• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160638
+
-

بازگشت اجبار استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و سربسته

بالا‌رفتن آمار مبتلایان به کووید-19 در بسیاری از کشورها ازجمله ایالت‌های آمریکا باعث شده مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های این کشور (CDC) مجددا توصیه استفاده از ماسک را در اماکن شلوغ و سربسته، در دستور کار قرار دهد. به گزارش ساینس الرت، با فروکش‌کردن موج مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید-19 در جهان، مقامات بهداشتی برخی ‌کشورها با عادی‌انگاری شرایط، کار را برای مردمی که از رعایت پروتکل‌ها ازجمله ماسک‌زدن خسته شده بودند، راحت کرد و دستور لغو اجبار استفاده از ماسک در بسیاری از اماکن صادر شد. اما سویه‌های جدید این بیماری نشان داده است که اگرچه میزان کشندگی کمتری دارد، اما همچنان با قدرت بیشتری نسبت به قبل سرایت می‌کند و می‌تواند افراد بیشتری را مبتلا کند. به همین دلیل رعایت استفاده از ماسک در مناطق پرتردد و شلوغ و بسته و همچنین وسایل حمل‌ونقل عمومی از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به دستورالعمل‌های این آژانس بازگشت. طبق بیانیه آنها، ‌با بیشتر‌شدن قدرت انتقال کووید، آمار مبتلایان به‌صورت تصاعدی در حال بالا‌رفتن است و تنها در نیوجرسی در یک روز 5هزارو309نفر مبتلا ثبت شده است. این در حالی است که در اوایل ژانویه که همراه با شیوع گسترده سویه اومیکرون بود، ‌در این ایالت فقط 5هزار مبتلا ثبت شده بود.

زیرسویه‌های جدید اومیکرون
BA.4 و BA.5 برای نخستین‌بار به‌ترتیب در ژانویه و فوریه2022 در آفریقای جنوبی شناسایی شدند و از آن زمان به انواع غالب در این منطقه تبدیل شدند. هر دوی این زیرسویه‌ها‌ حاوی جایگزین‌های اسید آمینه L452R، F486V‌ و R493Q در حوزه اتصال گیرنده سنبله در مقایسه با BA.2 هستند. مطالعات اولیه حاکی از تغییر قابل‌توجهی در خواص آنتی‌ژنی BA.4 و BA.5 در مقایسه با BA.1 و BA.2‌ است. علاوه بر این، روند افزایشی در مبتلایان به زیرسویه BA.5 مشاهده شده در پرتغال در هفته‌های اخیر وجود دارد که با افزایش تعداد موارد کووید-19 و میزان مثبت‌بودن آزمایش‌‌ها همراه است. رشد مشاهده شده هم‌اکنون برای BA.4 و BA.5 احتمالا به‌دلیل توانایی آنها در فرار از محافظت ایمنی ناشی از عفونت قبلی یا واکسیناسیون است، به‌ویژه اگر این محافظت در طول زمان کاهش یافته باشد.

واکسینه‌شده‌ها بیشتر در امان هستند
داده‌های محدود موجود از مطالعات آزمایشگاهی روی نمونه‌های خون افراد واکسینه‌نشده که قبلا عفونت BA.1 را تجربه کرده‌اند، نشان می‌دهد که هر دو BA.4 و BA.5 قادر به فرار از محافظت ایمنی ناشی از عفونت با BA.1 هستند. چنین افرادی که واکسینه نشده‌اند بعید است که در برابر عفونت علامت‌دار با BA.4 یا BA.5 محافظت شوند. درحالی‌که نمونه‌های افراد واکسینه‌شده در مطالعات آزمایشگاهی انجام‌شده تا‌کنون بهتر عمل کرده‌اند، اگرچه حفاظت به‌دست آمده از واکسن‌های موجود هم‌اکنون به مرور زمان در برابر نوع اومیکرون کاهش می‌یابد. هم‌اکنون هیچ نشانه‌ای از شدت بیماری در این زیرسویه‌ها به نسبت سویه اومیکرون مشاهده نشده است. در مجموع، این نشان می‌دهد که وجود این گونه‌ها می‌تواند باعث افزایش  کلی موارد ابتلا به کووید-19 در هفته‌ها و ماه‌های آینده شود. نسبت کلی BA.4 و BA.5 هم‌اکنون کم است، اما آمارها نشان می‌دهد که این گونه‌ها در ماه‌های آینده در جهان غالب خواهند شد. براساس داده‌های محدودی که هم‌اکنون در دسترس است، افزایش قابل‌توجهی در شدت عفونت در مقایسه با BA.1 و BA.2 انتظار نمی‌رود. با این حال، مانند موج‌های قبلی، اگر تعداد مبتلایان به کووید-19 به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یابد، احتمالا میزان بستری و مراجعه به بیمارستان نیز افزایش خواهد داشت. متخصصان معتقدند تزریق دوز دوم واکسن تقویت‌کننده ممکن است برای برخی یا همه بزرگسالان 60سال به بالا و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر در کاهش نرخ ابتلا اثر داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید