• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16181
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/49K7
+
-

رشد یک میلیارد دلاری بازار سهام

ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام بعد از خروج آمریکا از برجام 6800میلیارد تومان افزایش یافت

بازارسهام
رشد یک میلیارد دلاری بازار سهام


با رشد 540واحدی شاخص بورس تهران در مبادلات روز گذشته، مقدار رشدارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به 6800میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار رسید.

به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص بورس تهران در مبادلات دیروز هم برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران بیشتر از نیم درصد رشد کرد؛ به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته تا مرز 95هزار واحد صعود کرد که این، بیشترین مقدار رشد از ابتدای سال تاکنون است. با این مقدار رشد دیروز ظرف چند ساعت بیش از 3500هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شد.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس بعد از مشخص شدن خروج آمریکا از برجام در روز سه‌شنبه ظرف 4روز معاملاتی در بورس دست‌کم 6 هزار و 800میلیارد تومان یعنی رقمی معادل یک میلیارد دلار افزایش یافته است. با این محاسبات ارزش کل سهام شرکت‌های بورس که در اواسط هفته قبل به 430هزار میلیارد تومان رسیده بود در پایان مبادلات دیروز به 437هزارو 200میلیارد تومان معادل 69میلیارد و 300میلیون دلار رسید. برآورد می‌شود ارزش کل بازار سهام تحت‌تأثیر مولفه‌های اقتصادی ظرف ماه‌های آینده تا 220هزار میلیارد تومان رشد کند، چرا‌که بازار سهام مطابق یک سنت دیرینه هر زمان که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند خود را با قیمت‌های جدید تطبیق می‌دهد و همین موضوع منجر به رشد شاخص بورس و ارزش شرکت‌ها می‌شود.



شرکت‌های اثرگذار

در مبادلات روز گذشته شرکت‌های خودروساز و شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی نقش زیادی در صعود بورس داشتند و قیمت سهام این شرکت‌ها عمدتا تا 4درصد رشد کرد.

همین رویه رشد، در گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی هم حاکم بود اما در گروه بانکداری قیمت سهام اغلب شرکت‌ها با رشد چندانی مواجه نشد.

دیروز در مجموع شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ایران‌خودرو، سایپا و خدمات انفورماتیک بیشترین نقش را در صعود شاخص داشتند و جمعا 185واحد شاخص بورس را بالا کشیدند.  اما در طرف مقابل شرکت‌های تاپیکو، بانک کارآفرین، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و ایران ترانسفو هر یک به‌ترتیب ۱۸، ۷، ۳ و ۳ واحد اثر منفی روی شاخص بورس برجای گذاشتند.



دلایل بی‌توجهی بازار به مؤلفه‌های سیاسی

در همین رابطه مدیرعامل کارگزاری بانک سامان درباره دلایل بی‌توجهی بازار سهام به خروج آمریکا از برجام گفت: با وجود اینکه آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته، به‌صورت یکجانبه از برجام کنار کشید، اما بورس به این موضوع واکنش خاصی نشان نداد.

حمیدرضا مهرآور با بیان اینکه برای این رفتار بازار سرمایه 3دلیل می‌توان متصور بود، افزود: دلیل نخست اینکه بورس در هفته‌های نخست سال97، حدود 2درصد نزول کرد و این افت نشان می‌دهد تلاطم‌های برجامی توسط سرمایه‌گذاران، پیش‌تر پیش‌بینی شده و به اصطلاح پیش‌خور شده بود.

او ادامه داد: دلیل دوم نیز به کاهش اهمیت برجام در بورس بازمی‌گردد، بورس به توافق ژنو در آذر‌ماه سال92، عدم‌ توافق روی متن مشترک هسته‌ای در آذر‌ماه93 و توافق لوزان در فروردین‌ماه94 واکنش نوسانی شدید نشان داده، اما توافق نهایی برجام که 23تیر‌ماه94 بود، همانند معاملات روز چهارشنبه تأثیر زیادی بر بازار سرمایه نداشت که نشان می‌دهد اهمیت برجام روی بورس کمرنگ شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از نظر تحلیل بنیادی، وضعیت عمده شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه با توجه به رشد نرخ دلار، تورم انتظاری در سال97 و رشد قیمت نفت و کالاهای اساسی، مثبت ارزیابی می‌شود.

مهرآور با بیان اینکه شرایط شرکت‌های صادرات محور در دوران تحریم و برجام تفاوت خاصی نکرده بود، ادامه داد: از نظر تحلیل تکنیکال ارزش کل شرکت‌های بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس اکنون در حدود 65میلیارد دلار است که با توجه به رشد نرخ دلار و افت شاخص عملا این رقم از نظر تکنیکالی در کف (حداقل قیمتی) قرار دارد. در دوره‌هایی این رقم 100 تا 120میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد فرصت رشد بورس فراهم است.

وی تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که ﻗﺎﻧﻮن رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﻗﺎﺑﺖ‌ﭘﺬﯾﺮ، ارﺗﻘﺎی ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯽ و حمایت از تولید داخلی به درستی اجرا شود و ارتباط با کشورهای اروپایی هم به نحو مناسب در قالب برجام یا هر قالب دیگری ادامه‌دار باشد، این بازار در دوره زمانی میان و بلندمدت، روند صعودی سال گذشته را ادامه دهد.



نوسان بورس ریشه اقتصادی دارد نه سیاسی

در عین حال یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم معتقد است: نزول بورس ارتباط چندانی به برجام ندارد و عمده‌ترین دلایل رکود چند‌ماه گذشته در بازار سهام هم ناشی از عوامل اقتصادی بوده است. به گزارش بورس، علیرضا‌عسگری‌مارانی، گفت: پیش از این هم با مشکلاتی در بورس و بازار سرمایه روبه‌رو بوده‌ایم؛ درحالی‌که در آن زمان برجامی وجود نداشت. او معتقد است در گذشته هم با چنین مشکلاتی مواجه بوده‌ایم و با تصمیمات درست توانستیم اقتصاد را اداره کنیم؛ از این‌رو با تصمیمات درست و بموقع می‌توان از این گردنه عبور کرد. مارانی با اشاره به تک‌نرخی شدن ارز گفت: تک‌نرخی شدن ارز، از یک‌سو سبب شده تا هزینه مبادلات ارز افزایش یابد و از سوی دیگر در فروش بنگاه‌ها خلل ایجاد کند. او با بیان اینکه هم‌اکنون صنایع پتروشیمی و فولاد با محدودیت فروش ارز براساس قیمت‌های مصوب روبه‌رو هستند گفت: دولت اجازه فروش ارز به قیمت بالاتر از 4200تومان به صنایع نمی‌دهد و هم‌اکنون صنایع پتروشیمی و فولاد با چنین محدودیتی مواجه هستند. او تأکید کرد: دولت بدون درنظر گرفتن تورم به صنایع خودرو‌سازی‌ اجازه افزایش قیمت نداده است؛ درحالی‌که مقدار حقوق و دستمزد 20درصد افزایش یافته است.

او افزود: بستر اقتصادی کشور تحت‌تأثیر تصمیم‌های اقتصادی دشوارتر شده؛ بنابراین باید دولت راهکارهای منصفانه‌ای را در پیش بگیرد که بنگاه‌های اقتصادی بتوانند سرمایه درگردششان را افزایش دهند.

او بر این باور است که بازار سهام باید توسط دولت محافظت شود و ازجمله کارهایی که می‌توان انجام داد، تک‌نرخی کردن ارز و ایجاد سیستم‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران است، به‌طوری‌که بازار سهام برای سرمایه‌گذاران جذابیت پیدا کند. مارانی با بیان اینکه درمورد فعالیت صرافی‌ها که بخشی از اکوسیستم ارزی کشور محسوب می‌شود، باید راهکار درستی در پیش گرفت، گفت: چنانچه به این مسائل به روشنی پاسخ داده شود و راهکاری برای ابهام‌زدایی در سیاست‌های این بخش اندیشیده شود می‌توان امیدوار بود اقتصاد و به‌دنبال آن بورس رشد کند.



تحریم برای اقتصاد ناشناخته نیست

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها مسئله ناشناخته‌ای در بازار سهام و اقتصاد روی نمی‌دهد، چراکه ایران در گذشته تحریم‌های سخت‌تری را تجربه کرده است.

به گزارش بورس، همایون دارابی، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها گفت: در دهه80 و 90، بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران و بنگاها انواع تحریم‌ها را تجربه کرده‌اند؛ ازاین‌رو این مسئله نمی‌تواند موضوع ناشناخته‌ای برای اقتصاد ایران محسوب شود.

این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که اگرچه با خروج آمریکا از برجام تحریم‌هایی علیه ایران اعمال خواهد شد اما باید توجه داشت که این تحریم‌ها به‌اندازه تحریم‌های سال‌های 89، 90 و 91 سخت نخواهد بود.

او با بیان اینکه در سال‌های 89 تا 91 اوج تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد، تأکید کرد: در آن سال‌ها تحریم‌ها از سوی شورای امنیت اعمال شد درحالی‌که اکنون تحریم‌ها فقط از سوی آمریکا و یکجانبه است.

دارابی با بیان اینکه هم‌اکنون بازار وضعیت غیرعادی ندارد، افزود: از مسائلی که بر آینده بازار تأثیر می‌گذارد می‌توان به پایبندی کشورهای اروپایی به برجام و میزان افزایش هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید