• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160717
+
-

مک‌فارلین، محور ماجرای ایران-کنترا درگذشت

آمریکا
مک‌فارلین، محور ماجرای ایران-کنترا درگذشت

رابرت مک‌فارلین، مشاور امنیت ملی رونالد ریگان در ۸۴سالگی درگذشت. خانواده مک‌فارلین اعلام کرده‌اند که او روز پنجشنبه به‌علت بیماری ریوی درگذشته است.
رابرت مک‌فارلین بین سال‌های 1983 تا 1985 مشاور امنیت ملی دولت دونالد ریگان بود اما پس از افشای عملیاتی محرمانه که به ماجرای ایران-کنترا معروف شد، برای همیشه از صحنه سیاست آمریکا کنار رفت. در ماجرای ایران-کنترا فاش شد که دولت ریگان در سال۱۹۸۵ به‌طور پنهانی به ایران که در حال جنگ با عراق بود، اسلحه فروخته تا ایران برای آزادی نیروهای آمریکایی که در دست حزب‌الله لبنان بودند، تلاش کند. پول حاصل از فروش این سلاح‌ها، به مخالفان دولت چپ‌گرای نیکاراگوئه موسوم به ساندینیست‌ها داده شد. مخالفان دولت نظامی و سوسیالیست نیکاراگوئه گروه‌های مسلحی بودند که به نام کنتراها شناخته می‌شدند. آن زمان، کنگره آمریکا هم مخالف فروش اسلحه به ایران بود و هم مخالف کمک مالی به کنتراهای نیکاراگوئه.
هرگز مشخص نشد که چه فرد یا گروهی ماجرای عملیات انجام‌شده از سوی دولت ریگان را فاش کرد، اما مک‌فارلین به‌عنوان یکی از عوامل اصلی این عملیات در دادگاه محاکمه شد و اعتراف کرد که به کنگره دروغ گفته است. گفته می‌شود که سازمان سیا در افشای این ماجرا نقش داشته است. مک‌فارلین آنقدر تحت‌تأثیر این رسوایی سیاسی بود که در سال۱۹۸۷ در خانه‌اش با خوردن قرص خودکشی کرد. با اقدام فوری همسرش، او به بیمارستان منتقل شد و زنده ماند. در ماجرای ایران-کنترا، شماری از نیروهای آمریکایی با وساطت ایران از سوی حزب‌الله آزاد شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید