مصالح ساختمانی موجب شده است که بسیاری از فروشندگان به تعطیلی و ابطال پروانه کسب خود اقدام کنند

مسکن
تشدید رکود در بازار مصالح ساختمانی




علی مختاری| یزد - خبرنگار:

اگرچه بخش اعظم مصالح ساختمانی تولید داخل است و از تنش‌های بازارهای موازی ازجمله ارز و طلا تأثیر چندانی نمی‌پذیرد، اما از ابتدای سال، به علت رشد تورم و قیمت دلار، قیمت این نهاده‌ها روند افزایشی به خود گرفته و در برخی مصالح مانند فولاد و آجر، ماسه، محصولات سرامیکی و چینی و سیمان میزان رشد قیمت بسیار بیشتر است. افزایش قیمتی که تاکنون 30 درصد بوده است و در شرایط فعلی، بسیاری از مصالح‌فروشان به دلیل انتظار افزایش قیمت، اقدام به فروش مصالح ساختمانی نمی‌کنند تا بتوانند مصالح خود را با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.

 رکود در بازار مسکن و فضای نامناسب ساختمان‌سازی باعث شده تا بازار مصالح ساختمانی نیز دگرگون شود. انواع مصالح ساختمانی مرغوب به علت قیمت بالا، عموما، با استقبال اندک ساختمان‌سازانی مواجه می‌شوند که هنوز به ساخت مسکن مشغول هستند. در 2 ماه گذشته، قیمت مصالح، به علت افزایش قیمت دلار 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.
رکود مسکن در سال جاری شدید‌تر شده است. کاهش ساخت و سازها در درجه اول به بازار مصالح ساختمانی آسیب وارد می‌کند. 


فعالیت 860 فروشنده مصالح ساختمانی

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی یزد در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان اینکه 860 فروشنده مصالح ساختمانی در 25 رسته در این شهر فعالیت می‌کنند، می‌گوید: رکود در بازار خرید و فروش مسکن و کم شدن ساخت و ساز باعث شده است فروش مصالح ساختمانی نیز به مشکلات اساسی برخورد  کند.

«علیرضا ایوبی» با بیان اینکه سال گذشته، 30 مورد تعطیلی و ابطال پروانه کسب فروشندگان مصالح ساختمانی در یزد اتفاق افتاد، اظهار می‌کند: قیمت مصالح ساختمانی از سال گذشته تاکنون افزایش داشته، با این‌ حال فروش کمتر موجب شده است صاحبان این مشاغل با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کنند. 
وی درباره افزایش قیمت‌ها می‌گوید: تاکنون برخی مصالح تا 30 درصد گران شده‌‌اند و موج دوم گرانی‌ها از ابتدای خرداد ماه خواهد بود.


کاهش 40 درصدی فروش نسبت به سال گذشته

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی یزد با بیان اینکه مالیات یکی از اصلی‌ترین مشکلات فروشندگان مصالح ساختمانی است، تصریح می‌کند: با ادامه یافتن رکود در بازار مسکن فروش مصالح ساختمانی در سال 96 نسبت به 95 تا 70 درصد کاهش پیدا کرد. وی می‌افزاید: امید داشتیم در سال جاری، این موضوع بهبود پیدا کند، ولی فروش در ماه‌های ابتدایی امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 40 درصد کاهش داشته است.

ابویی همچنین با بیان اینکه مالیات برای همه صنوف و ازجمله صنف ما بسیار مشکل‌ساز شده است، بیان می‌کند: منکر آن نیستیم که برای انجام بسیاری از اقدامات و ایجاد زیرساخت‌ها باید مالیات دریافت شود، ولی بهتر است با بررسی بیشتری در این زمینه اقدام شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین علت بی‌علاقگی فروشندگان به دریافت پروانه مشکلات مالیاتی است، می‌افزاید: با توجه به متممی که به قانون مالیات اضافه شده بود، برای سال 91، مبلغ 10 میلیون تومان مالیات تعیین شد؛ این در حالی است که مالیات سال 91 را به صورت کامل پرداخت کرده‌ام، با این شرایط، به عنوان رئیس اتحادیه، ترجیح می‌دهم پروانه خود را باطل کنم و فعالیت خود را بدون پروانه ادامه دهم.


برخورد با فروشندگان غیرمجاز مصالح ساختمانی

ایوبی در مورد فروشندگان مصالح ساختمانی غیرمجاز می‌‌گوید: در چند نقطه از شهر برخی افراد، بدون پروانه کسب، بساط آزادفروشی مصالح ساختمانی مانند سیمان و گچ را پهن کرده‌اند و جزو مشاغل مزاحم محسوب می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: از طریق هماهنگی‌های به عمل آمده با شهرداری یزد در پی آن هستیم این مشاغل جمع‌آوری شوند، چون این امر وظیفه شهرداری است.
 این مسئول با بیان اینکه شکایت‌های زیادی از صاحبان این مشاغل وصول نشده است، می‌گوید: گاهی مردم و خریداران به صورت موردی، به گران‌فروشی اعتراضاتی می‌کنند که این موارد جزئی است و فورا، حل و فصل می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی یزد در مورد استانداردسازی مصالح نیز می‌گوید: در بیشتر موارد، مصالح ساختمانی عرضه‌شده در یزد از کارخانه‌های تولیدی استاندارد تهیه می‌شوند و از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد.
ایوبی با بیان اینکه کمبودی در زمینه عرضه نداریم، تصریح می‌کند: به دلیل کاهش ساخت و ساز در سال‌های گذشته، بیشتر انبارهای مصالح ساختمانی پر هستند و هیچ کمبودی در عرضه  مصالح نخواهیم داشت.


تغییر شغل فروشندگان مصالح ساختمانی

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: افزایش قیمت مصالح و رکود مسکن باعث بیکاری بسیاری از فروشندگان این عرصه شده است.

«محمد دهقانی» با بیان اینکه این افزایش قیمت‌ها زندگی بسیاری از فعالان این صنف را تحت تاثیر قرار داده است، می‌گوید: با توجه به افزایش روزانه قیمت‌ها، بسیاری از فعالان این صنف تا زمان برقراری ثبات در بازار، تصمیم به تعطیلی فروشگاه خود گرفته‌اند.وی ادامه می‌دهد: بسیاری از فروشندگان به علت رکود در بازار از فعالیت در این صنف پشیمان شده و به شغل‌‌‌های دیگر روی آورده‌اند.


حذف سوداگری از بازار مسکن

 یکی از سازندگان ملک نیز در گفت‌و‌گویی کوتاه به مواردی اشاره کرد که حال و روز این روزهای بازار ساخت‌وساز است. وی می‌گوید: دیگر ساخت‌و‌ساز مانند سال‌های گذشته صرفه اقتصادی ندارد. افزایش هزینه‌ها، خواب سرمایه، گرانی مصالح ساختمانی و دیگر موارد باعث شده سوداگری در ساخت و ساز مسکن حذف شود. وی درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر بازار مسکن می‌گوید: در شرایط عادی، افزایش قیمت نشان از افزایش تقاضا و رونق بازار مسکن است، ولی افزایش قیمت در ماه‌های اخیر، به علت کم بودن قدرت خرید، نتیجه‌ای جز رکود نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید