• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160633
+
-

کوه خواری روی رودخانه آهار

خبر روز
کوه خواری روی رودخانه آهار

در فاصله یک ماه از گزارش همشهری درباره کوه‌خواری در کوهستان‌های ‌شمال تهران و تابلوهایی که در دره‌های مسیر گلابدره با عنوان ملک خصوصی نصب شده بود، خبر رسید که در مسیر رودخانه آهار، ملکی چند طبقه ساخته شده است. به گزارش همشهری، طی دهه‌های اخیر با افزایش قیمت زمین، زمین‌خوارها به سمت منابع طبیعی از جمله کوه، جنگل و ساحل رفته‌اند. شواهد ارسال ‌شده به همشهری نشان می‌دهد، کوهستان‌خواری نیز پدیده جدیدی است که در سایه کوه‌خواری شکل گرفته و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود. البته جدیت دستگاه قضایی در برخورد با موارد مشابه، افزایش قابل توجهی داشته اما نباید فراموش کرد که چنین اقدامات خلاف قانونی چون کوه‌خواری در مسیر رودخانه اقدامی عاجل و قطعی می‌طلبد.
استان تهران به‌دلیل رشد تصاعدی قیمت زمین و رونق نسبی ساخت‌وسازی که در حومه آن وجود دارد، طی سال‌های اخیر در کوه‌های شمالی به مناسب‌ترین نقطه برای سودجویی در کوه‌خواری تبدیل شده است.
اما ویلایی که در مسیر رودخانه آهار ساخته شده مورد عجیبی است که باید هرچه سریع‌تر دستگاه قضایی و منابع طبیعی تهران با آن برخورد جدی داشته باشد. حسین آخانی، استاد دانشگاه در این‌باره به همشهری گفته: چندی است که یک ویلای عجیب در مسیر رودخانه آهار رودبار قصران خودنمایی می‌کند اما مشخص نیست سازنده و مالک این ویلا چگونه تیرآهن و مصالح آن را به این محل برده و چنین تخلف آشکاری انجام داده؟
به‌گفته این فعال محیط‌زیست، ویلا‌سازی‌ در حاشیه رودخانه‌ها پدیده‌ تازه ای نیست، به‌خصوص در رودخانه‌های کوه‌های البرز. اما این ویلا از بسیاری جهات منحصر به فرد است: هم جایگاه آن، هم نحوه ساخت و هم خطراتی که در هنگام سیل ایجاد خواهد کرد نمونه‌ای از اوج تخلف است.‌ مدتی است که دستگاه قضایی شروع به تخریب این سازه‌های غیرمتعارف در مسیر رودخانه‌ها و سواحل کرده است. شاید هنوز کسی خبر این ویلا را به گوش مسئولان نرسانده است. امیدوارم به‌زودی اثری از این ویلا نباشد. اگر چنین سازه‌هایی را به سرعت جمع‌آوری کنند، دیگر کمتر کسی جرأت می‌کند سرمایه خود را در چنین مکانی هزینه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید