• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161118
+
-

چالش امنیت دریا برای گردشگران

مطالبات منجیان غریق از سال گذشته،‌‌ آزادسازی سواحل و افزایش نقاط حادثه‌خیز و ابلاغ نشدن طرح در گیلان و گلستان از مواردی است که طرح سالم‌سازی دریا را با چالش مواجه کرده است

گزارش
چالش امنیت دریا برای گردشگران

سیده‌زهرا عباسی-خبرنگار

طرح سالم‌سازی دریا با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق‌شدگی هنگام شنا در آب‌های ساحلی از ابتدای خرداد در سواحل مازندران آغاز می‌شود، اما مسئولان گیلان و گلستان هنوز هیچ ابلاغ رسمی در این‌باره نداشته‌اند. مطالبه منجیان غریق از سال گذشته، نداشتن قرارداد و در عین حال آزادسازی نوار ساحلی خزر از تصرف نهادهای دولتی و افزایش نقاط حادثه‌خیز، مهم‌ترین چالش‌های طرح سالم‌سازی دریا در سال‌جاری است.

آغاز طرح در مازندران، 3خرداد
طرح سالم‌سازی سواحل مازندران به‌دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی با تأخیر ۲روزه و 3خرداد به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. این خبر را علی رجبی وندچالی، سخنگوی ستاد ساماندهی دریا در مازندران می‌دهد و می‌گوید: با توجه به آزادسازی سواحل استان، ۹۰۰نفر از ناجیان غریق در حدود ۳۷۰نقطه حادثه‌خیز ساحل خزر و حدود ۳۰۰نفر دیگر هم داخل طرح‌های ساماندهی سواحل فعالیت خواهند داشت.
رئیس هیأت نجات غریق و غواصی مازندران در این‌باره به همشهری می‌گوید: هیأت نجات غریق مازندران کار خود را با 1200منجی در 15شهرستان نوار ساحلی شروع می‌کند، اما با توجه به آزادسازی سواحل و افزایش تعداد نقاط حادثه‌خیز از استاندار خواستیم 1500نجات غریق در سواحل
مستقر شوند.
نقی کریمیان تعداد نقاط حادثه‌خیز مازندران را 400مورد اعلام می‌کند و می‌افزاید: با آغاز طرح‌های سالم‌سازی در بخش خصوصی که خودشان جداگانه با منجیان قرارداد می‌بندند تعداد منجیان به 2500نفر افزایش می‌یابد. به‌گفته وی، سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی فقط 420منجی در نوار ساحلی به‌کار گرفته شدند که توانستند 664نفر را نجات دهند و فقط 64نفر آن هم خارج از طرح‌های سالم‌سازی غرق شدند. کریمیان پرداخت نشدن مطالبه‌های منجیان از سال گذشته و کمبود تجهیزات را مهم‌ترین مشکل آنها در سال‌جاری عنوان می‌کند.
منجیان هیأت نجات غریق مازندران حدود 3میلیارد تومان مطالبه از سال گذشته دارند که همین موضوع کار را برایشان سخت‌ کرده است. البته سخنگوی ستاد ساماندهی دریا در مازندران قول داده ‌ در روزهای آینده تمامی مطالبات منجیان پرداخت شود.

در گیلان خبری نیست
در استان همسایه یعنی گیلان هم منجیان مشکل مشابهی دارند. درحالی‌که هنوز حقوق سال گذشته و همچنین عید نوروز و فطر منجیان گیلانی پرداخت نشده، این استان امسال هم برنامه‌ای برای طرح سالم‌سازی ندارد. رئیس هیأت نجات غریق و غواصی گیلان در این‌باره به همشهری می‌گوید: گیلان 286کیلومتر نوار ساحلی و 10شهرستان ساحلی دارد که 284منطقه خطرآفرین تا سال گذشته در آنها شناسایی شده بود. امسال با توجه به آزادسازی سواحل 512منطقه خطرآفرین اعلام شده است درحالی‌که به اعتقاد نهادهای امدادرسان ازجمله هلال‌احمر در نبود طرح‌های سالم‌سازی کل نوار ساحلی خطرآفرین محسوب می‌شود. حسین میرزایی با بیان اینکه در گیلان هنوز خبری از اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا نیست، می‌افزاید: اخیرا شنیدیم استانداری به شهرداری‌ها اعلام کرده که طرح‌ها را راه‌اندازی کنند، اما تا امروز هنوز طرح و ابلاغی در این‌باره اعلام نشده است.
وی با بیان اینکه هر یک از 512منطقه خطرآفرین گیلان به 2منجی نیاز دارد، می‌گوید: اگر تصمیم به اجرای طرح سالم‌سازی گرفته شود، به حضور 1024منجی نیاز است درحالی‌که 444منجی فعال در طرح سال گذشته هنوز مطالبه‌خود را دریافت نکرده‌اند.
به‌گفته میرزایی‌، میانگین حقوق هر ماه منجی‌ها در سال گذشته حدود 3میلیون تومان درنظر گرفته شده بود، اما گیلان در مجموع حدود 750میلیون تومان یعنی به ازای هر نفر یک میلیون و 600هزار تومان دریافت کرده است درحالی‌که برای 3ماه باید حدود 3میلیارد و 996میلیون تومان به استان پرداخت می‌شد. رئیس هیأت نجات غریق و غواصی گیلان ادامه می‌دهد: با وجود این مطالبه اما 105منجی گیلانی با دستور استانداری عید نوروز و همچنین تعطیلات عید فطر در ساحل حضور داشتند و خوشبختانه با کمک فرمانداری‌ها در این ایام هیچ مورد غرق‌شدگی ثبت نشده است. میرزایی با اشاره به حقوق تعریف شده در فدراسیون برای منجیان غریق توضیح می‌دهد: امسال به‌طور میانگین هر منجی باید بیش از 5میلیون تومان برای یک ماه دریافت کند. انتظار داریم با توجه به گرم شدن هوا و ورود مسافران به گیلان برای فعالیت منجیان با آنها قرارداد بسته شود در غیراین صورت حتما استان درباره اجرای طرح سالم‌سازی دریا با مشکل مواجه می‌شود.

فراموشی سالم‌سازی در گلستان
گلستان هم با وجود آنکه همه سواحل خود را در 100کیلومتر نوار ساحلی آزادسازی کرده است و سال‌های قبل از کرونا مشارکت فعالی در طرح سالم‌سازی دریا داشت، اما امسال هنوز خبری از اجرای این طرح نیست. پیش از این در گلستان طرح‌های سالم‌سازی دریا در قالب 3طرح در بندر ترکمن، بندر گز و نوکنده اجرا می‌شد.

آزادسازی نوار ساحلی نقاط حادثه‌خیز را در سواحل خزر افزایش داده است، اما فعالیت منجیان غریق در استان‌های شمالی چالش‌های زیادی دارد. این شرایط در حالی رقم خورده است که طرح سالم‌سازی دریا طی 10سال گذشته توانست نقش زیادی در کاهش تلفات غرق‌شدگی داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید